• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny GPS.....

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Man skruvar väl inte fast en Platta vare sig det är IOS eller Android. Finns bra fungerande snabbfästen. En apparat mindre genom att använda den om man ändå ska ha nåt att surfa på mm...

Javisst men då du måste strula med mont. demont. ORKA.

Ifall man väljer en apparat mindre blir det en dålig kompromiss, väljer man däremot en modern navigator så har flera inbyggd backkamerafunktion, då kan man skippa en apparat.
vet ej ifall Ipad har backkamerafunktion inbyggd :confused:
men även om den har det surfplattor i första hand bra på surf, sen kan man ju ha flera ifall man tycker det är värt som navigator.

Trådskaparen efterlyste inte surfplatta med app, likförbannat ska flera propsa på denna lösning, lägg ner :p:
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Även vi behövde en ny GPS, för snart två år sedan. Vår TomTom behövde ersättas. Vi provade några olika men var vankelmodiga... Då dök det upp en hälsning från en medlem (Knarrevik) och vi tog till oss alla råd.

Vi har varit utomordentligt förvånade att vi kunde bli så nöjda, bättre GPS kan vi inte tänka oss. Inte har vi några problem med hållare heller. Fiat har ju en klämma innanför vindrutan, där sitter vår GPS perfekt. Försöker bifoga en bild.

Låna en o testa, hälsar Björn

(Vågar inte skriva ut att det blev en iPad...)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Visningar: 38

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa ny GPS.....

En nackdel med att ha paddor och plattor i synfältet är att det går att se på annat än navigationsappar. Att titta på film och och TV exempelvis är fullt möjligt. Inte så bra för trafiksäkerheten om man gör det. Kan locka svaga själar på långtråkiga transportsträckor. :cool:

Förbud kommer kanske!? Vad säger Trafiksäkerhetsverket? :D

Jappe
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Har den GPSen med. Precis samma hände oss när vi körde i Norge förra året. Det var kanon väder då med mellan 25 och 30 grader varm. Bilden försvann men ljudet var kvar.
Bilden kom igen när man tog bort GPSen från framrutan och värmen.

Jörgen
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Ett litet tips:

-ni som funderar på att köpa en GPS av märket GARMIN, köp INTE Garmin nüvi 3597 LMT.
Det gjorde vi första gången i augusti 2013 och den navigatorn (nästan lövtunn i jämförelse med andra apparater och med stor skärm) "hängde med" ned till södra Spanien, men la därefter av och har aldrig sedan sett dagens ljus igen...

Vi kontaktade Garmin support i Sverige från Spanien (mycket hjälpsam personal), men trots att vi följde deras "stalltips" för att få igång den igen så misslyckades detta.

Efter hemkomsten till Sverige i mitten av maj 2014, så lämnade vi in den och fick så ett besked via SMS att den fanns att hämta på inlämningsstället. Det visade sig då att det inte gick att laga GPS:en, så vi fick en helt ny apparat - TACK sa vi då !

Vad tror ni då händer i början av september 2014 ?
Jo, vi startar vår resa mot Spanien den 2/9 och denna nya GPS av samma modell fungerade ner till norra Tyskland och när vi skulle fortsätta dagen efter från Schleswig och mot Spanien, så la den helt sonika av - inte ett chans att få igång den igen...!

Vi köpte därför en ny GPS av annat märke innan vi fortsatte vår resa söderut och den fungerar fortfarande klanderfritt.

Vi har talat med 2 par som båda haft denna modell av GPS, Garmin nüvi 3597 LMT, och båda berättade för oss att en servicetekniker varit helt säker på att denna GPS ej tål kraftig solvärme och att det skulle varit anledningen till att den slutat att fungera !?!?!?

För att få tillfredsställa vår nyfikenhet, så ställer vi frågan och hoppas på svar:
- finns det fler i klubben som har dålig erfarenhet av just denna modell av Garmin ???
- är det mer troligt att de fel som inträffat på dessa 4 GPS av samma modell och utförande beror på annat (andra) skäl än överhettning i ett husbilsfönster ???

Bosses och Gerds husbilsresor

Vi har haft en likadan från när de kom.
Kan inte finnas en bättre navigator! Fungerar alltid, överallt (även Spanien och Portugal där den visat vägen under fyra vintrar..)
Lätt att uppdatera, lätt att lägga i alla POIs osv osv. Rekommenderas verkligen!

Hälsning Jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Själv tycker jag det är överkurs att köpa en Ipad och skruva fast i husbilen bara för att få navigation, vet inte ifall den har auto on/off över tändningen så man slipper strula med av/på. sen är den onödigt stor och "lyser" på instrumentbrädan för tjuvarna, jaha då måste den kanske packas ner också.

En iPad stänger man aldrig av och när man lämnar bilen tar man naturligtvis ner den från sin hållare med ett handgrepp. Det bör man göra med en gammaldags GPS också. Tillfället gör tjuven!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Vi har för tillfället 4 bilar, vi tar inte bort någon gps i någon, inte har nån tjuv heller försökt ta bort dem,
(fast dom stänger av sig när man vrider av tändningen)
förmodligen är de inte så eftertraktade som en ipad som man kanske inte törs ha kvar i fästet speciellt påslagen, eftersom man aldrig stänger av dessa mirakel. :)

surfplatta kan även bli lite stor i personbilen ifall man nu väljer att plocka runt med grejerna :p:
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Vi har haft en likadan från när de kom.
Kan inte finnas en bättre navigator! Fungerar alltid, överallt (även Spanien och Portugal där den visat vägen under fyra vintrar..)
Lätt att uppdatera, lätt att lägga i alla POIs osv osv. Rekommenderas verkligen!

Hälsning Jyrki


Vi var också supernöjda med denna navigator (den absolut bästa av de vi haft under åren) och det ända fram till dess att den slutade att fungera och när sedan samma elände inträffade med den nya utbutta GPS:n av samma modell, så gick vi i taket som ni säkert förstår !

Ni har tur som får njuta av den även fortsättningsvis - vi och fler med oss har haft riktig otur !

Bosses och Gerds husbilsresor
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Problemet med vår garmin var att den i höstas vid ett flertal gånger tappade kontakten med sateliterna det har inte hänt tidigare.
Olle.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag minns hur det var i trånga gator med min alkovbil och Garmin.
Med telefon/platta och navigeringsapp slipper man problemet tack vare inbyggd A-GPS.
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag kör med tomtom på ipaden men får ingen uppdatering ,tänkte byta till Igor men vilken? Jag har ingen gps i paddan så det blir över telefonens gps så vad rekommenderas och vad är priset för hela Europa hittade inget.

Pelle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag kör med tomtom på ipaden men får ingen uppdatering ,tänkte byta till Igor men vilken? Jag har ingen gps i paddan så det blir över telefonens gps så vad rekommenderas och vad är priset för hela Europa hittade inget.

Pelle

Tomtom uppdaterade 4 ggr under 2014 med karor och i januari 2015 utan ny karta.

iGO Western Europe kostar under 300:-.
Har du verkligen fått iPad att funka via telefonens GPS?

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Och vi försökte bara att få dig på rätt spår, för ditt eget bästa!
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Ja jag ha fått att fungera med hjälp av jailbreiker

Pelle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Som sagt så handlade min fråga om "ren" GPS.............. :twitcy:

Som du ser så är ett flertal gubbar här hjärntvättade av Apple-grejer, så du kommer bara att få läsa att allt annat är skit, det är faktiskt konstigt att de inte är bannade av någon admin.

Jag köpte en Garmin 760 Camper förra året och är helnöjd med den kör även Garmin backkamera via bt på den.

TomTom har också en stor Navigator, men den har jag inga erfarenheter av, men det borde finnas nån annan som har det, lycka till :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa ny GPS.....

Jappe är ju allergisk mot Apple produkter i alla fall...

Det är jag inte alls! Så här navigerar jag nuförtiden. iPad Mini med Poiviewer och iGoPrimo.

padda.jpg

Men för att återgå till frågan så menar jag att en stor god navigator alltid slår en liten god navigator. Jag har en Garmin som komplement ibland och den stoppar jag lätt in i hörnet framför temperaturmätaren på instrumentpanelen med hjälp av lite kardborrtejp. Sugkoppshållarna lyckas jag aldrig med.

Jappe
 
Toppen