• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

F

F.d. 26207

Guest
Tänkte avsluta påsken med en tur till Biltema. Tänkte bland annat köpa en egen slang att ha med för påfyllning av färskvatten. Vad ska man tänka på? Lämplig längd, vilka kopplingar (Sverige och övriga Europa), lämpligt munstycke, annat?
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Inga slangar här, då de ändå inte passar helt hundra!
Basic works fine....

Den gamla hederliga metoden använder jag med. Visst får man gå några gånger men lite motion har aldrig skadat mig, tvärtom. Och när jag är ute på turne' har jag inte bråttom.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Den gamla hederliga metoden använder jag med. Visst får man gå några gånger men lite motion har aldrig skadat mig, tvärtom. Och när jag är ute på turne' har jag inte bråttom.

Den metoden blir väldigt dyr i europa där man ofta får 3-4 min vatten för en eur...
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Köpt en elastisk i Ullared och en elastisk från Kina (Wish), bägger ser exakt lika dana ut. Jag kopplade ihop dessa. Bägge har börjat läcka i slangarna. Tror inte de funkar att "släpa/dra i grus eller gräs. Är ju bara en gummislang invändigt! Lämpliga för driksvatten?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Extraslang är bra att ha. Förskruvning till snabbkoppling levereras tillsammans med slangen. 10 m är tillräckligt. Väger liteoch hållaren kan monteras på garagedörrens insida.
 

Bilagor

  • IMG_0272.JPG
    IMG_0272.JPG
    133,1 KB · Visningar: 36
  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    250,5 KB · Visningar: 38

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tänka på vid köp av vattenslang för påfyllning av färskvatten?

Vi har samma "spiralslang på 15 meter" som Anders (Knarrevik) vilket vi är mycket glada för och har använt väldigt mycket 1:a året, men... Vi köpte förra året en 4-5 m. rätt mjuk trädgårdsslang som vi numera använder överallt i Europa & norden. Vi kommer väldigt nära påfyllningskranen så att vår "nya" & korta slang behöver aldrig nudda marken. Tycker inte om att slangen ska behöva vidröra marken där någon har spillt grå eller svartvatten. Den ska alltid vara i luften mellan vattenkranen och husbilen vilket vi lyckas med i 99,9% av fallen numera... Tyvärr ingen bild, men använd lite fantasi och erfarenhet så sitter det : )
 
Toppen