• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betalning i Tyskland

magnus/tina

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
15158
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i Tyskland

Många av handlarna vill inte ha kontanter eller Visakort dom föredrar att man betalar via internetbetalning. Gör inte som oss vi betalade med Visakort när det va betalat skulle dom ha 5% på köpesumman efteråt. Kan säga att man blir förb för mindre när man inte blir upplyst innan köpet. Med vänlig hälsning, Magnus .
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i Tyskland

Säkraste och smidigaste att betala via internetbank.
och det tar inte mer än en dag.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Betalning i Tyskland

Utlandsbetalning via internetbanken eller telefonbank. Jag har gjort en sådan överföring från Swedbank och blev innan upplyst av bankens utlandsavdelning att om överföringen görs på förmiddagen före kl. 10.00 så har handlaren pengarna på sitt konto efter lunch om allt fungerar som det ska och det gjorde det i mitt fall. Man bör dock vara beredd på att det kan ta lite längre tid och i så fall är inte fredag någon bra dag att handla husbil.
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Betalning i Tyskland

Jag skulle rekommendera en överföring till lokalt bankkontor, skall gå på några timmar. Jag genomförde husbils köp förra sommaren, på internetbanken stod det att det skulle ta en bankdag för pengarna att överföras... Det tog nästan en vecka (åkte på en helg då bankerna naturligtvis har rast :(, det vart några dagar extra i Dortmund :wideeyed: ). Lycka till med Ert köp!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i Tyskland

Hej!
Du som har erfarenhet av att importera husbil från Tyskland. Hur betalar man på en smidigt och säkert sätt?

Jag gick in på mitt lokala bankkontor och de hjälpte mej med banköverföringen. tog en dag, gratis.

de kunde även göra en snabb banköverföring via telefonsamtal, ca: 1 timme,
kostade dock 1000kr, ifall jag minns rätt, det var 2010.
 

tango

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9083
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i Tyskland

Jag lämnade uppgifter till min Bank SEB i förväg och sedan hjälpte de mig betalning express. ( kostnad ca 650:)
Säljaren hade pengarna efter ca 12 timmar.
 

stonewood

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i Tyskland

Jag gick in på mitt lokala bankkontor och de hjälpte mej med banköverföringen. tog en dag, gratis.

de kunde även göra en snabb banköverföring via telefonsamtal, ca: 1 timme,
kostade dock 1000kr, ifall jag minns rätt, det var 2010.

Dessutom får man då bästa kursen! Prata med er bank om "utlandsbetalning" så fixar dom det!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Betalning i Tyskland

Banköverföring för bästa kurs.
Behöver inte gå in på banken för att göra överföringen men det kan vara bra att hör med dom och ändra maxgränser o.s.v. Tror att jag hade SEK 250.000 som gräns för överföring utomlands, bara att ändra till valfritt.


Peter :)
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: Betalning i Tyskland

Gå in och titta på tidigare inlägg från mig så får du en ganska klar bild av vad som är enklast och bäst, du kan även få en klar bild av hur omkostnaderna ser ut när man importerar husbil.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Betalning i Tyskland

Jag betalar helst via IBAN BIC överföring till en annan bank (t.ex. Tyskland) med dagskurs för handel inom Europa, vilket är lägre än "vanliga" växlingskurser. Det är inte alls svårt eller kräver några större kunskaper! SEB har väldigt bra beskrivning kring hela förfarandet.
 
Toppen