• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtull/Maut i Tyskland beslutad

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Avgift på Autobhn

Ytterligare ett bevis på Tysklands suveränitet. Dom gör som dom vill & struntar i vad övriga EU tycker.:twitcy:

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Avgift på Autobhn

Det är planerat från 2016 om det går som man tänkt!
Tack

Jag har planerat at ska ha penge for at køre i Tyskland
eftersom jag betaler mer moms*** en som mauten.

*** + fortjenesten på diesel m.m

:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Avgift på Autobhn

Ytterligare ett bevis på Tysklands suveränitet. Dom gör som dom vill & struntar i vad övriga EU tycker.:twitcy:

Bennie

EU eroderar långsamt och blir till grus och aska, guskelov!

Frankrike, Storbritannien har grymtat länge och nu Tyskland.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Avgift på Autobhn

Tråkigt om EU skulle upplösas. Det vore bättre om Sverige tog för sig & utnyttjade allt som gick. Det gör ju alla andra. Det finns ju medlemsländer som inte har ett dyft att tillföra unionen utan bara utnyttjar systemet, Grekland är ett praktexempel.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Avgift på Autobhn

Går inte ämnet diskutera utan att framföra extrema (parti-)politiska ståndpunkter?
Det är inte så länge sedan vi från samma källa fick råd om ytterligare avrustning när företrädare för den knoppande Euroasiatiska unionen knackade på dörren.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Avgift på Autobhn

Då är det bara för oss att följa efter. Det finns massor av utländska bilar att pungslå. Specielt utländska lastbilar borde betala ordentligt.
Så må Danmark vel også følge efter - er det hvad i ønsker som husbilister :confused::rolleyes:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Avgift på Autobhn

Grekland är ett praktexempel på hur EU och bankerna kan förstöra ett land!

Jappe

Nåja Grekerna har nog hjälpt till själva också! De skulle inte fått gå med i valutaunionen om de inte fuskat med siffrorna. Så det skall vi inte skylla på EU. Vilken roll bankerna (och vilka banker) har i Greklands förfall kan jag inte bedöma, jag har inte tillräckligt med kunskaper om det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Avgift på Autobhn

Bankernas uppgift är att slå sönder gamla strukturer med små väl fungerande företag så att deras "kompisar" de interkontinentala storföretagen kan gå in och ersätta kvalitet med kvantitet. Följden blir arbetslöshet och social oro.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Avgift på Autobhn

Då är det bara för oss att följa efter. Det finns massor av utländska bilar att pungslå. Specielt utländska lastbilar borde betala ordentligt.

De betalar redan och mer lär det bli!
Man kan inte pungslå för hårt, då hämmas både turism och import/export.

Med transittrafiken är det dock en annan femma, tung trafik på E6 till och från Norge är enorm.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Avgift på Autobhn

Bankernas uppgift är att slå sönder gamla strukturer med små väl fungerande företag så att deras "kompisar" de interkontinentala storföretagen kan gå in och ersätta kvalitet med kvantitet. Följden blir arbetslöshet och social oro.

Jappe

Det är nog ingen som vill slå sönder grekernas företag, det vill säga turistföretagen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Avgift på Autobhn

Grunden i tråden gällde ju avgifter på Tyska vägar ( i det grundförslag som jag läste skulle det bli avgift på större vägar, inte bara Autobahn )
Det som då är intressant är naturligtvis när det är tänkt att införas och framför allt vad avgiften blir för husbilar över 3,5 ton. Är det någon som vet det?

Tråden gled snabbt över att handla om EU. Grundtanken med EU är att förhindra de ständigt uppkomna krigen mellan Europas stora stater.
Med det i åtanke har EU hittills lyckats fullt ut.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Avgift på Autobhn

Grunden i tråden gällde ju avgifter på Tyska vägar ( i det grundförslag som jag läste skulle det bli avgift på större vägar, inte bara Autobahn )
Det som då är intressant är naturligtvis när det är tänkt att införas och framför allt vad avgiften blir för husbilar över 3,5 ton. Är det någon som vet det?

Tråden gled snabbt över att handla om EU. Grundtanken med EU är att förhindra de ständigt uppkomna krigen mellan Europas stora stater.
Med det i åtanke har EU hittills lyckats fullt ut.
Här är tabeller per axel och cent osv.
https://www.toll-collect.de/de/toll_collect/rund_um_die_maut/maut_tarife/maut_tarife_neu.html
 
Toppen