• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny GPS.....

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa ny GPS.....

Ang. höjdangivelser i Garmin så tror jag de flesta modellerna har den funktionen. Mina äldre Garmin har den funktionen och när jag trycker på bilsymbolen på skärmen på min nyaste Garmin så ser det ut så här:

nav.jpg

Kiggigt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Skratta inte nu men vi har faktiskt kvar vår gamla Navigon GPS från 2006 :twitcy: (men är nu nybliven husbilsägare)
Den har funkar klockrent men den går ju liksom på övertid samt att vi ALDRIG uppdaterat kartan! :swoon: (ja, vi har åkt på mycket vatten och i skogar där broar och nya vägar inte "funnits")

Ser att många använder sig sina plattor och smartphones. Jag vill ha en "ren" GPS. Är inget teknikfreak som vill hålla på att samkoppla telefoner och prylar.

Tittar man på Elgiganten så är det tydligen TomTom och Garmin som gäller. Flera av dom har gratis kartuppdateringar. Är det något speciellt att tänka på mer än mina egna önskemål om vad en GPS sk avisa. vet inte hur dagems GPS'er funkar, men jag är barnsligt förtjust i "höjdkurvor" och vill gärna kunna se på skärmen om vilken höjd över havet man befinner sig på.

Vilka andra funktioner är bra vad gäller just husbilsanvändandet? Ser att vissa har kartor över hela Europa, andra har "bara" västeuropa ( vad den gränsen nu går) Kommer med största sannolikhet hamna i t.ex Kroatien inom ett par år. Tror inte Kroatien ingår i västeuropa.......

Vi gav 3000 spänn för vår förra GPS men(med 25% rabatt!!!!!!) nu kostar ju knappt hälften. Önskar gärna en 6"..... Har en halvintegrerad Burstner på Fiat om det nu har någon betydelse om hur man ska tänka (placering)

Kalalokki,
i denna tråd kan läsa en hel del vad olika navigatorer klarar av

http://www.husbilsklubben.se/forums/t85828/

:)
 
F

F.d. 30553

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Hej
Har nu monterat in min, 10 points.
Tack för tipset.
 
F

F.d. 30553

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Suveränt, och tack för tipset :bye
Verkliga testet kommer i slutet på månaden.
 

inghol

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
19528
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Har liknande erfarenhet av Garmin GPS.
Köpte 2011 en Garmin 3790 LMT. Den började efter några månader att låsa sig vid lälgre användning och måste då startas om. Efter inskick till garmin med portokostnader & flera veckors väntan jag en ny av samma modell.
Den började nästan omedelbart visa samma problem varför jag skickade i den till garmin.
Efter nya portoutlägg och väntan fick jag en ny men denna gång modell 3490 LM som var snarlik. Jag var mycket förvånad över att de bytte modell men jag fick ingen förklaring till detta trots att jag kontaktade Garmin service.
Denna modell har fungerat skapligt tills nu då den inte längre tar "touch-kommandon" på övre delen av skärmen. Så nu är det dags att lägga den i högen av electronikskrot.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Många äldre GPS har resistiv touchskärm, det fanns på de första mobilerna men är borta sedan många år men har hängt med i GPS världen tomtom har det fortfarande på billighets sortimentet.
Man känner liksom ett motstånd och får trycka en smula för att något ska hända, det är alltså lite mekaniskt med kontaktpunkter. En mycket gammal teknologi som tydligen lever ett eget liv i GPS världen men försvunnit i resten av elektroniken.
Inte mycket att laga alltså.
Bättre lägga pengarna på en surfplatta är det android så kan man få en som duger bra för under 1000kr, se till att det finns ett uttag för sdminne, då är det bara wifi om man vill ha trafikvarningar från internet måste man ju vara uppkopplad och då är det simkort som gäller.
Ett billigare alternativ är att använda mobilen som mottagare och dela med surfplattan så kan man lägga pengarna på bara ett simkort och samtidigt använda det för att surfa på datorn.
Problemet är att det är en inlärningströskel som man ska kliva över men med hjälp av någon som kan går det lätt att lära sig och allt finns ju beskrivet på nätet och här på forumet finns ju fantastiskt duktiga och vänliga människor, så det fixar man nog lätt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Det finns många navigeringsappar utan inlärningströskel, några med få funktioner som efterliknar den fasta GPS'en andra med fler funktioner som tex iGO.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Nu återgår jag till grundfrågan då det var en ren GPS-enhet som trådskaparen var ute efter.
Köpet är väl antagligen redan genomfört men jag tänker ändå ge min syn på frågan.
Det är Garmin och Tomtom som är klart marknadsledande när det gäller fordonsnavigering. Jag har använt båda under ett flertal år och det är en del skillnader på hur de arbetar.
För det första så använder de olika kartsystem. Båda fungerar bra men generellt kan man säga att Tomtom har bättre vägledning och trafikinformation medan Garmin är klart bättre på att hitta adresser.
En nackdel med båda är att det är svårt att få dem att använda något annat än de större huvudvägarna. De är bäst på navigering mellan punkt A och B.

För dem som föredrar mindre vägar och egna rutter så är en GPS avsedd för MC bruk helt överlägsen, de har funktioner för att enkelt lägga upp egna rutter, vilket bilnavigatorerna saknar och de fungerar lika bra i en bil. Nackdelen är att de är betydligt dyrare, de är dock betydligt robustare och mer hållbara.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag själv var ju så less på tomtom så jag sålde bort den!
Jag vet inget om garmin annat än att navigon blev uppköpta av dem så hanteringsmässigt kan ju den vara bäst att använda.
Tomtom med den nyare menyn kan jag inte rekommendera en van användare av de äldre köpte den dyraste och blev besviken och kommer inte överens med den.
Som Knarrevik skriver så klarar man IGO rakt av, Igo finns ju även att köpa i gps från kina komplett med hållare och kamera som sparar de sista minuterna om det skulle hända en olycka.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Nu återg........
För dem som föredrar mindre vägar och egna rutter så är en GPS avsedd för MC bruk helt överlägsen, de har funktioner för att enkelt lägga upp egna rutter, vilket bilnavigatorerna saknar och de fungerar lika bra i en bil. Nackdelen är att de är betydligt dyrare, de är dock betydligt robustare och mer hållbara.

Min Garmin 2597LMT (bilGPS) har en ruttplanerare där man kan lägga upp egna rutter. Den finns under Appar.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Har liknande erfarenhet av Garmin GPS.
Köpte 2011 en Garmin 3790 LMT. Den började efter några månader att låsa sig vid lälgre användning och måste då startas om. Efter inskick till garmin med portokostnader & flera veckors väntan jag en ny av samma modell.
Den började nästan omedelbart visa samma problem varför jag skickade i den till garmin.
Efter nya portoutlägg och väntan fick jag en ny men denna gång modell 3490 LM som var snarlik. Jag var mycket förvånad över att de bytte modell men jag fick ingen förklaring till detta trots att jag kontaktade Garmin service.
Denna modell har fungerat skapligt tills nu då den inte längre tar "touch-kommandon" på övre delen av skärmen. Så nu är det dags att lägga den i högen av electronikskrot.

Jag hade samma problem med LM 3790. Den låste sig efter en stunds användning. Fick den utbytt på garantin - samma problem igen. Fick den utbytt igen och samma problem en tredje gång. Då fick jag pengarna tillbaka.
Efter några månader nämnde jag detta för bekant som jobbar på Garmin och han kollade vad som hänt internt på Garmin beträffande detta problem. Det visade sig att man funnit störningar från 12 voltsadaptern som orsakade frysningen.
Fick då köpa ett nytt exemplar som jag till 75% är nöjd med.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Fick då köpa ett nytt exemplar som jag till 75% är nöjd med.

Varför bara 75% nöjd? något jag missat??[/QUOTE]

Det är sällan jag är nöjd med något till hundra procent. 75% innebär väl att jag tycker att en pryl fungerar bra men att en hel del förbättringar finns att göra.
Exempel på saker som jag hänger upp mig på:
Tangentbordet/ Vid redigering i textfönstret måste man radera texten bakifrån tills man når det som skall ändras. Har man dessutom kamerafunktionen inkopplad lägger sig "avtryckningsknappen" ovanpå bakåtknappen.
Kartan/ Olika förstoringsgrad visar olika ortsnamn vilket är mycket frustrerande när man planerar. Exempelvis saknas Lagos på bifogat exempel.
För litet internminne/ har inte nått maxgränsen än men får påminnelser vid uppgraderingar trotts att jag satt in extraminne.
Som alla navigatorer så leder den in en på felaktiga vägar ibland men det beror väl oftast på kartunderlagen eller att man väljer kortaste väg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    3,1 MB · Visningar: 10

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag har en 3790 i min personbil och detta problem har jag inte stött på, kan bero på att den används inte där som i HB,n. Är på väg att köpa en Garmin Camper och vill därför suga i mig all info jag kan få. Jag har ett antal Garmin produkter bland annat en Garmin Montana som jag har till skoterkörning. På den går det att flytta kamera knappen genom att hålla fingret på knappen och dra, den knäpper förvisso ett kort men det kan man väl leva med. Jag kan också ställa in informationen så det blir så mycket att man knappt ser kartan. Har du kollat så det inte går att ställa om vad du vill ska visas på skärmen.
Sen är jag kanske lite olik dig för jag blir allt som oftast 100%-igt nöjd, som t.ex med min fru. :):):)
Ha de gott så ses vi kanske på vägarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag har också ett par Garmin, den äldsta är väl ca 10 år och fungerar fortfarande. De ger mej aldrig några problem, lätta att uppdatera och fungerar utmärkt med klubbens (Sjöberg m.fl.) Filer. Kan inte tänka mej att en 760 skulle vara sämre, om man kan acceptera att hastighetsgränserna för tung husbil inte är o.k. :)
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag tycker bästa valet är en Ipad mini i mobilfäste och så kör du iGo navigeringsapp. Dessutom kan man ha lite andra användbara appar i också.

//Mattias
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag tycker bästa valet är en Ipad mini i mobilfäste och så kör du iGo navigeringsapp. Dessutom kan man ha lite andra användbara appar i också.

//Mattias

Stor eller liten iPad är en smaksak men inget navigeringshjälpmedel slår iGO!
Hittills är bäst att tillägga. Förvånansvärt att ingen apptillverkare kan matcha iGO trots flera års försök. Nu väntar vi bara på att kartorna (HERE Nokia) skall uppdateras sent omsider.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag körde ett tag med en minipadda med iGo och visst fungerade det bra. Minst lika bra som en vanlig Garmin (2340) som man kan få för en tusenlapp. Det som gjorde att jag övergav paddan var böket vid förarplatsen samt priset. Nu kör jag med en billig Garmin som är gjord för navigering och inget annat.

Alla vill nog inte hålla på hela tiden med att krångla med appar hit och dit och betala dyra pengar för uppdateringar. HBK:s ställplatser i en Garmin så har du hela Europa "i en ask". Vill man lägga in fler ställplatslistor och andra pois så går det också bra.

Jappe

PS. Och lilla boka förståss!
 
Senast ändrad:
Toppen