• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny GPS.....

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

De tomtom som har "live" har väl eget simkort. kom väl 2010.

Till en garmin kan man via mobil/platta använda appen garmin smartphone link för live info samt för sökningar via t.ex. google

Navigon's stora modeller hade väl också simkort för live info och kartuppdateringar.

Rätta mej ifall jag har fel :oops:
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Nej, inte alla TomTom live har eget simkort,av de modeller som de nu säljer så är det 5100 och 6100 ( kanske någon mer) de övriga har det via smartphone-Link.
Det bästa med 5100 och 6100 är att det inte tillkommer några internet eller roaming-avgifter, det ingår enhetens livslängd ut.
Live-tjänster via smartphone brukar falla direkt när man kommer utomlands eftersom roamingavgiterna kan bli skyhöga.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
GPS med simkort bruker antagelig den tjenesten som Vodafone leverte til Amazon Kindle 3G modellene. Denne tjenesten gir tilgang til en ip-adresse på en port, noe som for Kindle var en proxy hos Amazon. Om det er Vodafone eller en annen operatør som leverer til GPS produsentene vet jeg intet, men kostnadene for en slik tjeneste er svært lav.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Om jag fattat rätt är det väldigt lite datamängder som skickas vid trafikmeddelanden, har man som jag bara wifi till surfplattan måste jag använda mobilen som hotspot men det fungerar ju lika bra.
:blabla:
 
Toppen