• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåmätare visar fel i gråvattentanken

brzi1973

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29050
Medlemskap
2022
Hej,

Efter många timmar läsning med att det är fler än jag som har problem med att tanken visar full fast det är ingen vatten i ville jag dela min lösning på problemet.

Jag hittar detta på ebay:
M3 M4 M5 M6 M8 M10 Rubber Well Nuts Expanding Nut Cavity Wall Fixings Rubber Nut | eBay

Jag valde M5 med 25mm längd


Borrade 10mm hål i en plasthink och satte dit rostfritt skruv och kopplade in detta med ringkabelsko från biltema med mina kablar. Test gick bra. När jag insåg att det fungerar i en hink med vatten så borrade jag nya hål i min gråvattentank och gjorde samma sak.

Är riktigt nöjd med resultatet. Hoppas det hjälper andra som har samma dåliga lösning från början där gummitätning är liten på insidan och pga av fet och annat"skit" får utslag på att tanken är ful.

Mvh Dario
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nivåmätare visar fel i gråvattentanken

Klarar inte riktigt ut hur du menar att du gjort din lösning.

I min avloppstank sticker det, från ovansidan av tanken, ner fyra stavar som känner av vätskenivån i tanken. Eftersom det ibland fastnar partiklar mellan stängerna (givare) högt upp så indikerar dessa att tanken är full även om tanken just är tömd.

Gör man rent stavarna så fungera det igen.

Färskvattentanken har samma sort av givare men där visar mätaren alltid rätt, finns inga partiklar som fastnar på stavarna.
 

brzi1973

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29050
Medlemskap
2022
Sv: Nivåmätare visar fel i gråvattentanken

Hej Gunnar
Du har helt rätt!!

Som du säger, om man kan komma åt det så kan man rengöra och fixa problemet.
På min tank är det bara två kontakter på sidan (ca 10cm mellan dessa två) som läser av nivå och det är inga stavar utan skruv (SS/P probe) som är ca 4cm långa. Det sitter en mutter på insidan av tanken och jag inte kunde få loss för att rengöra. Inläsning sker genom att kontrollpanelen skickar ut en signal och läser av om det kortslutning mellan dessa kontakter som även kallas för probe.

Det är inget jag kan komma åt och rengöra tyvärr därför gjorde jag egen lösning som jag ville dela till andra. Nu kan jag när jag vill rengöra och få det att fungera på samma sätt som du/alla andra gör.
Men, kan man rengöra probe (stavar) så har man ingen problem.

Så här ser original "skruvar" ut
CBE PC100 Kit - Grasshopper Leisure

Mvh Dario
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Nivåmätare visar fel i gråvattentanken

Har varit ute för full-indikering trots tom, då berodde det på saltbeläggning på skruvarna på sidan av tanken när vi körde på tidig vår. Sprayade tektyl över skruvar och kabelanslutningar efter det blivit rengjort. Ibland blir man lurad av saltstänk! Vår gamla Frankia larmade för trappan ute trots inne, en vanlig dörrkontakt satt öppet under och saltlösningen ledde ström nog för att tända varningslampan!
 
Toppen