• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling med linolja

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Jag har har läst ett antal tråd som handlar om underredsbehandling av HB. Att spruta på med linolja rekommenderas av många. Har någon tips om underredsbehandlare i Örebro-Karlstad med omnejd eller behandlar ni själva ”på gården”?
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

Hej!
Intressant information som ledde till att jag kollade upp ett par forum där jag även stötte på inlägg av Tekniklasse.
Främsta skälet tycks var den låga viskositeten för kallpressad linolja, som gör att den tränger längre in än andra medel. Men i gengäld kan den vara svår att spruta med luft. Och den utgör den inget slitskydd som underredsmassa.

Kallpressad linolja är inte avskräckande dyrt även om priserna verkar ha stora variationer. För övrigt är egen behandling bland det lönsammaste man kan hålla på med om man har möjligheter. Under 1/10-del av priset i mitt fall.
Då jag för många år sedan undersökte branschen av annat skäl än bil, så fann jag att flera imponerande argument egentligen inte gagnade bilen utan bara firmans ekonomi. Stora torkfläktar gör att man kan korta tiden, men det blir inte torrare än om man låter bilen självtorka ett dygn.
//Conny
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Underredsbehandling med linolja

Tänk på att en trasa med linolja kan självantända. Elda upp trasan eller borsten, lägg inte bland sopor.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

En länk till vad jag skrivit tidigare om användning av linolja:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t36520-4/#post628526

Linoljade underredet på min plåtas i höstas. Sprutades i tröskellådan och vill därför varna lite för detta då lukten kommer in i bilen när man kör med värmen. Börjar bli bättre men det tar tid innan det försvinner.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

Hej!
Jag har kollat på Biltema men det är oklart om det verkligen bara är kallpressad linolja.
Däremot säljer Hjertmans 5 liter för 286 kr.
//Conny
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Underredsbehandling med linolja

Köpte en 25 liters dunk förra året och då " pressade" de priset rejält, ja inte Biltema förstås, linolja blir ju bara bättre med åren.
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

I gårdsbutiken på Stjernsunds Går i Askersund finns det fin linolja.
1 liter kostar 49:- o 2,5 liter kostar 109:- :mh4: :mh:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Underredsbehandling med linolja

Vi har en ny plåtis som jag planerar att underredsbehandla (inkl. balkar) och gjorde förfrågan hos en firma som jag redan VET är bra och pålitlig. Fick ärligt svar om att insidan på balkarna egentligen inte behöver behandlas, det skall vara OK redan som det är, men resten av underredet bör få en behandling. Det ska bli spännande att få träffa ägaren och få höra mer om detaljer och hans argumentation. En sak är säker och det är att jag kan lita på den här mannen till 100%, dels som duktig, mångårig yrkesman och dels som min svärfar har använt under hela sitt vuxna liv. Återkommer efter utfört arbete, någon gång under maj månad...

Dessutom vill jag påpeka att bakaxeln på vår bil inte alls är behandlad, den brukar få "stryk", dvs rost efter bara några få år.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Underredsbehandling med linolja

Går själv i planerna om att extrabehandla min husbil undertill och undrar lite över detta med behandling. Hade först planer på att använda tectyl, men fann sedan denna tråden. Låser man in fukten om man underredsbehandlar med tectyl? Känns dom det skulle ge ett bättre skydd mot stenskott och annat slask som däcken sprutar undersidan med.
Fann denna på K-rauta. Skulle den kunna fungera eller ska det vara just kallpressad linolja?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kinesisk-herdins-träolja-1l
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

Går själv i planerna om att extrabehandla min husbil undertill och undrar lite över detta med behandling. Hade först planer på att använda tectyl, men fann sedan denna tråden. Låser man in fukten om man underredsbehandlar med tectyl? Känns dom det skulle ge ett bättre skydd mot stenskott och annat slask som däcken sprutar undersidan med.
Fann denna på K-rauta. Skulle den kunna fungera eller ska det vara just kallpressad linolja?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kinesisk-herdins-träolja-1l

Använd vanlig varmpressad linolja i 5L dunk. Helst rå men kokt är lättare att få tag i.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

Dom testade inte linolja på rostiga föremål pga. svårigheten att få bort torkad linolja. Men det är just på rost som linoljan kryper in och håller undan fukten suveränt bra.

Följande citat från testen tycker jag är rätt tydlig "Den traditionella linoljan var det medel som klarade sig sämst i våra tester. Linolja i sig innehåller ingen inhibitor, vilket är en av förklaringarna. Vid ett kontrollerat stabilt och torrt inomhusklimat räcker linoljan möjligen till som rostskyddsmedel, men som rostskydd till föremål som för- varas i kallförråd och utomhus är den inte tillräcklig som rostskydd om man inte kan underhålla föremålen med täta regelbundna intervall. Till linoljans nackdelar hör också att den är svår att avlägsna och den är hygroskopisk, det vill säga att den suger åt sig vatten."

Hälsar Kjell
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Underredsbehandling med linolja

Vill minnas att när jag började underredsbehandla för många år sedan, med linolja, skulle man absolut använda rå kallpressad olja som trängde in bättre än kokt linolja och var mindre brandfarlig dock var torktiden lite längre. Det har fungerat bra och är lättjobbat, lite kladdigt kanske. Finns att köpa på Jula m.m.

Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

Följande citat från testen tycker jag är rätt tydlig "Den traditionella linoljan var det medel som klarade sig sämst i våra tester. Linolja i sig innehåller ingen inhibitor, vilket är en av förklaringarna. Vid ett kontrollerat stabilt och torrt inomhusklimat räcker linoljan möjligen till som rostskyddsmedel, men som rostskydd till föremål som för- varas i kallförråd och utomhus är den inte tillräcklig som rostskydd om man inte kan underhålla föremålen med täta regelbundna intervall. Till linoljans nackdelar hör också att den är svår att avlägsna och den är hygroskopisk, det vill säga att den suger åt sig vatten."

Hälsar Kjell

Solklara fakta Kjell förmedlar, Linolja är den sämsta av de testade rostskyddsmedlen.

Ifall man nu gör sig besvär att underredsbehandla en husbil, skulle jag anlita ett proffs.

Skulle själv aldrig komma på tanken att smacka på ett hygroskopiskt ämne under en bil,
ifall man nu inte vill att det ska rosta :wall:
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Underredsbehandling med linolja

Någon som använt mönja på metaller för att skydda mot rost?

Läser man vad mönjan innehåller så finns linolja som ingrediens.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

Solklara fakta Kjell förmedlar, Linolja är den sämsta av de testade rostskyddsmedlen.

Ifall man nu gör sig besvär att underredsbehandla en husbil, skulle jag anlita ett proffs.

Skulle själv aldrig komma på tanken att smacka på ett hygroskopiskt ämne under en bil,
ifall man nu inte vill att det ska rosta :wall:

Linoljans fungerar inte bra på obehandlad blänkande metall. Den bildar en alldeles för tunn hinna som inte är diffusionstät på blank metall.
Däremot på ställen där redan rost har bildats så är linoljan suverän! Den kryper in och oxiderar och sedan har rosten mycket svårt att fortsätta sina härjningar.
Andra medel lägger sig på ytan och fukten fortsätter komma in i rosten som frodas under skyddshinnan.

Linoljans fördelar är även att det är billigt och miljövänligt.

Här ett inlägg från 2004 med bild på min Terrano som fortfarande finns kvar och används. Är byggd på samma chassi som Nissan KingCab vilka var kända för att rosta upp blixtsnabbt.
Skydd mot vägsalt?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling med linolja

"Riktig blymönja" är förbjuden sedan många år om jag inte minns fel.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Underredsbehandling med linolja

Jag har använt rå linolja på en chevavan från -90 och enl. min erfarenhet precis som JonasS fungerar oljan bäst på något rostiga ytor, dom oxiderar snabbt och rosten försvinner även om oljan klibbar något några dagar till. Att oljan är hygroskopisk gör ju att den tar upp fukt men också att den under torkprocessen avger fukt och blir till slut en hård yta som är tunn. Oljan har en enastående genomträngningsförmåga och fungerar även som torkmedel. Trist att vissa dömer ut metoden utan egna erfarenheter.

Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underredsbehandling med linolja

Rätta mej om jag har fel. Men, när det började talas om linolja på forumet så gällde det fuktskydd på HB'ar byggda på träplatta. Eller? Gäller det rostskydd av metall så har väl marknaden bättre saker att erbjuda.:cool:

Bennie
 
Toppen