• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostigt bakom gasolkylskåp

F

F.d. 55552

Guest
Hej på er husbilspolare!

Nu när våren är på gång även här i Norrbotten så tänkte jag ta tag i problemet att gasolkylskåpet i husbilen ibland varit lite svårt att tända.

Jag har sen tidigare sett tips om att kolla ifall det finns sot i brännaren så tänkte jag börjar med det.

Jag tog lös gallren på utsidan av husbilen och fann dels att det fanns en del sot på, eller snarare under/bredvid där gasen kommer ut, så det tog jag bort.

Vad som även framkom var en hel del rost på rör, brännare, mm enligt bifogade bilder. Är detta att betrakta som "normalt" eller bör jag vara orolig för läckage? Knackade här och var och det verkar väl iofs inte vara annat än på ytan, men ser inte så vackert ut. Man kan tycka att det borde valts nått bättre material och/eller bättre ytbehandling.

Jan
 

Bilagor

  • WP_20150418_001.jpg
    WP_20150418_001.jpg
    2,6 MB · Visningar: 7
  • WP_20150418_003.jpg
    WP_20150418_003.jpg
    1,7 MB · Visningar: 4
  • WP_20150418_005.jpg
    WP_20150418_005.jpg
    1,9 MB · Visningar: 8
  • WP_20150418_007.jpg
    WP_20150418_007.jpg
    2,6 MB · Visningar: 10

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Så där såg min 1990:a ut också förutom som på näst nedersta bilden.
Det får du nog försiktigt borsta bort.
Jag bytte brännaren och 12Volts "patronen" då brännaren inte ville
brinna med "fin" låga och patronen var trasig.
Jag fick även byta kontaktpastan inne i kylen bakom aluminium styckena
innan jag fick bra fart på kylen.
Jag skall dock montera fläkt och termostat på på baksidan för att få bättre
fart på kylen när det är högsommar värme.
Annars så kan jag inte se att det skulle vara något problem med din kyl.
//Tony
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Tack för ditt svar Tony!

Menar du denna bild:

98109d1429438947t-wp_20150418_005.jpg


som "näst nedersta bilden"?

Jag har också funderat på att montera en fläkt, för om utetempen börjar vara bortåt 30 grader så orkar inte kylen hålla tillfredsställande låg temp.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Japp det var den bilden. Det kanske ser värre ut på bilden än det är.
Ta en tandborste och borsta bort det värsta sedan kan du nog använda
mattsvart motor/avgasrörs färg och måla över. Det skall väl gå med "hammarlack" också.

Det finns termostater att montera också. Jag kommer dock inte ihåg vilket grad antal den skall vara på.
Jag tror att dom finns på kamafritid.se.

Hittade denna tråd.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t49544/
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Ok. Ska syna det röret lite noggrannare efter rengöring, tror bilden överdriver lite grann.

Låter smart med motor/avgasfärg! Hammarlack är kanske ännu bättre då den väl är tänkt att stoppa rost också. Där borde väl inte bli så grymt varmt heller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Hammarlack är inte bra, det kryper gärna rost som inte syns under det tjocka lackskiktet, gör hellre rent ordenligt med stålborste, tag sedan rostborttagare, tvätta ordenligt, låt torka.
sedan rostskyddsgrundfärg, och därefter tunn täckfärg, gärna spray i ett par lager.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja där ser man. Det en har använt med gott resultat har någon annan
fått dåligt resultat med. :):)

Själv lackar jag bärarmar mm med hammarlack men där blir det ju inte varmt. :)
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

I den här tråden beskriver jag hur jag byter gasröret till ett BILTEMA kopparrör, ett bromsrör.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t81444/ även en masa goda tips från andra husbilsägare.
I sista inlägget beskriver jag hur jag med BILTEMAS högtemperaturfärg (600 C) sprayar det svarta.
Bakom kopplingen vid det smala gasröret och in i brännaren finns en liten platta med ett munstycke. Det brukade bli tätt, och troligen av rostflagor inifrån stålröret där gasen kommer.
Rosten ovanför kokaren kan ju bli värre och då får man läckage, vilket betyder: "köpa nytt kylskåp". Kanske man kan dröja ut tiden genom att skydda mot mer rostbildning.
Kylflänsarna på kondensorn skall vara svarta så de avger max värme.

Se till att komma ihåg hur flamvakten och tändstiftet sitter på brännaren.
En digitalkamera eller en enkel skiss är guld värd.

en fläkt är monterad ifall kommande sommar blir lika varm som i fjol.

Av någon anledning flyttas vissa kylskåpstrådar till kökstråden. Men det är ju inom värme kyla...

Tänk på att du tar ett stort EGET ansvar om du mekar med Gasolgrejer.


Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Hej Baggiz, ja som redan konstaterats så är nog rostangreppen på rätt vanlig nivå och bara att försöka stoppa upp så gott det går.

Det jag ville lägga till är.... Vet inte hur många av tidigare trådar i ämnet du läst, men på din nedre bild i första inlägget så har du röret med en mutterkoppling som går in i ett rostigt fyrkantigt "rör" och i bortre änden på det så sitter ju själva brännaren.
Det kan vara idé att plocka bort det och rensa inuti för det brukar vara mycket rost där.

Om du lossar rörkopplingen så hittar du en kupad bricka som sitter klämd där. I mitten på den så är det ett litet hål som är själva gasmunstycket. Pilla inte med något hårt i brickans hål bara. Ev. en liten pensel och tryckluft, för i förstoring så är hålet faktiskt ofta rektangulärt lite beroende på storlek av munstycket/hålet.

Själva rostiga fyrkantsröret skall rensas inuti också. Det skall gå att få in ett 1/4" borr eller i alla fall ett 6mm genom hela röret ända fram till brännarmunstycket.
För att ha lite kontroll över rost m.m. i hålet, så är det att rek. att fästa borret i ett skruvstycke och hålla och vrida fyrkansröret för hand i stället för att dra igång en ilsken borrmaskin :wink:.

M.v.h. JANKRO.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Hittade denna suveräna instruktion om hur man rensar brännare och skorsten, men minns inte var.
 

Bilagor

  • Rensa brännare och skorsten.pdf
    3,9 MB · Visningar: 91
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Tack alla för era svar!

Det har bara varit tändningen som har krånglat en del, när det väl har tänt har det funkat bra, med undantag då för att det inte har orkat med att hålla under 10 grader om det varit bortåt 30 grader ute och det känns väl inte direkt onormalt direkt. Jag såg åtminstone en stor sotflaga i brännaren så mindre sot är det där nu i alla fall.

När jag testade tända efter rengöringen så tog det en stund innan det tände, men så brukar det iofs göra efter vinteruppehållet, sen brann det med en ganska lång låga som var gul i änden. Måhända det är anledningen till att det sotar en del? Vet inte vilken mängd sot som är normal och inte heller hur en ideal låga bör se ut. Dock om lågan är gul i toppen brukar det väl betyda att det brinner med syreunderskott där?

Jag har inte läst så många andra trådar om detta med kylskåp då jag inte trodde att de kunde hamna under "kök" :wink:

Suveränt med instruktions-PDFen!

Och ja, visst är jag medveten om ansvar/risker med gasol, liksom med el, hehe.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Hej igen, om lågan inte brinner rent så pröva med rensning av fyrkantsröret som jag beskrev ovan. I början på det så ser du ett hål på tvären som bl. a. påverkar luftinblandningen. När lågan brinner ok. så skall den vara "blå" och bara synas i mörker, så man då kan se en lugn låga ca. 5 till 6cm. hög på full låga.

M.v.h. JANKRO.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Rostigt bakom gasolkylskåp

Max utetemp beroende på model ligger mellan 32-38 grader,efter det så slutar skåpet att fungera som det skall(gäller felfritt skåp)
 
Toppen