• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem själv

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Byta kamrem själv

I tidningen Husbil & Husvagn, Nr 7.14, sidorna 72-75 beskrivs i text och bild hur verkstaden gör ett kamremsbyte.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Clas (trådskaparen), jag har bytt kamrem på vår 2,3JTD -06 för ett tag sen. Det är samma remsats och i grunden samma motor. Det enda som var krångligt var att få väck plastkåpan som verkar vara ditsatt tidigt i monteringen. Jag frågade Bossings hur de bar sig åt, "Det är våld som gäller, jag hör ända ut i recetionen när dom svär över kåpan på verkstan", blev svaret. Jag fick hugga bort en liten kant i vänster nedre hörn för att över huvud taget tvinga bort kåpan.
Annars är det bara att stödja med domkraft under motorn och sedan sänka för bättre åtkomst. Lite trångt men fullt åtkommligt.
Jag bytte bara kamrem och generatorrem, inte sträckare och vattenpump. Det är ju bara dumheter att byta dessa efter knappt 6000 mil! Det var alltså efter ca 7år som jag bytte remmarna. Helfriska, inga som helst torrsprickor eller nötningsskador.
// Göte J
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Jag kommer aldrig aldrig att byta kamrem för första gången själv på min bil.
Hoppas inte någon går på att göra detta själv. Motor ras kostar tiofallt mot kamremsbyte på verkstad. För min del har jag en kompis som bygger motorer som kan detta om jag skulle behöva detta.
//Arne B
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Clas (trådskaparen), jag har bytt kamrem på vår 2,3JTD -06 för ett tag sen. Det är samma remsats och i grunden samma motor. Det enda som var krångligt var att få väck plastkåpan som verkar vara ditsatt tidigt i monteringen. Jag frågade Bossings hur de bar sig åt, "Det är våld som gäller, jag hör ända ut i recetionen när dom svär över kåpan på verkstan", blev svaret. Jag fick hugga bort en liten kant i vänster nedre hörn för att över huvud taget tvinga bort kåpan.
Annars är det bara att stödja med domkraft under motorn och sedan sänka för bättre åtkomst. Lite trångt men fullt åtkommligt.
Jag bytte bara kamrem och generatorrem, inte sträckare och vattenpump. Det är ju bara dumheter att byta dessa efter knappt 6000 mil! Det var alltså efter ca 7år som jag bytte remmarna. Helfriska, inga som helst torrsprickor eller nötningsskador.
// Göte J


Låter som jag skall försöka, verkar ju inte helt omöjligt, men trångt.
Sänka högersidan låter som en bra idé att få bättre åtkomst
Många kronor att spara samt man vet att det blir riktigt gjort.
Måste vara noggran men märkning vevaxel & kamhjul
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Byta kamrem själv

Lossar man motorfästet kan man tvinga över motorn åt höger så behöver man inte deformera kåpan.
Olle.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Ja, jag glömde nämna att höger motorfäste ska bort, när man pallat under motorn. Men kåpan går inte förbi nere i vänster hörn, om det nu sitter samma kåpa på MJTD- motorn som JTD.
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta kamrem själv

Nej du, att byta vattenpump på min bil tar knappast 10 minuter längre när man ändå byter kamremmen. Orsaken är att vattenpumpen även är den högra motorupphängningen och innehåller spännaren för kamremmen.
Man måste palla upp motorn, ta bort kamremmen lossa generatorn och till råga på allt är det förbannat trångt.
Kamremsbyte tar nog en tre fyra timmar för en DYS, men vattenpumpen tar nog minst en hel dag med massvis av svordomar. (Jag vet):)

Ställtiden för kamremsbyte är c:a 1,5 timmar men för byte av vattenpump beräknar man nästan 8 timmar
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej att få vattenpumpen på en Fiat bytt på 10min för en tusing i arbetskostnad går nog inte, utan jag var mer allmän där man klämmer ett par slangar, skruvar bort en pump i blocket, stoppar dit en ny och sedan är det klart.

På bökigare motorer där firmor tar ett högt pris för kamremsbyte, och ett ännu högre pris för pumpbytet och sedan i princip lägger ihop de två kostnaderna vid byte av båda samtidigt, fast att iturplockning och sammansättning är gemensamt arbete i båda fallen, kan man kanske bli lite fundersam över i o. f.
Men strunt samma. Det kostar att driva en verkstad och kostar att äga en bil :D.

Det jag mest metade efter var mera det att vattenpumpar har väl i pricip aldrig varit en svag punkt på bilar, och i förebyggande syfte så har man väl aldrig haft en tanke på pumpen förrän kanske efter 15.000/20.000mil och 20år eller så.

Varför man nu helt plötsligt skall börja byta vattenpumpar på bilar redan efter några år, och kanske 4.000mil verkar lite underligt tycker både jag, och även många andra hemmameckare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Byta kamrem själv

Har man råd med husbil har man råd med underhåll lämna in om Ni inte är mycket vana att meka. Har gjort det en gång på en 09:a mycket krypa gör inte om det lättar hellre på lädret. Vattenpump byte varannan gång.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Byta kamrem själv

--------------------------------------------------------------------------------------------
På bökigare motorer där firmor tar ett högt pris för kamremsbyte, och ett ännu högre pris för pumpbytet och sedan i princip lägger ihop de två kostnaderna vid byte av båda samtidigt, fast att iturplockning och sammansättning är gemensamt arbete i båda fallen, kan man kanske bli lite fundersam över i o. f.
Men strunt samma. Det kostar att driva en verkstad och kostar att äga en bil :D.
M.v.h. JANKRO.

På Renault räknar man antingen på vattenpumpsbyte då man också byter kamrem o rullar eller på ett rent kamremsbyte med rullar då man inte byter pump.
Och i detta paket finns med eller utan "aggregatremsbyte med rullar" om man vill eller inte vill ha det.

Men det finns andra verkstäder som är "mycket" billigare än oss och då brukar det vara just detta som är prisskillnaden "med eller utan aggremsats" eller med eller utan vattenpump.

Detta gör en stor skillnad på totalkostnaden men sedan är det ju så att
olika stora verkstäder har ju olika timdebiteringar, utbildningar mmmm
//Tony
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Byta kamrem själv

Renault Master 2,5 2008:

Efter 8.962 mil och 7 år så var det dax att byta kamrem. Den gamla var inte
sliten utan såg ut som ny. Inga fransar eller sprickor någonstans. Men jag
bytte inte själv. Det kostar säker en massa verktyg och inhämtande av
kunskap och det har jag inte tid med (nybliven pensionär).

Byte av kamrem, löphjul och spännhjul samt kontroll av övriga remmar och
bromsar. Inga åtgärder på remmarna, de ser ut som nya. Bromsklotsarna halvt
slitna fram trots fyra turer i Alperna (Däcken höll ju i drygt 7.000 mil).

Arbetskostnad 3 320
Material ........ 1 680
Moms ........... 1 250
Summa ......... 6 250 = 70 öre milen

Det känns som att motorn spinner lättare nu. Men det är som sagt en känsla.
 
Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

Låter lite länge. Enligt Fiat i Kylinge skall den bytas efter 4 år men eftersom bilen bara gått 2500 mil sträckte dom sig till 5 år. Så jag bytte efter 5 år och 3200 mil
På deras rekommendation.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem själv

För några år sedan när jag åkte mellan Köping-Göteborg tor var det i Mariestad Mekonomen som hade särklassigt billigast. Låg ju då också i "färdriktningen" Tror tipset kom från forumet här.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta kamrem själv

Själva kamremmen är nog den mest hållbara komponenten i motorstyrningen.
Fukt och damm däremot som tränger in i styr och spännrullar kan vara de egentliga bovarna till ett haveri.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem själv

Hej i vårsolen ! Vi har en Dethleffs helint. 2013 2,3 l motor 150 hk som gått ca: 9.000 mil, och nu undrar jag om det finns hemmapulare som bytt kamrem samt spännrullar själv och skulle vara evigt tacksam för tips/råd om vilken väg underifrån, ovanifrån eller från hjulhuset eller kanske från alla håll
Tack på förhand hälsar
Hasse
 
Toppen