• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lampbyte ducato 2013

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Är det omöjligt att byta trasiga lampor i baklyktorna på en Ducato plåtis? Det finns inga skruvar i lampglaset.Måste bytas från insidan genom en lucka,men som tur har jag en Maxi och kommer åt den genom att skära hål i klädseln!!!,men de som har korta ducatomodellen har ingen möjlighet utan att riva ut inredningen.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: lampbyte ducato 2013

Du har ju också en LaStrada och jag kollade där bak för att koppla in extra backljus. LaStrada har byggt igen hålen som som finns med velour. Funderade på att maila återförsäljaren för att höra hur dom tänkt men det har inte blivit av. Enda möjligheten som jag ser det är att ta bort velouren och sätta dit ny efter lampbytet.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: lampbyte ducato 2013

På vår adria twin sitter det infällda fack för småprylar i hörnen bak. Lossar man dem och sticker ner handen så kommer man åt plåtvingmuttrarna till lysena. Det är en bit ner men det gick att lossa, två på varje sida...
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: lampbyte ducato 2013

Ser ut som det går att komma åt via plastlocket, och kanske den nedre skruven under svarta skivan nedtill?
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: lampbyte ducato 2013

Ser ut som det går att komma åt via plastlocket, och kanske den nedre skruven under svarta skivan nedtill?

Nej , på dom korta ducatomodellerna har de inredningen så att det inte går alls. Exempelvis weinsberg 5,99 lång. Lastrada med maxi ducato går det om man förstör klädseln, men det kan väl inte vara meningen.Jag kan inte fråga importören i sverige pga dåligt bemötande,men kanske någon annan La Strada ägare kan kolla.Annars fråga fabriken i tyskland.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: lampbyte ducato 2013

Nej , på dom korta ducatomodellerna har de inredningen så att det inte går alls. Exempelvis weinsberg 4,99 lång. Lastrada med maxi ducato går det om man förstör klädseln, men det kan väl inte vara meningen.Jag kan inte fråga importören i sverige pga dåligt bemötande,men kanske någon annan La Strada ägare kan kolla.Annars fråga fabriken i tyskland.

Har nu mailat min säljare, Togo reisemobil, eftersom jag vill installera extra backljus. Svaret dröjer nog några dagar pga helgen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: lampbyte ducato 2013

Ibland kommer man bakom klädseln om man drar ut gummilisten runt dörren, den är bara tryckt dit med något kontaktlimsliknande mot plåtkanten...
 

Olle Bylund

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
12024
Medlemskap
2022
Sv: lampbyte ducato 2013

Hej
Tack för tipset. Men på min Adria Twin -09 sitter gasolboxen på vänster sida så det är omöjligt att komma in i dom hål som som finns i plåten framför baklyset. Men jag skall kolla din variant.
Har inga trasiga glödlampor, men misstänker jordningsfel bak, flera lampor tänds bak, vid broms eller blinkning, samt indikeringslampa för trasig glödlampa tänds till och från.
Tacksam för mer info.
Mvh Olle Bylund 0708 39 69 04
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: lampbyte ducato 2013

Har nu mailat min säljare, Togo reisemobil, eftersom jag vill installera extra backljus. Svaret dröjer nog några dagar pga helgen.

Hej Jonas
Fick du något svar från Togo hur man kommer åt bakljusen?

Mvh essge
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: lampbyte ducato 2013

Att byta strålkastarlampor på Ducato 2008 var enkelt när man kom på att hela insatsen skulle lossas men hur gör man med årsmodell 2015?

Visserligen inte aktuellt ännu men vill vara förberedd.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: lampbyte ducato 2013

Samma princip. Plocka ut hela insatsen.
 

Bilagor

  • lampbyte.JPG
    lampbyte.JPG
    140,6 KB · Visningar: 139

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: lampbyte ducato 2013

Tycks vara en förenkling?
Endast 2 skruvar och ingen karossdel.

PS! Var hittade du manualen till Ducato 2015?
 
Toppen