• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

F

F.d. 53376

Guest
Vi har fått en stor bubbla på husbilstaket, 50 cm x 70 cm på vänster sida av taket sett framifrån. Skall till verkstad i maj då vi är på longstaying i Spanien just nu. Inga synliga skador på insidan. Är det någon som haft något liknande och hur åtgärdades det i så fall?
Kerstin och Göte
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Har du någon bild?
 
F

F.d. 53376

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Tyvärr så kan vi inte lägga ut den, saknar kunskap hur man gör.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Troligen har limningen släppt. Du får nog tyvärr räkna med att området kan bli större med tiden.
Beroende hur takkonstruktionen ser ut misstänker jag att man blir tvungen att lossa sidolisten vid taket för att kunna limma om.
Men anlita ett företag med lång erfarenhet av husbils och husvagnsreparationer för att vara säker på en professionell reparation.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Endel tyske produsenter ser på slike slipp som produksjonsfeil og gir utvidet reklamasjonsrett. Om KABE gjør det samme vet jeg ikke.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Produktionsfel
Har vänner som hade samma problem på sin KABE ny bil.
På en sida var det en stor bubbla. Kabe tog bilen till fabriken och åtgärdade detta.
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Hej
Har en sån bibbla ca15cent stor på sidan på min kabe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

13 års modell har inte den garanti?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.529
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Hej

Vad säger Kabe?
2013 års modell. Du har väl garanti, eller hur.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Du ska reklamera skadan till din försäljare. Detta är en så kallad gasblåsa. Vi hade också en på vår Kabe 750, årsmod 2012. Kabe fixade detta och lämnar garanti på åtgärden. Tror att vi har antydan till en ny vid sidan om den gamla. Detta framträder mest när bilen står i väldig stark sol o värme. Varför det blir så här är det ingen som riktigt vet. Limmet som används använder alla husbilstillverkare. Min personliga idé är att Kabe är tämligen ensam om att använda det modellen av isolering som heter Ecoprim. Detta är en av de "täta" modellerna och när limmet inte härdat riktigt har gaserna inte någonstans att ta vägen när de expanderar. Att likna med en plastmatta som får gasblåsor.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Kurt och Birgitta råkade ut för att det släppte på vänstersidan och på husbilen och dom försökte lämna detta men det blev nästan värre och dom fick sedan byta hela sidan på husbilen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Behöver det kommeteras mer, det har experterna redan gort eller jag har mi ssat något.

Vi sitter alla i spänd väntan på att du skall berätta för oss om hur bra det är med dessa blåsor, hur de förbättrar bilens aerodynamik, vilken god effekt de har på bilens isolering och inte minst hur snyggt det är!:D

aake
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Kanske ännu mera spännande att höra nåt från Klyvaren hur det har gått med takbubblan. Häggen från ett April likt väder i Umeå
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Tyvärr inget nytt problem på vår första husbil en 89:a var reparerad pga av en skada 1993 på det numer konkursade bolaget i Mantorp och bubblor uppstod på dom plåtar som bytts på den sida som var bytt. Efter 2 år blev blåsorna synliga vid stark solpåverkan men reklamation var inte att tänka på dom var inte intresserade att ta på sig jobbet och jag fick gå in från baksidan och med lite finurlighet att minska bulan men helt försvann det inte. Svaret var att det lim som hade använts inte hade hunnit torka sades då av kunnigt folk vad vet jag men det ytterskal som var original var lika fint under vår tid som ägare mellan 1993-2008. Rådet är att höra med en bra firma vad man kan göra och varför dom tror numer att det beror på. Men det var plåt på den tiden (aluminium) numer plast som är tjockare.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Kabe är ju vinterbil! eller tre årstiders kanske..
Detta med sommar och värme har de inte löst än.

Det är helt enkelt för många som fått denna problem, synd om varje ägare.
2013 bilarna måste ju gå på garanti.

Jyrki
 
Toppen