• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten i husbil!!

F

F.d. 53293

Guest
Hej alla husbilare.......
Jag har en liten undring??
När vi bor på ställplats eller camping med vår husbil så ser man väldigt ofta folk som springer med flaskor o hämtar vatten, ofta petflaska 1,5 lit även 5 liters dunk, dom fyller inte i tanken utan tar med den in i bilen.
Undrar bara varför?? Det är ju bara och fylla vattentanken när man åker hemmifrån så har man ju vatten i kranen.....
Vad gör folket med sina små flaskor?
Tror man att vatten blir dåligt i tankarna eller....
Om man tror att vattnet blir dåligt i bilens tank så tänk på att om inte ljus når vattnet så håller det sig i månader, däremot om solljus når vattnet så bildas alger o dyl....
Hur tror man annars att vattnet i kommunernas vattenmagasin kan hålla sig fräscht
Anders E
 
F

F.d. 26205

Guest
Sv: Vatten i husbil!!

har man sett vattenledningar från insidan med hjälp av kamera. så framträder vattentanken som rena drömmen att dricka ur. jag blandar i duobakt ca: 4 påsar, 20 liter vatten, kör pumpen så det kommer ut i kranarna, fyller sedan tanken till fullt. låter stå till nästa dag. kör ut genom kranarna. kör en extra spolning.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i husbil!!

Jag tar fram min oftare än bara på våren☺

Inte vi ! Hatar vinter, sitter inne vid brasan då samt att vi måste jobba -kan inte åka söderut på vintern.



Dessa ska jag köra igenom i år. Har aldrig gjort ren tanken, men det skadar kanske inte att göra det.
Har aldrig köpt flaskvatten, inte när vi flög charter heller och det "rekommenderades" för känsliga magar att göra det. Har aldrig heller blivit dålig av vatten.


Peter :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vatten i husbil!!

Jag har en rostfri vattentank på 130 liter med ett aktivt kolfilter som jag har glömt att byta i år. Bra att jag fick syn på den här tråden! Jag dricker kranvattnet utan besvär men vill jag ha kallt vatten så har jag en liten tryckbrytare med egen armatur vid diskbänken som via en slang med en liten pump ger mig kallt vatten från en dunk i kylen. Mycket praktiskt!

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vatten i husbil!!

Jag har en rostfri vattentank på 130 liter med ett aktivt kolfilter som jag har glömt att byta i år. Bra att jag fick syn på den här tråden! Jag dricker kranvattnet utan besvär men vill jag ha kallt vatten så har jag en liten tryckbrytare med egen armatur vid diskbänken som via en slang med en liten pump ger mig kallt vatten från en dunk i kylen. Mycket praktiskt!

Jappe

Jag har också en rostfri på 130 liter. Vilka lyxbilar vi har!!

Alve
 

Bamse9092

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västerås
HBK-Nr
18530
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i husbil!!

Hej

Jag har nyss köpt en husbil och min undran var oxå om man kan dricka vattnet.
Men svaret fick jag nu.
Behöver jag tappa ur vattnet om jag inte ska använda bilen på ca 1 vecka?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vatten i husbil!!

Nej, naturligtvis behöver du inte det. Fyll tanken full när du ställer den, sedan klarar sig vattnet. Så har vi gjort sedan vi köpte vår HB & vi lever ännu, har aldrig haft problem med detta. Hur du sedan gör är ju upp till dej. Försiktighet är ju som bekant en dygd men den kan också gå till överdrift. Kallas väl i detta fallet också bacillskräck :)

Bennie
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Vatten i husbil!!

Vi tillbringar vintern i Spanien,fyller på olika ställen mer eller mindre klorerat.
Det vattnet dricker inte vi,sedan hemma i Sverige fyller jag på grund av mitt boende ofta med vattenkanna,mycket spring.därför blir det inte så ofta tankrengöring.Därför min vän är det mej du ser som går där med vattendunken.:
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Vatten i husbil!!

Förra året hyrde vi husbilar, då blev det en del kånkande på pet flaskor. I år är vi lyckliga ägare till egen bil så nu slipper vi kånka, för den tanken vet man vad innehåller.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i husbil!!

Jag har en speciell väska med plats för 6pt flaskor som är lätt att ta med har alltid en i kylen gillar att dricka kallt vatten, vad är problemet, frågor på det önskas, mvh håkan
 
Toppen