• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag blev sugen på en Kontiki och hittade dessa två.
Min fråga om någon kan detta är varför är den ena en Peugeot och den andra Citroen men ser i övrigt ut att ha samma utseende och planlösning?

Ett Företag säljer:
Swift Peugeot J 5 Swift 640/6 Kontiki Swift 6 | Älvsborg
model Swift Peugeot J 5 Swift 640/6 Kontiki Swift 6 -90
20 ägare
Km 238766
pris 85 000:-

En privat person säljer:
Husbil Kontiki-90 | Uppsala
model Citroen Kontiki 640/6 -90
20 ägare
Km 142310
pris 70 000:-

Vilken är den bättre om någon har erfarenhet av kontiki 1990 modellen. Vart ska man leta fukt, fel och skavanker om man ska åka och kolla på husbilarna?
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Bilar av den åldern skall man kolla mycket noga och givetvis provköra minst några mil. Fukt och rost är mycket vanligt när du pratar om en husbil som är 25 år gammal. Däck, gasolslangar mm måste vara färska. En lottsedel som kan ge vinst men lika lätt vara en nitlott. Kolla allt mycket noga och lita inte på något som sägs utan dubbelkolla.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Jag har en sådan bil. De 2 du frågar om är identiska förutom att denna Swift Peugeot J 5 Swift 640/6 Kontiki Swift 6 | Ãlvsborg är en diesel. Diesel är att föredra pga ett bättre vridmoment & lägre bränsleförbrukning. Det är en väldigt trevlig bil att köra & bo i. Se bara upp med fukt.

Bennie
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Tack för svaren ser att Diesel Swift Peugeot kontiki har gått 238766 vad tror du om det Bennie? Priset är också ett bilhandlarpris mycket högt va
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Nja, 238766km behöver inte vara så farligt om den är välskött & servad när den skall. Välskötta dieslar är väldigt driftsäkra. Men det du skall göra är att ta reda på när senaste kamrems- & vattenpumpsbyte gjorts. Likaså skall du provköra & lyssna på växellådan & speciellt 5'ans växel. På FIAT'ar av den årsmodellen var 5'ans växel en svag länk & har byggts om (drevats ner) på många bilar. På den tiden samarbetade FIAT, Citroen & Peugeot kring den här bilmodellen både vad det gäller kaross, motor & jag tror även växellåda. Om växellådan skulle vara konstruerad som FIAT's så skulle den också ha samma problem men där är jag väldigt osäker. Vi har en medlem (JANKRO) här på forumet & en överdängare på denna typ av växellådor. Troligtvis läser han detta & kan klargöra likheten mellan FIAT's & Citroen's lådor. Se till att få bilen vägd så att du vet hur mycket det finns kvar av bilens tillåtna lastvikt, bruttovikten är 3100kg. Javisst ja, höll på att glömma. Låt firman presentera ett fukttest med protokoll om du har täkt dig ett köp.
LYCKA TILL:)

Bennie
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Tack bra info Bennie
vad händer om man råkar lasta så att totalvikten blir mer är 3100? Får man böter eller hur funkar det? Polisen kan väl inte väga bilen??
Också om man är fler i bilen än vad som tillåts, vad händer då när polisen kollar?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Övervikt kollas numera ofta av polisen & dyrt blir det om du ertappas. Du tvingas att på plats avlägsna all övervikt för att få åka vidare. Tänk på att bilen redan är utrustad med Cykelställ (15kg), Markis (40kg) & Dragkrok (25kg) som inkräktar på lastvikten. Extra bodelsbatterier (25kg) passagerare (70kg/st) mm inkräktar också på lastvikten. Likaså färskvattnet 100Liter (100kg).
Om du har fler passagerare än tillåtet så får dessa fortsätta färden på annat sätt. Bilen är godkänd för 5 passagerare + förare. På den här årsmodellen skall förare & passagerare använda bälte för utom de 2 i mittre sittgrupp som reser med ryggen i färdriktningen. Kontrollväg bilen innan köp så kan du räkna ut din egentliga lastförmåga. Kontakta mej via PM, meil eller telefon (0705-692774) om du har frågor.

Bennie
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Tack Bennsan mycket värdefull info.
Komplett okunnig om husbil måste jag fråga,
Jag fattar inte riktigt om man kan få 220v i en husbil. När man kopplar extern el så får man ju 220v såklart men anta att man är i skogen och ska använda en 220v hårtork eller ladda mobilen. Kan Gasolsystemet generera 220v eller hur funkar det?

Din kontiki ser fin ut vad är det för årsmodell?
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Min bil är från -91 & bodelen från -93. 230V får du endast med anslutning utifrån. Om du vill ha 230V när du fricampar så är det en inverter som gäller.

Bennie
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Hej Bennsan,
Ursäkta att jag ramlar in på tråden på det här sättet men jag tilläts inte att skicka ett PM.

Jo rörande Swift Kontiki så har jag hittat ett objekt på blocket https://www.blocket.se/varmland/Swift_Kontiki_640__Dragkrok___91_69517038.htm?ca=23&w=3
Bilen verkar fin-fin men växellådan är kass. Jag försöker att bilda mig en uppfattning hur en sådan defekt skall påverka priset.
För mig låter det som om 79" sek för en 25 år gammal bil i bra skick är OK MEN med kass växellåda!!

Med din erfarenhet, är det ett bra objekt?

Mvh Peter
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Tack Bennsan mycket värdefull info.
Komplett okunnig om husbil måste jag fråga,
Jag fattar inte riktigt om man kan få 220v i en husbil. När man kopplar extern el så får man ju 220v såklart men anta att man är i skogen och ska använda en 220v hårtork eller ladda mobilen. Kan Gasolsystemet generera 220v eller hur funkar det?

Din kontiki ser fin ut vad är det för årsmodell?

Kort förklaring på "Inverter" (som för alla kanske inte är helt solklart).

Vad som menas är en omvandlare (för att använda ett svenskt ord) som kopplas till ett batteri (12V, ofta bodelsbatteriet) och som omvandlar 12V till 230V. Till en ganska hög kostnad I form av urladdning av 12V batteriet. Dvs. man bör vara lite på sin vakt och under användning av invertern hålla lite koll på batterispänningen som inte bör understiga 11,2V (< 11,2V = risk för skador på batteriet).

Mvh!
// Niklas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Hej Bennsan,

Ursäkta att jag ramlar in på tråden på det här sättet men jag tilläts inte att skicka ett PM.

Bilen verkar fin-fin men växellådan är kass. Jag försöker att bilda mig en uppfattning hur en sådan defekt skall påverka priset.
För mig låter det som om 79" sek för en 25 år gammal bil i bra skick är OK MEN med kass växellåda!!

Med din erfarenhet, är det ett bra objekt?

Mvh Peter
----------------------------------------------------

Hejsan Peter och välkommen, det gör nog inget att du tar tråden för den är rätt gammal.
Vi skall se om Bennsan vaknar till om själva bilen.

Angående trasig växellåda så står det ju, utan hel felbeskrivning att femmans växel är trasig, vilket kan vara i olika stadier men är fullständigt normalt att femman bråkar om du kanske är lite påläst här på forumet tidigare?

Om den funkar bra för övrigt på de andra växlarna och det "bara är femman som bråkar" så borde det inte vara så svårt och kostsamt att fixa femman i bilens låda. Man behöver inte ens plocka bort lådan från bilen, utan det räcker med att lossa div. kopplingar och motorfästen så man kan få ner lådans bakgavel vid hjulhuset, och bara ta bort den. För där under sitter femmans växel ensam.
Delarna kostar inte allt för många tusenlappar, lite beroende på vad som är trasigt visserligen. Men det kan nog vara läge att byta det mesta i femmans utväxling i vilket fall som helst.
Kan du göra jobbet själv så borde du kunna köpa drev och synksats för runt 5000:-.
Det finns även beg. och mer eller mindre renoverade lådor att köpa. För att priset skall hålla sig vettigt så får man även då handla nere i Europa.
Lösa delar kan man köpa från Axel A. i Tyskland.

Om du kan mecka själv så finns det beskrivningar både hur man kommer åt lådan om den sitter kvar i bilen och hur det ser ut och hur man gör. Men det är kanske en senare fråga :p:.
(Men att fixa lådan på något sätt skall inte behöva vara allt för besvärligt.)

Å så priset. Det står ju att bilen säljes som gör-det-själv-bil vilket brukar innebära att inga garantier finns på någonting alls i bilen.
Den ser ju jättefin ut men Swift Kontiki brukar kunna vara lite fuktiga här och där..... Men det får Bennsan svara på :D.

Min personliga uppfattning om priset, trasig låda och troligen helt utan garantier på allt, är nog att det fortfarande är alldeles för högt även om bilen skulle vara så fin efter en rejäl kontroll som den ser ut att vara.
Men med lite prutning och helst en egen arbetsinsats, så borde du kunna ha en bra bil till sommaren.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det för skillnad på dessa Kontiki bilar

Hej Bennsan,
Ursäkta att jag ramlar in på tråden på det här sättet men jag tilläts inte att skicka ett PM.

Jo rörande Swift Kontiki så har jag hittat ett objekt på blocket https://www.blocket.se/varmland/Swift_Kontiki_640__Dragkrok___91_69517038.htm?ca=23&w=3
Bilen verkar fin-fin men växellådan är kass. Jag försöker att bilda mig en uppfattning hur en sådan defekt skall påverka priset.
För mig låter det som om 79" sek för en 25 år gammal bil i bra skick är OK MEN med kass växellåda!!

Med din erfarenhet, är det ett bra objekt?

Mvh Peter

Hej Peter & välkommen i forumet.

Vi kan börja med växellådan, om det är 5'an som lagt av så finns dessa delar kanske kvar på ebay. Fiat Ducat IAAOSwA3dYNbq7 | eBay. Att byta ut dessa har JANKRO beskrivit väldigt bra i en tråd du kan söka upp på nätet.
Själva bilen är inte mycket att säga om, är den skött med servicar så är det nog ingen fara. Men om vi skall prata om bodelen så finns det mycket att säga. Sök på Kontiki på forumet så hittar du mycket matnyttigt om hur dessa är med tanke på fukt. Kontiki brukar vara väldigt fuktangripna & vi är några stycken Kontiki-ägare på forumet som givit oss på att sanera/renovera våra bodelar. Det är inte svårt & inte dyrt men väldigt mycket arbete om man skall göra det riktigt.

Det är vanligt med fukt runt om i väggarnas nederkant. Fukt är vanligt förekommande inne på toaletten & den kan man bara kolla om man river ut inredningen. Runt bakre hjulhusen, i lastrummet, under alla soffor, i insteg, under köksbänk & i dom utvändiga takskarvarna är andra ställen där det förekommer fukt. Köksfläkten är en historia för sig, där finns ingen kanal för evakuering av matos utan det går genom bottnarna på överskåpen & ut via vägventilen. På min HB såg det fdj...ligt ut. Jag ersatte fläkten med Dometics kolfilterfläkt & tog bort ventilen.

Priset, ja jag tycker 79000:- är alldeles för mycket. Bilen är ju med all säkerhet fuktskadad (gissningsvis mycket ) & sedan växellådan till detta. Jag skulle ge dom ett skambud som i ditt fall skulle bli 45000:-. Det priset tar dom inte så dom kommer med ett motbud. Då vet du ju i alla fall vilket pris du kan börja pruta. Går dom inte ner kraftigt på priset så kräv en seriös fukttest så blir det nog "annat ljud i skällan". Se i så fall till att fukttesten omnämns i kontraktet. Du får gärna kontakta mej om du vill 0705692774.

Lycka till Bennie
 
Toppen