• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparation av trasig solcellspanel

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det finns inget "ont" utan att man kan hitta något gott i det. Kvaddade en 100 W, klass "A" solcellspanel (läs dyr) pga att jag var lite "för snabb" och ivrig att få ett avslut med bygget av den vikbara & vridbara solcellspanelen. Träffade glaset i den ena kanten som gick i tusen bitar, helt ofattbart. Att det var så känsligt, det kunde jag inte ens drömma om!

Nu är det i alla fall över, jag fick beställa ny panel och avsluta mitt bygge, men nu var det dags att klura ut om jag kan "rädda" den trasiga panelen. Svaret blev: DET GÅR INTE, hur duktig du än är och har gott om tid, tålamod & envishet! Nedan följer bildbevis över räddningsförloppet:

Så här såg det ut när jag pillade bort några glasskärvor:
sprucket-glas-1.jpg

Trådarna blottades och syntes ganska väl. Ingenting som kan exponeras under regnperioden:
solcellstrådar-2.jpg

Jag mätte effekten (i skoggan) som gav 9,13 Volt:
Skugga-9-Volt.jpg

Nu flyttade jag solcellspanelen till en solig plats:
Solsken-test.jpg

Solcellspanelen "lever" fortfarande och går att använda. 21,2 Volt är helt OK annars:
Solsken-21-Volt.jpg

...och vad är det som blev så "gott" mitt i allt elände? Jo, kunskap om hur solcellspanelen är uppbyggd, hur känsligt det är och vetskap om att det inte går att reparera!. Man kanske skulle kunna lägga en epoxy-yta och använda panelen ändå, men sensmoralen blir: var rädd om dina grejer så slipper du x-tra arbete och kostnader! Lägg tiden på något annat vettigt : )
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Passa på att kolla kortslutningsströmmen också. Dvs sätt instrumentet på 10 eller 20A området och anslut rätt av och exponera för sol! Jämför med specen.
// Göte J
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Släng inte panelen. Om jag råkade ut för detta skulle jag testa att plocka bort alla lösa glasbitar & därefter gjuta igen det blottade området med epoxi så att det blir tätt & inget vatten kan tränga in. Jag skulle tro att det fungerar, det kostar ju inte så mycket att prova. Eftersom det är en monokristallin panel så kommer den att ge laddning, kanske inte fullt ut men bra nära.

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Nu har jag redan 2 st. paneler varav en är vridbar 360° & vikbar 60°-70° och det finns inte plats för fler på vår lilla plåtis. Problemet jag har med den "trasiga" är att den väger 8 kg med glashöljet som den tyngsta delen. Jag kommer att testa epoxi inkappsling men har svårt tänka mig att ta med den på våra resor pga vikten & platsbrist. När HB'n väl är vägd och omregistrerad då får vi se om panelen får plats i det lilla "garaget" eller under en av sängarna. I så fall skulle den kunna återanvändas som komplement till de befintliga under vinterhalvåret och bidra med sina ca 100W. Måste skaffa en tång-amperemeter också, det har jag alltid önskat mig. Det går inte att mäta Ampere med min gamla Claes Olsson multimeter : (

... och tack för tips killar, uppskattas verkligen : )
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Kan inte se mätområdet ca tjugo i, men visst har du mA längst ner? Slog mig innan att det verkar inte som du kan koppla kablarna till speciell strömuttag, man brukar få koppla över från V. Kanske mäter den mindre ström värde via shunt, men det verkar lite bakvänt? (Begynnande skumögdhet kan inverka...).
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Det betyder att du kan mäta ström upp till 0.2A när du väljer det. Kan du sätta någon mätkabel annorlunda? Det finns inget mätområde som står A?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

En fullverdi reperasjon av denne skaden er ikke umulig!

Demonter rammen (er som regel popnaglet sammen) og fjern forsiktig alle glassbitene - det var en herdet glassplate. Få kuttet en tilsvarende glassplate og legg på panele - monter sammen rammen igjen.

Så lenge det ikke er kommet til fukt eller blitt mekanisk skade på ledere mellom cellene så skal det mye til at det er varig skade i PV delen.

Jeg vil på det sterkeste fraråde epoksy - denne blir etter en tid grå og reduserer effekten av panelet. Har endel små paneler med epoksy som jeg må hive :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Bredomobil uppmanade mig för något år sedan att köpa en tångampèremeter och det gjorde jag, på Biltema. Idag förstår jag inte hur jag kunde leva utan tångampèremetern i så många år.

Jag älskar min tångampèremeter från Biltema! :msn_heart::msn_heart::msn_heart:

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Knut, det går inte att ta bort glaset, verkar vara limmat till underlaget. Jag får nog fylla i den delen som jag har skrapat bort med kemikalier, kanske med någon form av genomskynligt silikon. Ska jag sätta ovapå någon form av glas så ska det också limmas med "silikon", i alla fall i kanterna...

Jappe! Jag har drömt om en tångamperemeter i många år men alltid haft något annat "viktigare". Nu kanske det är dags att förverkliga min gamla dröm och knalla in på Biltema och då är frågan:

vilken-av-dessa.jpg
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Ranko, nu har du fått en del förslag, men en enkel "billig" och säkert
hållbar och tätt lösning borde vara att försiktigt applicera ett segt kallaminat
som skyltmakaren använder till printat folie som skydd för bla. UV strålning,
känner du dig osäker på monteringen kan du säkert få hjälp av en erfaren skyltmakare,
låter du den gå ut över aluminiun-ramen borde du få det någorlunda tät också!
Väljer du detta alternativ så ta med i beräkningen att du får bara ETT försök :)

Lycka till, Finn
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Tack Finn, det verkar vara bästa alternativet. Ska kontakta en skyltmakare som jag har nära jobbet. Dessutom så behöver jag inte utsätta solcellspanelen för regn, jag kan ta ut den (om den får plats i HB) bara när det är torrt och jag behöver mer ström...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Jag köpte den till höger. Lite större klo men jag jobbar med större grejor ibland :)

Hej kenjon!
Hittade den här renodlade tångamperemeter förmånligt (jag har redan 2 st. Voltmetrar, en analog och en digital) och undrar om det blir ett bra köp. Av nypriset att döma, den borde ge ganska hyfsade värden för mina HB-behov. Vad tycker du? Behöver ett svar innan lördag...

ELMA.jpg
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Ja vore intressant veta Med DC brukar vara rätt så dyrt. Har via jobbet en Kyoritsu (osäker på stavningen) för ca 2500. Men ändå fått byta 2 st på 3 år. Fast då i industriell miljö.
 
Toppen