• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elinstallation på Weinsberg Ducato Cosmos 1987?

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Hej.

Är det någon som vet var "kopplingslådan" är gömd i bodelen på rubricerade husbil? Kan det vara idé att kontakta Weinsberg och hövligt fråga om de minns var de gömde lådan?

Man vet ju tyvärr inte vad som är elmässigt original och vad som tillkommit eller "amputerats" under åren. I vår Ducato går tre rejäla röda kablar från bodelsbatteriet in i dörrstolpen och dyker sedan upp akteröver, i form av flera kulörta kablar av olika dimension!!! Någonstans sitter alltså en dosa eller några kopplings-handskar, som under påskresan slutade göra sitt jobb. Har mätt resistans på de kablar som nyttjats för t.ex. kylskåpet och funnit den skyhög. Problemet upptäcktes f.ö. genom att brytreläet mellan bil- och bodelsbatteri började smattra, varför jag först misstänkte generatorfel. Eliminerade möjliga fel på "bildelen" och upptäckte då att innerbelysning, Truma samt elförsörjningen bak inte heller fungerade.

Har någon ett tips var jag bör leta efter kopplingspunkten, så kanske jag försiktigt kan demontera en panelsida? I annat fall återstår att på bästa sätt dra helt nya försörjningskablar, suck.

Vänliga hälsningar.
OnsdagsArne

PS. Beklagar om ämnet redan har en tråd. Har sökt men än så länge utan resultat. DS.
 
F

F.d. 26270

Guest
Sv: Elinstallation på Weinsberg Ducato Cosmos 1987?

Har du ingen elpanel i bodelen där säkringar mm sitter, dit går oftast matningen från bil&bodelsbatteriet så att man kan välja endera???
Häls Ammarnas51
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation på Weinsberg Ducato Cosmos 1987?

Hej,
och tack för tipset. Men detta är en gammal husbil med enbart basutrustning. Från leverantören Weinsberg finns ett enkelt kopplingsschema, där tre 8A-säkringar är inritade efter bodelsbatteriet. Troligen de som nu sitter under passagerarsätet. I huvudsak till försörjning av kylskåp, pump, varmvatten och värme. Utöver "basfunktionerna", så har det funnits nivåmätning i vattentank och batteristatus. Den panelen, som har kretskort och en härva med klena kablar, har tydligen brunnit och är bortkopplad. Någonstans, i vägg eller bakom skåp, övergår alltså tre grova strömkablar till specialanpassade kabelknippen och dyker upp synligt med "multihandskar" för smidig ihop-/bort-koppling, bara man öppnar bakdörren. Jag har kanske fått oxid på dolda övergången eller mer sannolikt, så har någon dold "multikoppling" skakat isär. Därav den höga (och i vissa trådar oändliga) resistansen. Jag kan t.ex. se skillnad om man slår på/av kylskåpsbrytaren. Någon bra idé.........eller är det nya kablar som gäller?

Tacksam för nya el-förslag!

Vänliga hälsningar.
OnsdagsArne

PS. Ducato Cosmos 1987, en trevlig liten husbil. Bensinare, men riktigt rolig att köra efter förgasartrimning och monterat extraktorrör. Drar en liter milen, om man undviker motorvägar. DS.
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation på Weinsberg Ducato Cosmos 1987?

Jaha, problemet löst och elsystemet något uppgraderat.
Nya grova kablar dragna och utrensat allt gammalt oanvänt kablage. Då fann jag till slut orsaken. Metallådan under passagerarsätet, den som innehåller och JORDAR bodelsbatteriet, hade förlorat kontakten med övriga bilskrovet!!! Skruvad eller svetsad, men oavsett inte med metallisk kontakt. Några mystiska halvgrova kablar återstår dock att lista ut funktionen på. Hur värmare och vattenberedare var försörjda förut, vet jag inte, men nu används de överflödiga och tacknämligt grova nivågivarkablarna till vattentanken istället.

Tack för denna gången.
OnsdagsArne
 
Toppen