• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Asfaltsprickar

F

F.d. 55359

Guest
Sv: Asfaltsprickar

Jag provade en nyhet från Biltema i helgen. Tjär och asfaltsborttagare (36-18) och blev glatt överaskad. Den var mycket mycket bättre än Avfettning eller acceton och sånt jag kört med tidigare.

Inte aceton, den löser plasten.

Tack för tips! Bra pris.

Men tank på att inte använda tjärlösande på på bodelen då liknande medel oftast löser upp tätningsmassorna!
Endast med försiktighet på bildelen utan skvätt på bodelen eller punktbehandling med trasa på bodelen.

Andra brä tjärlösare är:
- Autosmart Power (röd)
- PrickBort
- OK Premiumavfettning
- Sonax XTREME Intensiv
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Asfaltsprickar

Tack för tips! Bra pris.

Men tank på att inte använda tjärlösande på på bodelen då liknande medel oftast löser upp tätningsmassorna!
Endast med försiktighet på bildelen utan skvätt på bodelen eller punktbehandling med trasa på bodelen.

Andra brä tjärlösare är:
- Autosmart Power (röd)
- PrickBort
- OK Premiumavfettning
- Sonax XTREME Intensiv

På vår tvätt har vi ett avfettningsmedel, som är bland det vassaste man får ha, enligt miljömyndigheten. Ca 0,5 liter med tryck, som räcker till nersidan bilen. Lägg ett tunt lager på torr bil, vänta någon minut och spola bort tjäran. Detta medel ska man inte använda på plast. Efter avfettning och tvätt, lägg på hetvax, då lacken blir väldigt torr efter avfettning. Utan vax biter smutsen sig fast. Nästa gång räcker det att spola bort smutsen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Asfaltsprickar

Det finns en speciell lera som funkar kanon till asfaltsfläckar och såna besvärliga "red dots", alltså fastbrända rester efter dubbdäck.
Lite rödaktiga fläckar (flygrost kallades de också) som knappt går att polera bort!
Man fuktar leran lite och drar den försiktigt över fläckarna som inte går bort med en normal tvätt och vips så sitter skiten i leran.

Leran säljs i olika kornstorlekar av bl.a Meguiars samt jag har nog även någon köpt nån liknande Turtle produkt.
Lätt att använda utan kemikalier, fast det kan krävas efterpolering. Men det krävs det nästan också efter man blaskat med en massa kemikalier:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltsprickar

Fungerar bra på plåtis (men dom tål förstås skarpare saker också)
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Asfaltsprickar

Det finns en speciell lera som funkar kanon till asfaltsfläckar och såna besvärliga "red dots", alltså fastbrända rester efter dubbdäck.
Lite rödaktiga fläckar (flygrost kallades de också) som knappt går att polera bort!
Man fuktar leran lite och drar den försiktigt över fläckarna som inte går bort med en normal tvätt och vips så sitter skiten i leran.

Leran säljs i olika kornstorlekar av bl.a Meguiars samt jag har nog även någon köpt nån liknande Turtle produkt.
Lätt att använda utan kemikalier, fast det kan krävas efterpolering. Men det krävs det nästan också efter man blaskat med en massa kemikalier:oops:

Clay (lera) är bra grejer till flygrost m m.
Även Biltema har ett kit (har inte provat detta själv.)
I Clay kits ingår oftast en spray som skall ta ner friktionen vid användning av leran. Detta för att undvika repbildning.
Clay Bar Kit - Biltema
test:
http://www.biltema.se/Documents/produkttester/bs_3604_09_2013.pdf


Kontroversiellt ämne.....
Mina 25 cent....
Punktbehandling - ja
Tvätt - nej eller ja, till vårtvätten om man ska vaxa efteråt

Ett citat:
"Grönsåpa innehåller alldeles för starkt rengöringsmedel och har för hög Ph-halt för att vara bra... Det tar bort allt vad vaxskydd heter.."

Men smaken är som baken även här.
Alla är vi ute efter olika resultat när vi ordnar med våra saker.
Så I grund å botten handlar allt om vilket resultat man är ute efter.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: Asfaltsprickar

Torkade lite i husbilen häromdagen med ICA basic våtservetter för barn. Testade även på utsidan och dessa tog asfaltsprickarna förvånansvärt bra. man undrar ju hur bra dom är att använda på barn egentligen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Asfaltsprickar

Babyoil løser flere oljebaserte produkter - så det er nok hva som slo til.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltsprickar

Efter tvättning dras en lättfuktad trasa med lite dieselbränsle över asfaltprickarna. Vänta par minuter. Det syns när prickarna börjar "blöda". Tvätta bort asfalten med samma trasa. Låt dig inte förledas av lystern i lacken! Waxning direkt efter! Klart!
Julian
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Asfaltsprickar

Tänk på alla tätningsmassor ni har på era bilar så inte den blir uppfrätt.
Det är ju så att har det satt igång att äta på tätningsmassan så är det svårt att stoppa.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Asfaltsprickar

Tog bort eń ful dekal med Biltema Lable Off och sedan tänkte jag miljövänligt och bestämde att ta bort Aasfaltprikar när jag ändå höll på.
Köpte Superavfettning på B-ma men blev besviken bara skit i prickbortagning.
Körde vidare med Lable Off och med gott resultat.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltsprickar

Citrus, rekommenderar du Citron, Grape eller Apelsin? De är väl citrusfrukter allihop?
 
Toppen