• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV Gocamp T55-55 22 tum

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av denna tv i husbilen om man har solceller och kör på 12 volts kabel. Fungerar den eller stannar den om volten blir för hög. Har en från netonet som stannar när solen är framme och går när det är mulet.

Jonas
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: TV Gocamp T55-55 22 tum

Låter som spänningen varierar för mycket. Lägg pengarna på en modern mppt laddregulator istället. Tippar på att din regulator har gjort sitt. Har själv en Anderson 24 tum från netonet och den funkar perfekt. Börja med att mäta spänningen vid olika tider på dygnet. Kan även vara dåliga batterier. Det går också att mäta upp. Lycka till

Per
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: TV Gocamp T55-55 22 tum

Annars skulle du ju kunna kika på en spänningsregulator, typ Schaudt SR 1203.

Sänningsregulator SR 1203 är utvecklad för användning i fritidsfordon med ström från batterier. Spänningsregulatorn ger en reglerad 12 V-utspänning för känsliga elektriska apparater som kräver exakt 12V (exempelvis tv, kylskåp, etc).
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: TV Gocamp T55-55 22 tum

Ja, eller så kollar man på en "Batteriövervakare BMV-700". I min gamla renault har jag ett ständigt öga på den för att se hur batteriet mår och hur mycket solpaneler laddar :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV Gocamp T55-55 22 tum

Det finns en del TV-apparater som bangar ur redan vid normalhöga laddspänningar, för de är egentligen bara tänkta att gå på sin 230V transformator fast det säljs 12V sladdar till dem.
Duger din TV för övrigt så kan en spänningsregulator som redan föreslagits, på, eller lite över 12v funka, se bara till att den räcker till för att försörja TV'n.

Annars så skall de flesta TV apparater som benäms som CampingTV redan ha det inbyggt, och funka på högre spänningar.

I infon till Tv'n du frågar om så står det så här.
"Spänningstolerans mellan 10-14,5 V."
Vilket verkar lite lågt faktiskt, på en CampingTV.
Länk.
KAMA Fritid

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: TV Gocamp T55-55 22 tum

Vi köpte en GoCamp 12 v Tv förra våren. Den fungerade sällan när Jag låg på 220 v. Den stängde av sig själv. Fick veta att det var problem med dessa apparater då de inte klarade för hög spänning. Fick en ny Tv av annat märke på garantin.
Tomhoff
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV Gocamp T55-55 22 tum

Hej, ja jag tyckte att maxspänning låg lite lågt på specen.

Vad tänker dom på när de säljer en campingTV som inte ens tål spänningen som en batteriladdare ger ifrån sig. Phuu!

JANKRO.
 
Toppen