• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatik elfotsteg fungerar ej

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
På vår Hobby Sphinx sitter ett Omnistor elfotsteg med två steg. Fram till härom dagen har fotsteget automatiskt åkt in när motorn startas. Dessutom har en summer varnat så länge steget varit ute och tändningen på. Nu åker fotsteget inte in när man startar men summern tystnar som om det hade åkt in... Har naturligtvis åkt iväg med det ute nu, det har gått bra ännu, men...

Var ska jag börja leta felet?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Ja Håkan, tänkte på det men det får bli imorgon. Kunde bara inte låta bli att kolla om det var så lätt att den bara fastnat. Ska kolla kontakten och hjälper inte det får jag gå till relät...

Tack för tipsen! Återkommer när jag kollat mer...
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Hej

Funkar steget normalt med det vanliga reglaget???

När man startar bilen brukar man ta signal från D+, samma som går till kylen när motorn är igång. Funkar kylen när motorn gör ???

Några frågor som kanske för dig närmare svaret.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Innaför detta gummi sitter elkopplingar som förra året hade ärgat och gav dålig kontakt som gjorde att finktionen var osäker och summervarningen uteblev.

Du ser den om du kryper ner under fotsteget. Lätt att demontera och reparera.

Hälsar
Kåre
 

Bilagor

  • 20140806_104958.jpg
    20140806_104958.jpg
    515,5 KB · Visningar: 26

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Hej på min knaus funkade inte min efter en sväng till Stockholm i
Januari den kärvade i lederna så det var bara att smörja då funkade det
TOMMY
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Håkan har nog rätt, det är troligen ändlägesbrytaren. Det ser ut precis som på Smedens bild och jag plockade isär och det var rent och fint. Men när jag mätte brytaren blev det en massa skumma värden. Satt en krympslang över kabeln ner på brytaren klippte upp den lite och vräkte in WD-40, sen går det ibland och de gånger det inte fungerar petar jag bara på brytaren med motorn igång så åker fotsteget in. Det går inte att köra ut det med motorn igång. Nu får smörjmingen verka nån dag får vi se vad som händer. Annars får jag väl byta brytaren.

Tack för alla förslag och all hjälp. Rapporterar av när det gått några dagar...
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Nja, plocka isär, slipa rent och fetta in delarna vid monteringen.
Sena fungerade det för Smeden i flera år.
Går fortfarande faktiskt! Och jag har vant mej med att jag polvände kablarna vid återmonteringen, så att upp är ner och ner är upp! :D

Hälsar
Kåre
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.582
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Ändlägesbrytaren lokaliserad men "tyvärr" går den väldigt lätt och fint...
Om det fungerar att köra ut och in trappan manuellt så är det troligen säkringen mellan generatorn och trappans relä som har gått.

På min tidigare Frankia 1999 med samma fel, satt säkringen på kabeln i motorrummet och var svår att hitta.
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Har det börjat krångla är det bara att byta. Att spruta in WD-40 är bara en tillfällig lösning.
På våran sitter det en popnit som håller fast brytaren, på baksidan är det en kabelsko till jord, det blir oxid mellan kontakens mässingdel och nitens aluminium, ta bort niten, gör rent fetta in med polfett och sätt fast med rostfri skruv o mutter.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Hej på min knaus funkade inte min efter en sväng till Stockholm i
Januari den kärvade i lederna så det var bara att smörja då funkade det
TOMMY

Skulle inte rekommendera att smörja lederna. Oljan du smörjer med samlar snabbt på sig vägdamm o grus, som sedan gör att det snabbt går riktigt trögt.

Ett "torrt" fotsteg fungerar i längden mycket bättre.

Smeden
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

"Min" løsning på heng i leddene har vært silikonspray en gang annen hvert år og grundig vask med såpevatn ofte. Silikonoljen trenger inn i plastforingen og gjør at den ikke bremser, såpevask fjerner sandkorn og annen skitt rundt leddene. I praksis kommer silikonen frem når det begynner å bli problemer som ikke skyldes synlige sandkorn. Dette har fungert problemfritt for meg siden 2000.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Automatik elfotsteg fungerar ej

Efter WD 40 behandlingen fungerade fotsteget som det ska helatiden. Med tanke på råden i denna tråden byttes ändläges kontakten till en ny igår så nu fungerar det förhoppningsvis ett tag framöver. Tack för all hjälp i tråden...
 
Toppen