• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

F

F.d. 26207

Guest
Tänkte avsluta påsken med en tur till Biltema. Tänkte bland annat köpa en egen slang att ha med för påfyllning av färskvatten. Vad ska man tänka på? Lämplig längd, vilka kopplingar (Sverige och övriga Europa), lämpligt munstycke, annat?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Vi har köpt spiralslang (kostar inte så mycket) så får vi se om det duger. Den tar inte så mycket plats och framför allt väger mindre än vanlig (armerad) trädgårdsslang. Vi har den ihoprullad i en lite väska. Kommer det livsmedelsgodkända slangar, då byter vi gärna.

spiralslang.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Köp inte för smal slag. Då kan det ta lång tid att fylla. Jag köpte en gång en platt slang på rulle. Den använde jag bara en gång. Tog tre gånger så lång tid att fylla.

7769.jpg


Jag har kikat lite på dem som expanderar, men jag såg en annan bil som använde en sådan när det var regn i sandigt underlag. Det såg lite smutsigt ut. Mycket sand blev kvar på slangen när den drog ihop sig.

40529-69992c4c53f94a5fa24c009c0498320d.png


Jag använder vanlig trädgårdsslag ca: 8 m, med massor av kopplingar. Du kan aldrig ha för många olika kopplingar.;)

mwWEeNs3S2u5Fcs0kdHq8QA.jpg


En gång har jag haft nytta av denna koppling. På en ställplats i Pyrenéerna.

Lycka till...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Vi har den här slangen .... Det är tre pararella slangar ... den behöv inte rullas ut helt ... Skaplig tryck men inte samma som trädgårdslang..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    157 KB · Visningar: 28

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Tycker det borde finnas livsmedelsgodkända slangar! Undrar hur mycket kemikalier det finns i slangarna som är avsedda för trädgårdsbevattning?

Du har helt rätt, har själv letat efter livsmedelsgodkänd slang för tankning, men misslyckats.
OT: kolla märkningen på era "matlådor" vanligt idag med "giftiga matlådor" I plast.
Här hemma har vi gått över till glasmatlådor, eller min upplysta sambo, jag åker med.:)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
OT: Såg på ställplatsen vid Kärralund (GBG) att färskvatten uttaget satt 2dm från toabrunnen. Usch.
Kollade runt efter ett annat uttag på platsen men kunde inte hitta något.
Vi fyllde på annan ställplats.
Obs. Jag kan ju ha missat det "riktiga" uttaget på denna plats och platsen var ju jätte fin på alla andra sätt.

Det är dags för mej också att skaffa egen slang så jag hänger gärna kvar i denna tråd.
Tack alla för era idéer och förslag.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

jag har två st. 1/2" slangar en kort ca.5 m o en 10 m med snabbkopplingar o 1/2 o 3/4 anslutning till kranar o en stump när jag fyller vattenkannan som är himla bra när man bär vatten. Slangar som inte blir veck på är bra.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Re: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

OT: Såg på ställplatsen vid Kärralund (GBG) att färskvatten uttaget satt 2dm från toabrunnen. Usch.
Kollade runt efter ett annat uttag på platsen men kunde inte hitta något.
Vi fyllde på annan ställplats.
Obs. Jag kan ju ha missat det "riktiga" uttaget på denna plats och platsen var ju jätte fin på alla andra sätt.

Det är dags för mej också att skaffa egen slang så jag hänger gärna kvar i denna tråd.
Tack alla för era idéer och förslag.

Tycker du det var äckligt? Vill du se något riktigt äckligt så klicka här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/471496 klokt att ni skaffar egen slang. Bilden visar hur enkelt och praktiskt det är med slangen som hänger vid kranen.
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Jag köpte en sådan expanderbar slang i Tyskland. När jag sedan läste mera noggrant på förpackningen så stod det att den ej var för dricksvatten.
Hasse
 
F

F.d. 26207

Guest
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Vi har köpt spiralslang (kostar inte så mycket) så får vi se om det duger. Den tar inte så mycket plats och framför allt väger mindre än vanlig (armerad) trädgårdsslang. Vi har den ihoprullad i en lite väska. Kommer det livsmedelsgodkända slangar, då byter vi gärna.

Visa bilaga 97659

Köpte sådan här till att börja med.
Tack för tipsen!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Tycker du det var äckligt? Vill du se något riktigt äckligt så klicka här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/471496 klokt att ni skaffar egen slang. Bilden visar hur enkelt och praktiskt det är med slangen som hänger vid kranen.

Jag håller med om att dina bilder (och andras) är mer motbjudande i den tråden. Jag hittade denna bild
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/473939
som du tagit på en liknande tömningsplats som jag menade men jag hittade ingen skylt eller dricksvatten kran på den bara en kran längst ner utan slang. Troligen var jag trött (kl12:00) så att jag missade den.
Jag är van att tömma på ställen som har eget rum för kassett-toan så det blir till att skaffa slang och kopplingsdetaljer.:)
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Hej! Riktig livsmedelsgodkänd slang kan köpas hos rörfirmor och ibland hos hydralslangs firmor. Skall finnas en kniv o gaffel symbol slangen.

Hälsningar Sanddammaren
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden på en som är "livsmedel godkänd" och inte?
Fäller den ena en massa farliga kemiska ämnen och inte den andra?
Bildas det saker i en icke godkänd när den inte används?
 
Toppen