• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny GPS.....

Andreas S

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Skratta inte nu men vi har faktiskt kvar vår gamla Navigon GPS från 2006 :twitcy: (men är nu nybliven husbilsägare)
Den har funkar klockrent men den går ju liksom på övertid samt att vi ALDRIG uppdaterat kartan! :swoon: (ja, vi har åkt på mycket vatten och i skogar där broar och nya vägar inte "funnits")

Ser att många använder sig sina plattor och smartphones. Jag vill ha en "ren" GPS. Är inget teknikfreak som vill hålla på att samkoppla telefoner och prylar.

Tittar man på Elgiganten så är det tydligen TomTom och Garmin som gäller. Flera av dom har gratis kartuppdateringar. Är det något speciellt att tänka på mer än mina egna önskemål om vad en GPS sk avisa. vet inte hur dagems GPS'er funkar, men jag är barnsligt förtjust i "höjdkurvor" och vill gärna kunna se på skärmen om vilken höjd över havet man befinner sig på.

Vilka andra funktioner är bra vad gäller just husbilsanvändandet? Ser att vissa har kartor över hela Europa, andra har "bara" västeuropa ( vad den gränsen nu går) Kommer med största sannolikhet hamna i t.ex Kroatien inom ett par år. Tror inte Kroatien ingår i västeuropa.......

Vi gav 3000 spänn för vår förra GPS men(med 25% rabatt!!!!!!) nu kostar ju knappt hälften. Önskar gärna en 6"..... Har en halvintegrerad Burstner på Fiat om det nu har någon betydelse om hur man ska tänka (placering)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köpa ny GPS.....

Köp ingen av TomTom Go-modellerna om du skall lägga in egna POI's. Det går inte att göra på dessa. TomTom säger att det skall fungera inom en snar framtid men lämnar inget löfte om när.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

En modern navigeringsapp på en platta är idag överlägsen en GPS på alla punkter. Den uppdateras 2-4 ggr per år och kostar en bråkdel och har en upplösning (skärpa) som är ca 10 ggr bättre än en GPS.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Körde med navigeringsapp i min iPhone tidigare.
Efter att jag läst Knarreviks råd bytte jag ut min iPad mini till en användbar sådan och håller med rådgivaren. Den ultimata navigatorn!
Rolf
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Köp ingen av TomTom Go-modellerna om du skall lägga in egna POI's. Det går inte att göra på dessa. TomTom säger att det skall fungera inom en snar framtid men lämnar inget löfte om när.

Bennie

Inte helt rätt TomTom Camper bla går mycket bra, där kan du även ställa in vikter, bredd, höjd på bilen! Jag har nog alla POI som HBK har på sina sidor i min och några hundra andra! Även live tjänster, som internet i de flesta EU länder som ger sökfunktion, trafik info, väder, fartkameror mm mm!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köpa ny GPS.....

Jovisst har jag helt rätt. Mitt uttalande gällde TomTom GO-modellerna, jag har själv en Go 60 så jag vet.

Bennie
 
F

F.d. 21075

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Holder med Knarravik, köp en ipad eller android plade. Vi har anvendt Sygic appen på en Samsung helt ovre i Kazakhstan och Rusland, endast få vägar var inte med på kortene. Och det er dejligt med en stor skärm att se på. Platen kan vi använda till många andre ting, når vi inte kører på vägarna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa ny GPS.....

Är man inte datorfreak eller knappbög så duger GPS:en utmärkt bra till navigering. Den är faktiskt gjord för just detta!

Höjden över havet kunde man få fram genom en enkel tryckning på skärmen på min gamla Garmin 300. Jag vet inte om den funktionen finns på min nya Garmin. Ska genast undersöka detta!

Jappe
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Köpa ny GPS.....

Har höjden alltid synlig på min Garmin av lite äldre modell, även 3D bild.

Leif
 
F

F.d. 30553

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Hej
Tack för tipset, står också i valet och kvalet.
Blir en platta, har haft ett antal gps, tom tom, garmin, aldrig varit riktigt nöjd.
 
L

Lars Gregersen

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Hej på er.
Är någon som vet om Garmin 2597LMT är bra till HB :):twitcy:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

jag tror du har lite missuppfattningar om hur det är att använda en platta eller smartphone som navigator. Du behöver inte koppla ihop telefoner och andra prylar för att använda en IPad eller mostvarande som navigator, det är tom mycket enklare.

Jag har lagt bort alla Garmin mm sen jag provade att köra IGO i IPad. Mycket mer lättanvänd och framförallt många gånger enklare att uppdatera. Det är enkelheten plus den stora skärmen (kör IPad mini oftast) som är så bra. Tyvärr finns inte IGO till Android, det är den absolut bästa GPS appen. Dessutom använder jag Ipaden till en mängd andra saker. Kom bara ihåg att om en IPad blir aktuell så måste det vara en med SIM-kort, modellerna som bara har WiFi har ingen GPS modul inmonterad.

Lycka till med dina val!
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Ett litet tips:

-ni som funderar på att köpa en GPS av märket GARMIN, köp INTE Garmin nüvi 3597 LMT.
Det gjorde vi första gången i augusti 2013 och den navigatorn (nästan lövtunn i jämförelse med andra apparater och med stor skärm) "hängde med" ned till södra Spanien, men la därefter av och har aldrig sedan sett dagens ljus igen...

Vi kontaktade Garmin support i Sverige från Spanien (mycket hjälpsam personal), men trots att vi följde deras "stalltips" för att få igång den igen så misslyckades detta.

Efter hemkomsten till Sverige i mitten av maj 2014, så lämnade vi in den och fick så ett besked via SMS att den fanns att hämta på inlämningsstället. Det visade sig då att det inte gick att laga GPS:en, så vi fick en helt ny apparat - TACK sa vi då !

Vad tror ni då händer i början av september 2014 ?
Jo, vi startar vår resa mot Spanien den 2/9 och denna nya GPS av samma modell fungerade ner till norra Tyskland och när vi skulle fortsätta dagen efter från Schleswig och mot Spanien, så la den helt sonika av - inte ett chans att få igång den igen...!

Vi köpte därför en ny GPS av annat märke innan vi fortsatte vår resa söderut och den fungerar fortfarande klanderfritt.

Vi har talat med 2 par som båda haft denna modell av GPS, Garmin nüvi 3597 LMT, och båda berättade för oss att en servicetekniker varit helt säker på att denna GPS ej tål kraftig solvärme och att det skulle varit anledningen till att den slutat att fungera !?!?!?

För att få tillfredsställa vår nyfikenhet, så ställer vi frågan och hoppas på svar:
- finns det fler i klubben som har dålig erfarenhet av just denna modell av Garmin ???
- är det mer troligt att de fel som inträffat på dessa 4 GPS av samma modell och utförande beror på annat (andra) skäl än överhettning i ett husbilsfönster ???

Bosses och Gerds husbilsresor
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Tänk på att en Ipad är dyrare än en renodlad navigator.
Den har dock ett mycket bredare användningsområde.
Själv tycker jag det är överkurs att köpa en Ipad och skruva fast i husbilen bara för att få navigation, vet inte ifall den har auto on/off över tändningen så man slipper strula med av/på. sen är den onödigt stor och "lyser" på instrumentbrädan för tjuvarna, jaha då måste den kanske packas ner också.

Men som komplement i husbilen är en surfplatta suverän, så tycker jag.

Är själv nöjd med min Garmin 760 camper (navigator)
Men vi har 3st surfplattor 2st. smartphones och 1st laptop i packningen.

:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Tänk på att en Ipad är dyrare än en renodlad navigator.
Den har dock ett mycket bredare användningsområde.
Själv tycker jag det är överkurs att köpa en Ipad och skruva fast i husbilen bara för att få navigation,
:)

Man skruvar väl inte fast en Platta vare sig det är IOS eller Android. Finns bra fungerande snabbfästen. En apparat mindre genom att använda den om man ändå ska ha nåt att surfa på mm...
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

En fördel med" TomTom Go Camper" som man inte skall underskatta
när man följer debatten här på HBK och problem med internet i Europa.
Är att den har inbyggt ett simkort med sökfunktion i de flesta EU länder utan extra kostnad(ingår i köpet), man får uppdateringar på väder, trafiksituation mm. Samt att det är enkelt att installera egna POI!
Något att överväga om man skall handla nytt och vill ha en GPS!
 
Toppen