• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer Ctek D250S

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Har nå montert ferdig lade og el forsyning i min nye LMC. Målet er lav vekt, maksimal lading, fullstendig uavhengighet av 230V, Sikre lading om natten/kvelden/overskyet/vinter og snøvær. Anlegget ble slik:

Batteri 1 stk Exide Gel 80Ah 900Wh
Solceller 120W
Efoy 80
Ctek D250S
DCT Megapulse
Batteri computer ved førerplass.

Alt er plassert der bodel batteri nummer 2 kan sitte. Hele systemet er montert i en Teak holder jeg har laget, koblet opp og sikret, brukt fargekoder på kabel, laget komplett el. skjema. Hele systemet kobles bort ved å flytte en kabel til opprinnelig plassering, og bilens original system er 100% intakt. Godt å ha det på plass.

001_zps0rhlje7d.jpg
 
R

roywedin

Guest
Sv: Mer Ctek D250S

Vore intressant att se ett kopplingsschema på detta.
Jag har samma mål som du att klara mig utan 220V i det längsta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer Ctek D250S

Hejsan jag lånar tråden för en fråga om Ctek S250 dual.
Är det någon som har hittat eller har info om detta.

Om startbatteriet råkar vara rätt nedgånget och kan ta mot bra med laddning.
Om då bobatterierna är fulladdade och nöjda.
Om man då har en skaplig solcell på taket, och solen råkar skina för fullt.
Hur mycket max laddström kan då S250 skicka som underhållsladdning till startbatteriet.

Jag har letat ett tag men ser ingen mer info än att underhållspulsladdning av startbatteriet sker. Men inte hur kraftig mätt i Amp.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mer Ctek D250S

Jag har inte några siffror men Daniel Sundqvist vid ctek svarade på frågan vid ett annat forum för ett par år sedan och han skrev att pulsladdningen i princip ersätter självurladdningen i startbatteriet. Det innebär att det inte kan röra sig om speciellt mycket "kräm" som flyter över.
Som han även nämnde så får inte denna underhållsladdning höja spänningen i startbatteriet över 13,1 volt, för då triggas dualen igång och vill ladda bodelsbatteriet.

mvh jocke
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Mer Ctek D250S

Min Ctek kopplades direkt på bodelsbatt. ock inte via starbatteriet,då
det mest klarar seg själv med vanlig dynamoladning.

Då kommer all ladning från solcellepanelerna också direct til dom
som behöver ladningen under lite längre stillstånd med förbrukning.

Har du tex GEL-batterier som inte ska laddas mycket över 14,4 volt,kan
det va en idè att koppla bort temperaturregulerings-sladden.Då laddar
den bara til cirka 14,4 volt,ock inte til 15 volt som den ibland gör grundat
den här temperaturreguleringen.Det har trådstartaren grundgivit tidigare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer Ctek D250S

Hej, min fundering över hur mycket laddning som Ctek'en ger till startbatteriet grundade sig i att jag vill inte skippa original skiljereläet och överlåta den funktionen helt till Ctek'en, för då får jag lite problem med andra funktioner.

Jag hade en fundering att få återkopplingen för laddning till startbatteriet med en klenare kabel med lite styrning av laddströmmens riktning med en diod eller ett relä. Men det skall ju rätt mycket till, eller väldigt långt stillestånd om startbatteriet behöver underhållsladdas under normala förhållanden.
Startbatteriet laddas med en egen extra liten Cetek när man kopplar bilen till 230V. Det får nog duga, så jag struntar nog i underhållsladdningen tills jag ev. skall koppla om hela elsystemet.

Det är rätt länge sedan nu (ca.7 år tror jag) som jag startade en tråd om dålig laddning från generatorn under färd. Så sedan dess har min generator gett 12V ström till en inverter som har gett 230V till en Cetek på 25Amp.
Cetek'en har då laddat bobatterierna under färd. Det har faktiskt alltid funkat väldigt bra och batterierna har alltid mått bra av Cetek'ens kontrollerade behandling.

Det finns två anledningar till att jag nu skall montera en S250 dual.

Dels så är det ju lite onödigt att flaxa fram och tillbaka mellan 12V och 230V och åter till 12V när det nu finns en färdig genväg att köpa över disk.

Dels så skall ju nya Cetek'en få ta hand om både laddströmmen från generatorn och från solcellerna.

Det som inte varit helt ok. har varit att när generatorn/Cetek'en har laddat under färd så har solcellsregulatorn stängt av laddströmmen från solcellerna, för med den höga spänningen och kanske strömmen från bilen så har solcellsregulatorn troligen uppfattat bobatterierna som fulladdade och stängt av den laddningen.
Detta är ju inte helt ovanlig har jag sett, utan det är många solcellsladdare som stänger av laddningen under färd när generatorn laddar och lurar den.
Det utlovas ju att Cetek S250 dual tar laddningen från både generator och solceller och gör om det till gemensam max laddström, vilket skall bli intressant att se om man nu kan kolla det på något sätt... Kanske med några tångampermätare, vi får se.

Nåväl från en beprövad väl fungerande variant, till en förhoppningsvis ännu bättre fungerande variant :p:.


Tack. M.v.h. JANKRO.

Ps. Den gamla 25Amp. Cetek'en är fortfarande inkopplad som innan, men nu ska den bara ladda när bilen är inkopplad på 230V.
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Mer Ctek D250S

Tror nog inte generatorn/Ctek "lurar" solcelleladningen,för den stängs ju av
utav regulatorn i Ctek när battarierna har ström nog,ock generator/Ctek ligger nog då i float,ock styrs även dom utav regulator.

Solcellerna har man mest anvending för när man står still över en period,ock
batterierna töms suksesivt.Då märker man hur solcelleladningen fungerar,ock
det är då solcellen ska fungera.

Men,hur det här vil fungera i ditt fall,med din koppling,vet jag ej.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Mer Ctek D250S

Intressant projekt JANKRO!
Jag fick en, kanske dålig, idé.
Skulle det gå att ha två konventionella NPPT-regulatorer kopplade till samma solpanel? Man kopplar dem i parallell, eventuellt med dioder till varje.
Sedan kopplar man ena regulatorn till bodelsbatteriet och den andra till startbatteriet.
Borde fungera, eller?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Mer Ctek D250S

Jag tror absolut at det skall gå att koppla in två och fler regulatorer för olika batterier.
Kan inte tänka mig att det har någon betydelse.
Om jag inte missminner mig så har väl regulatorerna någon form av diod inbyggd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer Ctek D250S

Tror nog inte generatorn/Ctek "lurar" solcelleladningen,för den stängs ju av
utav regulatorn i Ctek när battarierna har ström nog,ock generator/Ctek ligger nog då i float,ock styrs även dom utav regulator.

Solcellerna har man mest anvending för när man står still över en period,ock
batterierna töms suksesivt.Då märker man hur solcelleladningen fungerar,ock
det är då solcellen ska fungera.

Men,hur det här vil fungera i ditt fall,med din koppling,vet jag ej.
---------------------------------------------------------

Det kanske blev lite rörigt skrivet, med det som jag har haft, och det som jag skall montera, sorry :).

Jag tror solcellsladdaren kände sig lurad för.......

Från början med ordinarie laddning från generatorn under färd med bobatterer som behövde laddning så stängde den separata solcellsladdaren av, för den kände väl inte direkt av laddstatus på batterierna utan den kände bl.a. av hög spänning över batterierna från generatorn och uppfattade troligen batterierna som fulladdade, och därmed (blev den lurad) och stängde av solcellsladdningen helt.
Det blev ju då en hel del Amp. laddning från solcellerna som blev bortkopplat och inte kom till någon nytta.

Om man läser om Cetek S250 DUAL, och även om det är lite luddigt skrivet så verkar det som eftersom den själv tar hand om laddsrömmen både från generatorn och solcellen, att den då plussar samman strömmen från generatorn och strömmen som kommer från solcellen och då skickar summan av de två till bobatterierna som laddström, vilket borde bli en ökning av laddningen under färd.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer Ctek D250S

Intressant projekt JANKRO!
Jag fick en, kanske dålig, idé.
Skulle det gå att ha två konventionella NPPT-regulatorer kopplade till samma solpanel? Man kopplar dem i parallell, eventuellt med dioder till varje.
Sedan kopplar man ena regulatorn till bodelsbatteriet och den andra till startbatteriet.
Borde fungera, eller?
-----------------------------------------

Hejsan Nisse, jag håller med Montreal. Det finns en hel del solcellsladdare/regulatorer med den funktionen från början.
Om man gör något helt eget kan man inte vara helsäker på fullgod funktion, även om det verkar funka.

Dels finns det laddare som skickar vissa procent eller Amp. av laddströmmen till startbattteriet hela tiden.

Dels finns det laddare som skickar laddning till startbatteriet när bobatterierna är fulladdade.

Och dels om man har plats på taket så kan man ev. montera en liten extra solcell på kanske 30W på taket och en liten separat regulator till enbart den, och låta det paketet ta hand om underhållsladdningen av startbatteriet.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen