• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten i husbil!!

F

F.d. 53293

Guest
Hej alla husbilare.......
Jag har en liten undring??
När vi bor på ställplats eller camping med vår husbil så ser man väldigt ofta folk som springer med flaskor o hämtar vatten, ofta petflaska 1,5 lit även 5 liters dunk, dom fyller inte i tanken utan tar med den in i bilen.
Undrar bara varför?? Det är ju bara och fylla vattentanken när man åker hemmifrån så har man ju vatten i kranen.....
Vad gör folket med sina små flaskor?
Tror man att vatten blir dåligt i tankarna eller....
Om man tror att vattnet blir dåligt i bilens tank så tänk på att om inte ljus når vattnet så håller det sig i månader, däremot om solljus når vattnet så bildas alger o dyl....
Hur tror man annars att vattnet i kommunernas vattenmagasin kan hålla sig fräscht
Anders E
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i husbil!!

Så kan man sätta in en flaska i kylen och ha kallt vatten att dricka. Har man sedan en hustru som varit mikrobiologisk analytiker så dricker man inte tankvatten.

Vad har hennes yrkesval att göra med tankvattnet?
Vi dricker ifrån tanken alltid, tja, vi tappar det i glas först givetvis.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Vatten i husbil!!

Vill inte använda vatten från dunken tänk om toan släpper ut lite i bakventilen det händer inte så ofta men det kan hända..hämtar heller friskt vatten,men kokar jag vatten tar jag det från kran,duscha går också bra.mvh Agnetha
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i husbil!!

Vill inte använda vatten från dunken tänk om toan släpper ut lite i bakventilen det händer inte så ofta men det kan hända..hämtar heller friskt vatten,men kokar jag vatten tar jag det från kran,duscha går också bra.mvh Agnetha

Det kan inte hända. Toatanken har ingen förbindelse med vattentanken.
Spolningen går ju rätt ut utan någon tank mellan och vattnet där står ju i vattenledningen precis som i resten av va systemet. Visst det går att få vatten tillbaka från ledningen till vattentanken med vad är problemet med det?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vatten i husbil!!

"Var och en blir salig på sin tro"
Man gör som man är bekväm med! Vi nyttjar vattnet till allt utom att dricka direkt. På resan kan man ju kosta på sig lite "köpedricka":wink:

Gör ren tanken noga innan första resan för året och tömmer den noga efter varje tur:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i husbil!!

Svaret på trådskaparens fråga är ju givetvis att vi har olika bilar i olika skick och är olika känsliga för vad vi stoppar i munnen.

Personligen är jag mindre frestad att dricka vattnet från en 25 år gammal bil som haft 33 ägare och det är osäkert på om och när senaste tankrengöringen eventuellt gjordes. Då kör jag nog hellre med petflaskor…
Dock har jag inga som helst tveksamheter om jag vet att systemet är rent och vattnet färskt.

En del av oss kanske inte är så noga(orkar inte?) med att hålla systemet rent hela tiden och dricker därför heller inte det vattnet.
 
Toppen