• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjdvarning!!

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Höjdvarning!!

En skylt med information om höjden på fordonet är bra i fordon där olika chaufförer kör den. I bussar som ofta körs av olika personer sitter nästan alltid denna information. I vår husbil som bara min fru och jag kör behövs den inte, vi vet ju exakt hur hög bilen är.

Sedan är ju ingen ofelbar, man kan glömma att man sitter i en högre bil eller missa att man kör under en låg passage men då tror jag inte ett märke på instrumentpanelen hjälper ändå.

/Håkan
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Tycker att information om fordonets höjd, längd och bredd är otroligt bra att på lapp på instrumentpanelen. Hade det när vi drog husvagn - då var det viktigt att ha koll på hur långt ekipaget är :)

//Ika
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Höjdvarning!!

Jag valde att installera en liten kamera högst upp på taket då det fanns en ledig ingång i backspegelns monitor. Nu återstår att se när 1:a mygga sätter sig i det lilla hålet till objektiv. Kameran har även mörkerseende så det ska bli kul att testa den vid angöringsterminaler och handhuggna, bäcksvarta tunnlar på Norska landsbygden. Man brukar säga att "en bild säger mer än ..."...

minikamera.jpg
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Höjdvarning!!

Man får nog mäta och sätta lappen själv. Höjden kan variera från tid till annan. Har monterat en parabolantenn, som höjde bilen 20 cm. nu är den 2980mm. Många monterar på takbox och eller air-condition, som förändrar takhöjden och även vikten.
Håll koll, skulle in och tanka på ett ställe, tänkte inte på takhöjden, det klarade sig, med en sliten tjuga emellan. När jag fick se blev jag alldeles kallsvettig. Vilken tur!!!
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Höjdvarning!!

En skylt med information om höjden på fordonet är bra i fordon där olika chaufförer kör den. I bussar som ofta körs av olika personer sitter nästan alltid denna information. I vår husbil som bara min fru och jag kör behövs den inte, vi vet ju exakt hur hög bilen är.

Sedan är ju ingen ofelbar, man kan glömma att man sitter i en högre bil eller missa att man kör under en låg passage men då tror jag inte ett märke på instrumentpanelen hjälper ändå.

/Håkan

I buss är det lagkrav om bussen är över 3,4m finns dock i många bussar med lägre höjd.

MVH

Stig
 
Toppen