• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart är våra husbilar & förare på väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Matts Torebring

Guest
img_5546.jpg
Jag har varit tyst i flera år utan att skriva och kommentera. Jag har helt enkelt tyckt att så många trådar spårar ur helt och hållet. Men nu måste jag göra min röst hörd. Följande har hänt i påskhelgen...

Vi parkerar på torsdagskvällen på den kostnadsfria ställplatsen vid Ölands köpcenter i Färjestaden. På morgonen står en husbil och släpper ut sitt gråvatten på sin plats på asfalten.

Nästa natt parkerar vi på Kårehamns ställplats. Exakt samma sak händer där.

Den tredje natten nattparkerar vi på Böda Hamns ställplats. Där står närmaste bilen och släpper ut gråvattnet på sin plats på den grusade ytan.

Jag sitter i glashus och kastar sten. I vinter har jag kommit till gråvattentömningar övertäckta med en meter snö. Jag har helt enkelt inte kunnat hitta en plats att tömma gråvatten på. Då har jag letat upp en parkeringsplats i djupa skogen eller vid kärrmark och pumpat ut gråvattnet i diket. Jag frågade min gode vän Anders polis, får jag göra så. Ser jag dig får du böter, fast jag känner dig, fick jag till svar.

Hur kan man stå och tömma ut gråvatten där andra skall komma och bo, jag fattar inte detta. På både Böda Hamn och Kårehamns ställplatser finns föredömliga gråvattentömnings stationer.

Kan vi enas om att vara ordningspoliser och säga till vänligt men bestämt? Dessa kommer att förstöra för oss alla andra annars. Matts Torebring
 

Per & Leena

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Skrämmande beteende !!
Gick du inte fram och sa till husbilsägarna?
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Tyvärr upptäckte jag det för sent, för att haffa dem. Nästa gång griper jag in och hoppas att fler kommer att göra samma sak.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Hej
Jag är ingen gråvattenpolis, men släpp inte ut gråvattnet i diket eller kärret.
Ju längre väg vårat "kära" gråvatten har till att komma till öppna vattendrag, ju bättre är det. Töm hellre på en skogsbilväg eller i åkerkant, undvik diken och ställplatser.
Mvh. Klas
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

På vissa ställen rekomenderas man att markinfiltera i brist på tömningställen. Lär vara ganska miljövänligt med grusbädd. Släpper själv mitt på egen gräsmatta. Funkade så sent som idag och luktar inget. Gör det aldrig i samhällen eller i vattendrag. Finns det bra ställen använder jag dem men kör inte långa omvägar eller betalar extra.
Gråvattentrådar är tradition på forumet och ett säkert vårtecken:)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Gråvatten !! skall inte ut i naturen!! om man måste så välj en plats med grus /gräs , på asfalt går det oftast ut i dagvattnet =rätt ut i sjön utan filtrering,,det borde vara självklart men det finns folk till allting,
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

hej ! varför är jag inte förvånad ! vi var på campingen i Ullared igår till idag ! där står vi uppställda då en av våra kära klubbmedl kommer o passerar han stannar rakt framför oss då det blir kö ! gråvatten rinner i en strid ström vi rusar ut påpekar detta men han säger inte jag ? frun skrattar där bak ? reg nr finns ! suck ! :confused:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Vi har inget bekymmer med gråvattnet, för vår gamla Italienska vinterbil
har auto tömning av gråvattnet.

Tommy R
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Att man orkar bry sig om detta ickeproblem. Gräs, grus funkar utmärkt. Aldrig i dagvatten ellet vattendrag. Inget stort problem att reta sig över. Har ni aldrig sett en bonde sprida gödsel. Där sprids mer skit på ett par timmar än allt gråvatten från husbilar på ett år.
Kom inte och tjöta hos mig för då får ni ett finger. Privata gråvattenpoliser nej tack!
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Att man orkar bry sig om detta ickeproblem. Gräs, grus funkar utmärkt. Aldrig i dagvatten ellet vattendrag. Inget stort problem att reta sig över. Har ni aldrig sett en bonde sprida gödsel. Där sprids mer skit på ett par timmar än allt gråvatten från husbilar på ett år.
Kom inte och tjöta hos mig för då får ni ett finger. Privata gråvattenpoliser nej tack!

För att inte tala om båtfolket som tappar helt lagligt i sjön allt, helt otroligt.
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Jag känner mig inte som en gråvattenpolis. Men nog tycker jag att man skall ha sin kran stängd när man står parkerad. ,Dom som går förbi och kanske redan är lite irriterad på att vi står där vi står tycker nog som vi flesta att det inte är trevligt om det rinner illalycktande vatten ur bilarna
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Jag har sagt det förr och säger det igen:mad:

Vi måste värna om vårt rykte och VAR SMART!
man behöver inte reta upp folk för det drabbar oss all i förlängningen.

Jag skall inte slå mig för bröstet och säga att jag alltid är så där tömmningsperfekt;), men inte tusan tömmer jag nån gråvattentank där andra skall stå.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Hejsan!

Ett tips är att släppa ut gråvattnet på en gör-det-själv-tvätt samtidigt som du tvättar eller spolar av bilen.
Där går gråvattnet genom stationens reningsverk istället för direkt ut i naturen.

Det här var inget bra förslag. Det reningsverk vi har är konstruerat för att ta emot det som finns på bilen, grus, asfalt, tjära, olja, avfettningsmedel, som vi tillhandahåller. Vi har vid flera tillfällen fått rengöra filter, då det satts igen av okända medel. Då går avfettningsmedel och oljor orenat förbi filtren rakt ut i vattendrag. INTE BRA
Använd de platser som är avsedda för ändamålet.
Vissa tvättar har återvinning på vattnet. Hur trevligt är det att få detta vatten på bilen, när man tvättar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

För att inte tala om båtfolket som tappar helt lagligt i sjön allt, helt otroligt.

Det finns känt båtfolk som har husbåt vid en av Stockholms kajer som släpper sitt gråvatten rätt ut i sjön. Hon är annars känd för att vara ganska noga i miljöfrågor om man nu kan lita på politiker. Så farligt och illaluktande är inte min tvål och mitt shampo köpt på apoteket. :) Mitt vatten luktar inte alls illa eftersom det inte får stå och ruttna i avlopstanken. Att släppa det är inte värre än att med utvändig dusch tvätta av hunden innan den släpps in i husbilen. Ett förfarande som jag sett mer än en gång på ställplatser utan skrik på polis och böter.
 
Senast ändrad:

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Det finns känt båtfolk som har husbåt vid en av Stockholms kajer som släpper sitt gråvatten rätt ut i sjön. Hon är annars känd för att vara ganska noga i miljöfrågor om man nu kan lita på politiker. Så farligt och illaluktande är inte min tvål och mitt shampo köpt på apoteket. :) Mitt vatten luktar inte alls illa eftersom det inte får stå och ruttna i avlopstanken. Att släppa det är inte värre än att med utvändig dusch tvätta av hunden innan den släpps in i husbilen. Ett förfarande som jag sett mer än en gång på ställplatser utan skrik på polis och böter.

Här är ingen som skriker på polis,men att ha grå vattenkranen öppen ock det rinner ut vatten ut på parkeringen ser jag värre än att tvätta hunden,men har man det uppfattningen att mitt gråvatten inte luktar för jag köper min tvål på Apoteket .så kanske man skall kräva att alla i husbilsklubben köper sin tvål där
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Det är väl ganska stor skillnad på att spola av en hund eller att släppa ut 100 liter vatten med matrester, tvål, diskmedel på en mycket begränsad fläck? :wideeyed:

Nu är det ju inte så att jag släpper 100l med matrester mm på samma fläck.
Vår förbrukning brukar kanske vara 30l på ett dygn och aldrig innehållande matrester då jag gör allt för att inte få dom i avloppsystemet. Det mesta som släpps av oss på en gång är kanske 10l vid en dusch och det kan ju jämföras med att en hund får samma behandling. Att först samma upp allt i avloppstanken och när den sedan efter ett antal dagar (i vårt fall 250L) då dumpa detta jästa gråvatten är ju inget som kan göras i bebyggda trakter utan bara på en grusbädd där ingen störs
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Om du har så stor gråvattentank, varför inte vänta med tömning tills du kommer till en plats med tömningsmöjlighet, eller tömma när du kommer hem, i stället för att åka omkring och småskvätta och riskera att omgivningen retar upp sig på oss alla. :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen