• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Hej
Jag tänkte förbättra laddningen till bodelsbatteriet. Originalladdaren ger bara 16 A. Dessutom behövs bättre laddning vid generatordrift så jag är sugen på en ctek S250 Dual och en smartpass. Mitt problem är att jag saknar elschema över husbilen och ebl. Jag har en CBE450 ebl.
Är det någon annan Carthago-ägare (Chic C-Line ?)som gjort liknande förbättring och kan ev vara behjälplig med elschema? Vill gärna veta vilka plintar och kablar som finns var innan jag försöker mig på inkoppling.
Mvh
Claes
 
Senast ändrad:

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Denna är inte till samma CBE men kan kanske hjälpa lite.
Visa bilaga 97228

Tack. Denna hade jag hittat också men det stämmer inte helt med den som sitter i nu så jag hoppades att någon har ett originalkopplingsschema. Det är en del varningar att vissa funktioner kan komma att sluta fungera tex automatiskt släckning av utebelysning vid motorstart etc...
Det verkar inte som on husbilstillverkarna är så pigga på att lämna ut dem. Men hur skall vi då kunna sköta om våra bilar?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

D250S forbedrer ikke ladingen med 230 V laderen.

Smartpass har en ikke behov for før bodelsbatteri er over ca 200Ah

D250S monteres smartest inn nærmest bodelsbatteriet og da har koplingsskjema ingen betydning.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

D250S forbedrer ikke ladingen med 230 V laderen.

Smartpass har en ikke behov for før bodelsbatteri er over ca 200Ah

D250S monteres smartest inn nærmest bodelsbatteriet og da har koplingsskjema ingen betydning.

Nej det har jag förstått också. Det ju endast generatorladdning och solpanelsladdningen som kan optimeras. Man kan behålla originalladdaren men man måste ändå göra en del omkopplingar i EBL-blocket enlitgt Ctek eftersom generatornströmkablen skall flyttas till Dual250S. Det är ju en del saker som styrs av D+-signalen från generatorn. Det är det här jag inte riktigt kan hantera utan kopplingsschema.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Det beste og enkleste, glem Ctek sine skjema, de vet jo ikke hva de selger eller tegner for bobil. ;)
Man slipper å røre det originale.
Særdeles enkel tilkobling.
Særdeles enkel å tilbakestille til original
Best ladefunksjon.
Monter Ctek lader nær batteribank. Koble lokale kabler mellom Ctek og koblingspunkter som vist.
Så flytter du ladekabel fra generator fra batteribank og til Inngang RELE, og en ny batterikabel fra Ctek til batteribank.

CtekDual1114skisse_zps79c6fcaf.png


Her har jeg prefabrikert Ctek og rele som en enhet, med sikringeholdere og bruker disse som tilkoblingspunkter. Ett forslag.
003Medium_zps1bf3e1d7.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Rusken sin løsning grenser til det geniale!

Eneste inngripen i eksisterende kabling blir et kutt nær bobatteriet - helst ved sikringsholderen. En ny ledning fra en D+ kilde og et par korte kabler til bobatteri - fiks ferdig.

Denne løsningen er ikke bare enklere å installere, men teknisk en bedre løsning enn det som Ctek beskriver. Eneste tekniske problem er å velge rett rele, det bør tåle vesentlig mer strøm enn de 20A som 250 Dual gir. En må velge dette ut i fra maksimalt teoretisk forbruk i bodelen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Det er slik vi har beskrevet inn koplingen i flere tråder her på forumet.

Hatt gjentatte henvendelser til Ctek om at de integrerer releet i boksen til D250S.

For enda enklere montering, samt med en lien forsinkelse på releet, fordi det har vist seg at et fåtall EBLer 0 stilles på det splitt sekundet det tar for releet å veksle.

Ctek har også sett fordelen med en slik kopling og vurdert om de vil intigrere det i D250S boksen eller eventuelt lage en ny boks som koples til D250S på liknende måte som SmartPass.

Hva eller om det blir vil tiden vise, men det er nå over 3 år siden jeg foreslå det for dem.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Som rele bruker jeg Biltema 42134. Dette er ett 40A rele. Har 80Ah bodelbatteri og aldri sett ladestrøm over 23-24A fra generator.

Tror at Ottar som også er her på forumet har mye større batteribank, og kan derfor få mye høyere generator strøm om batterier er tappet, har montert to slike rele i parallell for å fordele strømmen gjennom batteriene i sin Ctek oppkobling.

Lykke til og god påske :)
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Jag har en canbusstyrning på min generator Mb Sprinter -11
Har någon kopplat in D250s på en Sprinter ?
 

Sedvin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
11395
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Hei.

Jeg har nylig innstallert CTEC D250S på min C-line 2011 mod. samme EBL.

Jeg har fått veldig god hjelp av Tor H. ved hjelp av det han har skrevet her på forumet, og henvende meg til ham. Jeg har detaljert innkobling av rele som jeg har fått av Tor H. og har funnet tilkoblingspunkt i golvet på bilen, uten å måtte gå helt til EBL bak i bilen. Har i tillegg kjøpt solpaneler fra PreVent som jeg ikke har montert ennå, men skal bruke CTEC som MPPT regulator. Hvis du er interessert, ta kontakt. Det var egentlig ganske greit, men en del jobb å tre kabler i golvet. Funker som bare det. Tror ikke du trenger Smartpass med mindre du har større batteribank enn jeg, 2*80 Ah

mvh Steinar Brofoss.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Jeg vil snu problemstilingen SmartPass på hodet. En har ingen nytte av denne før en kommer et stykke over 200 Ah bly/Gel/AGM. Det er meget kort tid batteriene klarer å ta i mot mer enn 20A.

Selv med 400Ah LiFeYPO4 så er det kablingen som lager grenser, nedkjørt til 50% så lader jeg friskt med 100 A. Etter en tid faller strømstyrken fort til litt over 20A som fortsetter i flere timer under kjøring.

Skal en ha SmartPass så må også kablingen bygges for dette. Korte kraftige kabler, så med 10m som det er hos meg blir veldig kraftig om jeg skulle velge en slik løsning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Svært mange bruker signalet fra baksiden av kjøleskapet, der er det lett tilgjengelig og godt merket.
 
F

F.d. 50018

Guest
Hei.

Startet med monteringen av Ctek'en nettop.

Det hele stoppet imidlertid opp da jeg ikke fikk trukket D+ ledningen i røret som går fra bodels-batteriet i garasjen og frem til EBL'en under førersete.

Bilen er en Burstner nexxo T569 2011 modell.

Trekkefjør av Nylon kom ikke gjennom, og ledningene i røret rørte seg heller ikke i motsatt ende når jeg prøvde å dra i ledningene.

Nå sitter jeg og funderer på hvor og hva jeg må demontere for å komme til trekkerøret en annen plass. Alternativ er å trekke D+ ledningen utenom røret.

Har også tenkt tanken på en D+ simulator koplet til ledningen fra generator / EBL for å aktivere vekselreleet, men da føler jeg det begynner å bli vel mange ting som skal jobbe sammen.

( Tenk om Ctek'en hadde hatt både veksel-rele og D+ simulator innebygd....) :)

Mvh.
Kairo
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Hej Rusken
Jag har en D250S som jag tänkte koppla in enligt ditt elschema. De två säkringarna man ser på bilden är de för att säkra av ditt 40 amperes relä?

Med vänlig hälsning,
Martin

Det beste og enkleste, glem Ctek sine skjema, de vet jo ikke hva de selger eller tegner for bobil. ;)
Man slipper å røre det originale.
Særdeles enkel tilkobling.
Særdeles enkel å tilbakestille til original
Best ladefunksjon.
Monter Ctek lader nær batteribank. Koble lokale kabler mellom Ctek og koblingspunkter som vist.h
Så flytter du ladekabel fra generator fra batteribank og til Inngang RELE, og en ny batterikabel fra Ctek til batteribank.

CtekDual1114skisse_zps79c6fcaf.png


Her har jeg prefabrikert Ctek og rele som en enhet, med sikringeholdere og bruker disse som tilkoblingspunkter. Ett forslag.
003Medium_zps1bf3e1d7.jpg
 
Toppen