• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AGM vs Fritidsbatteri

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Dom flesta trådar rekommenderar AGM, men ser även att ett fritidsbatteri rekommenderas speciellt ihop med solceller.
Förstår att ett AGM tål mer cyklingar, men försvarar detta det högre priset?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

#Du kan plocka ur fler Ah ur ett AGM = så kallat "djupurladdningsbatteri"
#lägre vikt, utrymme i förhållande till tillgängliga Ah
#tål många djupurladdningar jämfört med vått bly/syra = start/fritid.
#Ingen gasbildning
Räkna...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Jag tycker mig ha läst i princip överallt att GEL batterier klarar djupurladdningar bättre och har längre livslängd än AGM och borde därför passa bättre i en husbil men ändå rekommenderas ofta AGM här i forumet.

Är det för att det bara finns AGM till vettigt pris på Biltema och att det därmed är mer prisvärt eller är det något annat?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Det hår ämnet är stort och det finns hur många uppfattningar som helst i det. Jag bidrar gärna med min version. Fritidsbatterier är en sämre sorts batterier som innehåller mindre bly än startbatterier. Detta gör dem billigare att tillverka och eftersom folk tror på branschens fagra löften om fritidsbatteriernas fördelar så går de att sälja till aningslösa konsumenter. Enligt min erfarenhet fungerar startbatterier bättre som bodelsbatterier än fritidsbatterier.

AGM passar slarvpellarna eftersom de tål djupurladdningar bättre än vanliga blybatterier.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Gel og fritidsbatterier har en ting felles, beregnet på langsom både ladning og utladning. Gel for å unngå gassuvikling og fritid for å unngå bevegelser i de tynne platene. AGM kan ha like tynne plater som fritidsbatteriene, men glssmatten stopper bevegelsene slik at de tåler relativt store strømmer - ofte opp mot CCA for startbatteri. For solaranlegg med ledbelysning er fritidsbatteri suverene med lav pris, moderat vekt, men koblet til en høyeffektiv bildynamo så kan de bli skadet av ladnĩngen om ikke kablingen sørger for begrenset ladestrøm.

I en husbil vil Gel og AGM fungere likt inntil du setter på en inverter som trekker over hundre A eller har en forbedret lading med tilsvarnde strømmer - da er det AGM (eller startbatteri) som må benyttes. Endel produsenter har byttet fra Gel til AGM etter endel reklamasjoner - de satte inn for sterk ladning og hadde en inverter som standard utstyr.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Jo att AGM klarar av att släppa en högre ström än GEL verkar helt klart vara en av fördelarna med AGM. Samtidigt blir det ju inte speciellt hög ström man tar ut per batteri även om man skulle använda en större inverter om man har 2 eller fler batterier. Detsamma gäller väl rimligen även laddningen ?

Jag tycker det borde vara mer vanligt att man tömmer batterierna helt under en natt eller en helg och att den bättre tåligheten mot djupurladdningar då talar för GEL istället för AGM?

Å andra sidan kanske det är billigare att köra skiten ut vanliga fritidsbatterier och sen bara byta lite oftare. Man får ju 2-3 såna för ett AGM/GEL batteri..:D
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Alla typer har olika för- resp nackdelar. För husbilsbruk överväger fördelarna med AGM (om man räknar in priset, annars är det litiumbatterier som gäller).
Ingen skulle väl köpa en bil där man bara kan utnyttja halva tankens volym av bränsle, innan man måste tanka...?
Jag har alltid kört billiga batterier, men fått byta dem efter ca 3 år. Jag tillhör väl en av slarvpellarna.
(nu har jag gel, men det beror på att jag fick dem gratis, annars hade det blivit AGM)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Jo att AGM klarar av att släppa en högre ström än GEL verkar helt klart vara en av fördelarna med AGM. Samtidigt blir det ju inte speciellt hög ström man tar ut per batteri även om man skulle använda en större inverter om man har 2 eller fler batterier. Detsamma gäller väl rimligen även laddningen ?

Jag tycker det borde vara mer vanligt att man tömmer batterierna helt under en natt eller en helg och att den bättre tåligheten mot djupurladdningar då talar för GEL istället för AGM?

Å andra sidan kanske det är billigare att köra skiten ut vanliga fritidsbatterier och sen bara byta lite oftare. Man får ju 2-3 såna för ett AGM/GEL batteri..:D

Jag betalade 1195:- för ett 90 Ah AGM batteri på Harald Nyborg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Min bil ble levert orginalt med 2 stk 138 Ah Gel, de varte i 5 år. Nå sitter det i samme batterirom ett 400 Ah Winston LiFeYPO4 (det er 4 celler med nominell spenning 3,2 V - totalt 12,8V) Denne pakken har endel parametere felles med orginalbatteri - cutoff på 11V og maks ladespenning <16V - optimal ladespenning 14,6V. Float ladning på 13,8V holder 100% ladning.

Eneste vesentlige parameter som er forskjellig er hvor mye en trygt kan ta ut - blypakken regnes som for sterkt utladet når det kommer til 12V, det er da fortsatt endel mer å hente i LiFe. Med ny pakke var det faktisk mulig å ta ut 110% av de 400Ah og fortsatt ha sikkerhetsmargin. Mer fornuftig er å holde seg til 80% uttak, skal en ta ut mer trenger en et aktivt batterivern som holder kontroll på spenningen i hver enkelt cell og stenger vekk uttaket når en celle kommer under 2,5V - om en gjør dette så ser det ut til at 100% uttak kan fungere daglig i flere år. Slike løsninger er i bruk i hybride solaranlegg (gridconnected med batterilagring) hvor en har restriksjon på hvor mye el en kan levere til en hver tid og batteriene strekker tiden utover døgnet fra en panelmatrise som er vesentlig større enn det somkan leveres.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Nu kan jeg ikke lade være at blande mig mere.
:rolleyes:

Lithium er bra og bliver troligen bättre for biler når de blir fulladad ved 14,5 volt, da man inte får nedbruten radio, lampor, elektronik etc.

Hvor meget man aflader et AGM batteri målt i Ah afhænger så sandelig af tiden man aflader.
BASTA.

Aflader du med t.ex. 5 A ( 60 watt ) eller 50 A ( 600 watt) får du en forskel på mer 40% - relativt för total kapacitet.

C20 ( 20 timmar til 10,5 volt ) som er standard for Ah informationen kan du aflade ca. 80% innen mindre end 11,5 volt.

Sådan er standard norm - inta min von hören sagen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Så til emnet AGM vs Fritidsbatteri

Primære fordel ved AGM i forhold til fritidsbatteri er hastigheden hvormed AGM oplades.
Afladning ligeså og dermed mindre tab ved større effekt forbrug.

Stor gavn for dem som kører ofte på rejsen,
og dermed ikke behøver solceller.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

Alla typer har olika för- resp nackdelar. För husbilsbruk överväger fördelarna med AGM (om man räknar in priset, annars är det litiumbatterier som gäller).
Ingen skulle väl köpa en bil där man bara kan utnyttja halva tankens volym av bränsle, innan man måste tanka...?
Jag har alltid kört billiga batterier, men fått byta dem efter ca 3 år. Jag tillhör väl en av slarvpellarna.
(nu har jag gel, men det beror på att jag fick dem gratis, annars hade det blivit AGM)

Men det är ju just det att GEL batteriet kan djupurladdas mer och oftare än ett AGM som skall vara en av fördelarna.. Det borde passa vårt användningsområde bättre. Anledningen till att man skaffar fler batterier och solpaneler är ju för att batteriet "tar slut". Nackdelen är väl kanske om man bara har ett batteri och en riktigt stor inverter som vill ha mycket kräm men hur vanligt är det egentligen?

Nu låter det som att jag mässar för GEL men jag tycker att det mesta talar tydligt för GEL när man läser om batterier på andra siter och även jämför egenskaperna. Här pratas det oftast om AGM precis som att det inte finns så mycket annat.

Anledningen till att jag kollar detta är ju givetvis att jag skall stoppa i mer batteri i bilen och där sitter redan ett GEL batteri. Jag vill ju ha det bästa och om det nu bara är ett GEL till så är det ju bra för mig :D:D:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AGM vs Fritidsbatteri

I min forrige husbil en Flair 6700 1999 modell byttet jeg batterier 2 ganger, første gang fra orginalbatteriet til 2 fritids som fikk plass i brønnen - disse holdt i 2 år. Andre bytte ble til AGM samme formfaktor og Ah - disse varte resten av de 8 år jeg hadde bilen. På den tiden hadde jeg og en elbil med stor batteribank med Gel batterier, disse Banner deep cycle ble byttet etter 2 år. Min nåværende Flair 8000 2008 modell kom med 2 stk Gel, disse var sterkt redusert etter 5 år og ble byttet til dagens LiFe.

Roger så lenge du ikke setter inn en kraftig inverter så er det i praksis liten forskjell på AGM og Gel så begge deler burde fungere omtrent likt. Orginal lader og bilens dynamo klarer ikke å drepe Gel - det er for lange kabler.
 
Toppen