• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem själv

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har en 2,3l multijet 2010.
Har något bytt själv och har lite tips?
Kamremsats på nätet hittar jag för kring 1200:-
 
F

F.d. 53320

Guest
Sv: Byta kamrem själv

inget jag skulle rekomendera att göra själva..har en likadan bil och jag lämnade inn den på verkstad.byt även vattenpump o övriga remmar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta kamrem själv

Naturligtvis skall man göra det själv om man har tillräcklig kunskap, i stället för att bli skinnad av någon firma som tar alldeles för mycket betalt för en många gånger relativt enkel arbetsinsats :p:.

Absolut inte illa menat alls till dem som inte kan, eller vill själva.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

En genväg:
Ta en vass kniv och skär av halva remmen LÄNGSMED så behåller du inställningarna. Sedan trär du på den nya remmen så långt det går på "kugghjulen". Därefter skär du av den gamla remmen och tar bort den och skjuter på den nya helt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta kamrem själv

Man kan också göra en sådan lite överkontrollgrej. Ev. tillsammans med Wizard's förslag.
Om man har info så kan man ställa motorn i det läge som är "noll" och ev. stoppa i styrstift m.m. för att säkerhetsställa läget.
Sedan tar man ex. en vit däckspenna eller ev. tippex....... Och märker remmen och remkugghjulen mitt för varandra. För att inte tappa bort sig så gör man flera märkningar vid varje kugghjul.
Kanske två bredvid varandra vid lilla hjulet på vevaxeln.
Kanske två märkningar med ett mellanrum vid ett annat kugghjul.
Kanske tre vid ett annat.

Kolla noga så det inte råder någon tvekan alls om läget på remmens kugg, kontra läget vid hjulets kugg och läget vid märkningen.

Ta bort remmen och lägg den kant mot kant på den nya remmen.
Ta gärna några klämmor som håller samman remmarna.
För över märkningarna från den gamla remmen med färgen till samma ställen/kugg på den nya remmen.

Montera remmen på motorn, och kolla noga att de olika märkningarna på remhjulen stämmer med märkningarna på den nya remmen.

Om man tar det lugnt och då också ev. kan utnyttja något hål för låsning av läget på motorn, så har man dubbel koll och kan då vara 110% säker på att man ligger rätt.

Tänk dock på att inte börja vrida motorn runt förrän allt är klart. För eftersom remhjulen är olika stora och kuggantalet på remmen ofta inte är jännt delbart med kuggen på remhjulen så kan det se väldigt underligt ut när märkningarna börjar att klättra iväg.
Så drar man motorn en bit framåt, så skall man backa samma bit bakåt igen och inte försöka snurra på för att hamna rätt igen med märkningarna, för det gör man inte.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det är alltid trångt :p:.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Wizard och Jankro!
Är det fasta lägen på kamdreven och vevaxeln på dessa Fiat motorer?
På vissa motorer (renault) så skall man göra kamaxel justering då man byter kamrem.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta kamrem själv

Vet tyvärr inte på den motorn. Men då ändras ju förfarandet betydligt med låsning av kamaxlar och vevaxelläge.
Man kan ju ändå byta på det "gamla" sättet och efteråt kolla om de mekaniska lägena ligger rätt. Men då måste man ju ha rätt instruktioner, som faktiskt t.o.m. ibland följer med remsatserna. Verktygen för låsning av läget går oftast att fixa med enkla medel.

Sorry, JANKRO.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Byta kamrem själv

Tycker det är lite långsökt med ett sådant arbete och sen inte byta remhjul o v-pump.
Jag har bytt själv och använder man de låsningspunkter som finns så behöver det inte bli några problem.
Olle.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta kamrem själv

Hejsan, naturligtvis skall man byta spännhjulen m.m. som följer med i kamremssatsen. Vattenpumpen är ju lite olika, men klarar för det mesta ett par kamremsbyten innan det är dags för även den.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53320

Guest
Sv: Byta kamrem själv

om inte vattenpumpen klarar två byten va händer då ?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Då blir man åtskilliga tusenlappar fattigare, alldeles i onödan, eftersom man återigen måste riva "allt" för att byta pumpen.

Att byta vattenpumpen samtidigt med remmen fördyrar hela operationen obetydligt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta kamrem själv

Min högst personliga uppfattning av moderna motorer som det mesta är trång och dj...... svåråtkomligt på, är det allmänna från verkstäderna. Byt allt när vi ändå håller på.
Det tar tio minuter extra att byta vattenpump men vi kan deb. 1000:- extra för de minuterna, och skrämmer vi dessutom upp kunden att en vattenpump som i alla tider har funkat uppåt 20.000mil numera av någon anledning kan paja redan vid 4.000 mil, ger oss en större förstjänst till en ringa arbetsinsats :D.

Men som sagt, funderingar av en snåljåp som har stora funderingar över verkstadsprisers nivåer i förhållande till verklig arbetsinsats.

Ursäkta :oops:. M.v.h. JANKRO.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta kamrem själv

Om du tänker såhär .Du kör till en Fiat märkesverkstad och ut kommer en typ som kallar dig mannen och har kepsen bakofram ,dessutom syns kallingarna för byxorna har kasat ner över rövballarana .Kan den tönten byta en kamrem kan jag reparera Apollo 13 utan och blinka.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta kamrem själv

Min högst personliga uppfattning av moderna motorer som det mesta är trång och dj...... svåråtkomligt på, är det allmänna från verkstäderna. Byt allt när vi ändå håller på.
Det tar tio minuter extra att byta vattenpump men vi kan deb. 1000:- extra för de minuterna, och skrämmer vi dessutom upp kunden att en vattenpump som i alla tider har funkat uppåt 20.000mil numera av någon anledning kan paja redan vid 4.000 mil, ger oss en större förstjänst till en ringa arbetsinsats :D.

Men som sagt, funderingar av en snåljåp som har stora funderingar över verkstadsprisers nivåer i förhållande till verklig arbetsinsats.

Ursäkta :oops:. M.v.h. JANKRO.

Nej du, att byta vattenpump på min bil tar knappast 10 minuter längre när man ändå byter kamremmen. Orsaken är att vattenpumpen även är den högra motorupphängningen och innehåller spännaren för kamremmen.
Man måste palla upp motorn, ta bort kamremmen lossa generatorn och till råga på allt är det förbannat trångt.
Kamremsbyte tar nog en tre fyra timmar för en DYS, men vattenpumpen tar nog minst en hel dag med massvis av svordomar. (Jag vet):)

Ställtiden för kamremsbyte är c:a 1,5 timmar men för byte av vattenpump beräknar man nästan 8 timmar
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Om du tänker såhär .Du kör till en Fiat märkesverkstad och ut kommer en typ som kallar dig mannen och har kepsen bakofram ,dessutom syns kallingarna för byxorna har kasat ner över rövballarana .Kan den tönten byta en kamrem kan jag reparera Apollo 13 utan och blinka.


Därför känns det tryggt att lämna hos Kroons i Borlänge. Inget ont om yngre, men hellre en farbror 50+ med läsglasögon i bröstfickan än en yngre som ser ut att ha en överfull blöja i brallorna...


Fan, jag börjar låta gammal ...:oops:


Peter :)
 
Toppen