• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av klädsel till vägg el tak

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Funderar över vilken vägg o takbeklädnad jag skall välja av dessa material
Nonwowen tapet,nålfiltmatta el det dom använder till båtar en typ av vinyl med skumbaksida c:a 3mm tjock ?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Val av klädsel till vägg el tak

Sådant valde min hustru i vårt bygge, vi killar är nog inte lika bra på det... : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Val av klädsel till vägg el tak

All vår klädsel på väggar & tak kommer från Reimo's katalog (någon sorts "velour" tyg) enligt förslag från husbilsbyggaren. Det enda vi valde var något ljusare grått än vad byggaren förslog. Reimo hade egentligen inte det vi ville ha, det kom vi fram till först efter att allt redan satt på plats. Taket är något så när ganska OK, men väggarna är katastrof (tycker jag), men loppet var kört när vi väl såg resultatet. Leta i båtbutikerna och se det på plats, tänk på att "tyget" också är en del av isoleringen och ljuddämpningen. Lycka till.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Val av klädsel till vägg el tak

När jag bytte innertak i vår gamla amerikanare använde jag tunn nålfiltsmatta som jag köpte på Bauhaus. Limmade med "vitlim" som golvläggarna kallade det.
Fördelen med matta är att den tål lite mer "stryk" än andra material utan att skadas.
 
Toppen