• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis...

F

F.d. 20923

Guest
Kanske har ämnet diskuteras förut men hoppas att någon kan ge mig mig input. Planerar att skaffa en sk Plåtis, modell mindre/mellan för 2 personer och har en önskelista.... Hoppas att de flesta punkterna kan uppfyllas. Har du tips om tillverkare och modell etc så uppskattar jag det

- Större än en VW buss
- Ska kunna vara enda bilen
- Gärna hög markfrigång
- Finns 4-hjulsdrivna?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Plåtis...

:) Hei!

Jeg vil anbefale La Strada. Leverer både Mercedes og Fiat.
Har selv gode erfaringer med to Mercedes. Kan leveres med 4x4, både på
Fiat og Mercedes Sprinter.

Lykke til.

Hilsen fra Regent.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis...

:) Hei!

Jeg vil anbefale La Strada. Leverer både Mercedes og Fiat.
Har selv gode erfaringer med to Mercedes. Kan leveres med 4x4, både på
Fiat og Mercedes Sprinter.

Lykke til.

Hilsen fra Regent.

Inget dumt förslag. Själv har jag skrivit ett personligt meddelande till ts, men La Strada glömde jag bort att nämna. La Strada Nova är ju lite rymligare och även den modellen finns att välja med inkopplingsbar fyrhjulsdrift.

aake
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis...

Så här skulle jag göra:
Pössl 6 meter med 16 däck och ta bort insteget in i bilen på sidan då får Du en hygglig höjd, (ska Du ta dig ut i vildmarken så fundera på att hänga i offrod motorcykel bak.)
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåtis...

Terrängkörning på barmark

Terränghjulingar eller fyrhjulingar har blivit allt mer populära de senaste åren. Det ingår inte i allemansrätten att köra med motordrivna fordon i naturen. De får bara användas på vägar eller på särskilda banor för motorfordon.



Anonym
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis...

Terrängkörning på barmark

Terränghjulingar eller fyrhjulingar har blivit allt mer populära de senaste åren. Det ingår inte i allemansrätten att köra med motordrivna fordon i naturen. De får bara användas på vägar eller på särskilda banor för motorfordon.



Anonym

Att ts funderar på en fyrhjulsdriven husbil med rejäl markfrigång tolkar inte jag som att han har planer på att bryta mot den inhemska terrängkörningslagen. Hen kanske tänker sig att fota schakaler i Sahara, vad vet jag?
I vilket fall har jag haft god nytta av awd genom åren, särskilt vintertid och på fjällvägarna, och naturligtvis när jag dragit släp.
Ett annat litet tips när man planerar ett mobilt fotogömsle är att låta montera ett par skjutfönster, ett på varje långsida, man kan oftast öppna sådana utan att skrämma fåglar eller vad man nu vill plåta.

aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Plåtis...

Terrängkörning på barmark

Terränghjulingar eller fyrhjulingar har blivit allt mer populära de senaste åren. Det ingår inte i allemansrätten att köra med motordrivna fordon i naturen. De får bara användas på vägar eller på särskilda banor för motorfordon.



Anonym

Lite terrängkörning blir det ibland annars når man inte sina smultronställen.

Tommy R
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Plåtis...

Inget slår en folkabuss tycker jag :)
Själv köpte jag en VW T5 California med Polyroof igår, finns ingen smartare genomtänkt kompakt kvalitetshusbil är min åsikt! Min har dock inte 4x4 men det finns!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåtis...

Hur blir ni av med fekalierna i en California och var placerar ni dem i väntan på tömning?

Jappe
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Plåtis...

I en California Exclusive som jag har haft fanns det en inbyggd Thetford-kassett som tömdes på sedvanligt vis. I min senaste California är det en lös portapotti som gäller. Har ägt 6 olika varianter av Californior och ännu aldrig gjort nr 2 i någon av dom och inte heller i dom 4 större husbilar jag också ägt :)
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis...

Jag har en VW California med uppfällbart tak. Bästa bilen enligt mitt förmenande.
Jag har en bärbar porta-potti som ryms i ett skåp under diskbänken som är lätt att dra ut för att göra sina behov i. Jag har inga problem med det och tömmer gör jag precis som alla andra, vid t ex rastplatser eller ställplatser med latrintömmning. Lätt som en plätt!
Elisabeth
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis...

I en California Exclusive som jag har haft fanns det en inbyggd Thetford-kassett som tömdes på sedvanligt vis. I min senaste California är det en lös portapotti som gäller. Har ägt 6 olika varianter av Californior och ännu aldrig gjort nr 2 i någon av dom och inte heller i dom 4 större husbilar jag också ägt :)

Jo, på sommaren går det till nöds att klara med hjälp av en spade, men hur gör du på vintern? Lånar du hundens bajspåsar?

aake
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Plåtis...

Om jag någon gång skulle köra på vintern och bli nödig så kanske jag kan få låna några av din hunds bajspåsar aake??
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis...

Vi är uppenbarligen olika skapta, själv blir jag nödig både sommar och vinter.

T.s. ville ha tips om en lite större plåtis lämplig för fotoexpeditioner. Kommer du med seriösa råd om detta när den bil du rekommenderar uppenbarligen inte duger för annat än vistelse i närheten av offentliga toaletter?

aake
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Plåtis...

Jag tog inte upp fekaliefrågan eller behovet av hundbajspåsar?? Man kan absolut kacka i en California om man nu vill det och dessutom så har den från början skjutfönster på sidorna, perfekt som mobilt fotogömsle också! Fel av mig kanske att rekommendera en California men den finns faktiskt i olika storlekar som alla kanske inte känner till. VW T4 California Exclusive och VW T5 California Togo tycker jag kan absolut matcha plåtisar av andra fabrikat, men ursäkta mig för att jag har den uppfattningen :(
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis...

Nej, det är inget fel på VW, tvärtom. Men om man avser att låta bygga en expeditionsbil så är måhända Crafter ett lämpligare basfordon? Woelcke, Bocklet och Bimobil kan erbjuda utomordentliga byggen på VW och dessa tillverkare erbjuder stor valfrihet vad gäller inredning och naturligtvis även vilka fönster man nu vill ha (även mot merkostnad isolerade och öppningsbara rutor i härdat glas).

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtis...

Her i Australia er VW Crafter og den nesten identiske MB Sprinter mye brukt som plåtis, det ser nesten ut som det er flere slike enn Fiat Ducato plåtis.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis...

Hej Naturfoto!

Jag är också naturfotograf så jag förstår exakt vad du är ute efter. Som tillägg till din önskelista kan du kanske önska dig även:

1) långbäddar
2) max 6 m. längd
3) max 3,5 ton
4) dieselvärme (ej gasol)
5) solcellspaneler & kraftigare batterier (ger längre vistelser i naturen)

...och då ska du titta på HRZ (Life = vår favorit) som erbjuder allt detta (inkl. 4x4) och mycket annat. Det är bara plånboken som sätter stopp! Vi hade haft en HRZ idag om vi inte fick ännu bättre chans att bygga en Sprinter här i Sverige. Vi följer bygget i minsta detalj med alla småändringar & kompletteringar som dyker upp inte minst pga. dagens teknikutveckling.
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis...

Nu har jag sett den bil Du ska titta på Clever Van, långbädd, 6 meter, kylskåp i ståhöjd.
Finns i olika inredningar.
Bosse
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Plåtis...

Her i Australia er VW Crafter og den nesten identiske MB Sprinter mye brukt som plåtis, det ser nesten ut som det er flere slike enn Fiat Ducato plåtis.

En gång måste jag komma till Australien och då kanske man skall satsa på att hyra en husbil, är utbudet stort och hur är kostnaderna?
 
Toppen