• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten smakar svavel

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej .. Vi är på första resa för i år i Spanien och tankade vatten hemma som vanligt och den smakar och luktar alla tappställen svavel eller något liknande ..lukten finns även i tanken. Har även bytt ut vatten här i Spanien men smaken är kvar ... Har någon varit med om det ?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar svavel

Sluppit i husbilen, men när vi köpte det huset vi har nu luktade det svavel mm av vattnet. Vi hade då höga halter av mangan i vattnet, tog några veckor med reningsverk att få bort allt. Färgade dessutom porslin svart...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar svavel

Hej! Vill minnas att det var någon här på forumet som hade bekymmer med detta, problemet var en krånglande backventil så varmvattnet gick tillbaka ut i vattentanken.
Hälsningar Sanddammaren
Hej och tack !! Det låter som att det är packventilen för att smaken och lukten liknar den beska lukten när jag har varmvatten på fult (60)så luktar det i hela HB lite av det ... Ska undersöka det ..
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar svavel

Öppna mobil kurort!
För några decennier sedan ägde vi ett gammalt torp några mil från Östersund där det var mycket svavelväte i vattnet. Platsen hade fungerat som kurort i slutet av 1800-talet och man betalde dyrt för att dricka av vattnet.

aake

Kanske vi har en spa husbil ..:twitcy: skämt om sido det är nog bakventil som spökar..
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar svavel

Problemet löst tack vare HB forum ... I våran bil som är en Sunlight finns det en backventil efter vattenpumpen i vattentanken det var det som läckte.
Jag pressade en citron och la backventilen i den och väntade ce halvtimme och plockade till en gem som passade i ventilens tätyta och snurrade runt och även använde mellantandborste och rensade rent med.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    281,3 KB · Visningar: 3
Toppen