• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nettoförbrukning på våra batterier

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi har i skrivande stund haft våra batterier under laddning utan avbrott i 8 år. Vi har inte märkt någon minskning av kapaciteten. Förra helgen var vi ute i 52 timmar. Nettoförbrukningen var 36% av full laddning (52 av 144 Ah).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Nettoförbrukning på våra batterier

Denna helgen tillbringade vi i Malmö, Limhamns småbåtshamn. Där stod vi utan 230V i 21 timmar vilket kostade gratis. Stannade till hos sonen i Löddeköpinge i två timmar. På taket har vi en 100W solpanel men den kan knappast ha gjort någon nytta i regnet. 23 ALDEgrader varmt i husbilen hela helgen. När vi kom hem och tittade på nettoförbrukning så var den, hör och häpna, 0 W. Fulladdade batterier när jag drog till handbromsen här hemma.

Det är sååå himla skönt att vara oberoende av landström och xxxxxxxplatser. 2 st gamla 90 Ah bodelsGELbatterier och en LR1812 till EBL 220 B med en riktig panel som visar allt på rätt sätt.

PS! UOT: Visste ni att GASOL i Skåne är den energikälla som har högst verkningsgrad per krona till kyl, frys och värme. ?!?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Nettoförbrukning på våra batterier

Vad har du för något som mäter förbrukningen? Är det orginalpanelen, eller har du köpt till en batteri-mätare?
 
Toppen