• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Alltid steget före !!!! och en massa annat att leva upp till som framgår i varje annons är synnerligen svårslaget för alla andra husbilstillverkare att nå upp till?????
 
F

F.d. 50170

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Hoppas vi klarar oss från limsläpp på vår Kabe Classic 740 T.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Om man inte får hjälp pga för gammal bil eller nått. Kanske man kan släppa ut gasen på nått vis ,om det nu är gas . Jag vet inte jag har inte en Kabe.Men om det nu är gas från ohärdat lim kanske man kan göra ett litet hål Inneifrån .
 
L

Lärkan 321

Guest
Re: Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

!!!! Var är kommentarerna från våra Kabe-vänner?

:) jyrki

Som nöjd KABE-ägare - sittande i värmen i Spanien -
känner jag mig uppmanad att kommentera detta.

Vi har aldrig haft något sådant problem på våra KABE-bilar. Däremot har ett par av våra bästa vänner som köpt en ny tysktillverkad bil av 2013 års modell fått fyra ganska stora blåsor på taket. Tydligen inte helt ovanligt på den modellen. Viktigast av allt är ändå ett gott bemötande och god service vid uppkomna problem./L
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Nu nverkade det som all aktivitet på tråden om bulorpå taket, helt stannade av av lärkans avslyande att det även handlar om tysktillverkade bilar, då är det inte intresant med vidare diskusition, även när inte bilmärket nämdes då är det inte så är går det inte att avslya sin okunskap, när inte kunskapen är så stor .
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Det hade varit bra och det finns en lösning på problemet , för jag kan tänka mig att det förekommer på mer än Kabe .
Hoppas bara jag slipper
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Slipp i limfugen mellom plate og isolasjon er et problem som krever store reparasjoner, og som de fleste store produsenter i dag har utviklet forskjellige tiltak for å hindre. Mest brukt er utluftingsfuger i isolasjonen med noen få cm mellomrom, dette sammen med vakumpressing under herding ser ut til å være meget effektivt nå tilfører eksakt rett mengde lim pr. arealenhet. For mye lim og fugene blir fyllt, for lite og platen fester ikke til isolasjonen. Vakumpumpen fjerner all luft mellom lagene i sandwichen og atmosfære sørger for et stort jamt trykk på hele flaten. N+B , Carthago og Concorde er blandt de som benytter denne løsningen.

Den andre løsningen er enda mer kostbar å installere på fabrikken men gir billigere enheter. Hymer bygger isolasjonen på plass inne i veggen i en kraftig form.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Om man inte får hjälp pga för gammal bil eller nått. Kanske man kan släppa ut gasen på nått vis ,om det nu är gas . Jag vet inte jag har inte en Kabe.Men om det nu är gas från ohärdat lim kanske man kan göra ett litet hål Inneifrån .
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, om det är en ny/nyare bil med ev. garantier kvar så skall man nog inte röra det alls, så det syns så mycket som möjligt när man klagar.

Om det är en bil utan garantier så man slipper att slåss mot en firma, så kan man pröva med att släppa ut gaserna som bildar bulan.
Om man noggrant mäter var bulan är på utsidan av bilen, och noggrant (beroende på storlek) mäter sig fram till rätt ställe på insidan, så räcker det med ett väldigt litet hål, eller ett par st. för att släppa ut övertrycket så bulan i alla fall blir mindre.
Om det är aluplåt på utsidan har den troligen töjt sig lite och man har för det mesta en svag bula kvar som inte går bort, om det är plast/glasfiber så kan den nästan försvinna helt om man har tur.
I båda fallen så syns det säkert något efteråt, så då beror det nog mest på bilens värde, ägarens tolerans :p: och kostnaden för att få bort skadan helt.

Man behöver oftast (och även för säkerhets skull) inte ett borr. Också lite beroende på klädsel och matrial på innerskivan.

Ta en pianotråd på ca. 1,5mm. och tillräckligt lång för att inifrån, genom innerskikt och isolering nå ut till ytterplåten/plasten. Slå till på pianotrådens ände på ett mothåll med en hammare så man får den lite tillplattad i änden som en liten spade.
Använd den med en borrmaskin som går att köra väldigt sakta och "borra" ett hål innifrån tills du kommer ut till ytterskiktet. Ibland kan man t.o.m. höra när övertrycket pyser ut genom det borrade hålet.
Pianotrådens tillplattade ände borrar ju inget vidare i ytterskiktet när man har kommit genom isoleringen, men man måste ändå vara försiktig när man närmar sig, särskilt om det är tunn aluplåt, så man inte går genom.
Det kan vara värt att prova om man har lust, för det blir nog alltid i alla fall lite bättre än innan.

Jag har bara gjort det några gånger men ändå med skapligt resultat. En gång så var det en ca. 40cm. kraftig ful bula på en vägg, och på insidan satt det en spegel som man först fick ta bort. Bulan var ju rätt kraftig och plåten var så där småvågig som en del plåtar var förr, troligen uttöjd och krympte tyvärr inte så mycket när man hade borrat hålet.
På prov så borrade jag fyra 3mm. hål genom innerväggen, och blandade till tunnflytande epoxy som jag sprutade in mellan ytterplåten och isoleringen med hjälp av en vanlig stor spruta med grov kanyl (heter spetsen så?).
Från utsidan masserade jag runt epoxin innanför plåten med hjälp av en sådandär liten gummi roller/rulle som man trycker ned tapetskarvar med.
Sedan en träplatta på utsidan över bulan och några stämpbrädor mellan den och garageväggen i ett dygn.
Tyvärr var plåten så uttöjd så det blev en liten bananformad bula kvar men ändå mycket bättre än från början, och billigt :D.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag har funderat på att om tillfälle ges, bara göra ett hål för epoxyn och sedan limma dit ett rör i hålet som man sedan använder för att vakuumpumpa bulan med. Får se om det någonsin blir av :).
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Slipp i limfugen mellom plate og isolasjon er et problem som krever store reparasjoner, og som de fleste store produsenter i dag har utviklet forskjellige tiltak for å hindre. Mest brukt er utluftingsfuger i isolasjonen med noen få cm mellomrom, dette sammen med vakumpressing under herding ser ut til å være meget effektivt nå tilfører eksakt rett mengde lim pr. arealenhet. For mye lim og fugene blir fyllt, for lite og platen fester ikke til isolasjonen. Vakumpumpen fjerner all luft mellom lagene i sandwichen og atmosfære sørger for et stort jamt trykk på hele flaten. N+B , Carthago og Concorde er blandt de som benytter denne løsningen.

Den andre løsningen er enda mer kostbar å installere på fabrikken men gir billigere enheter. Hymer bygger isolasjonen på plass inne i veggen i en kraftig form.

Tyvärr Knut. Inte ens den metoden hjälper och är garanti för att det inte ska bli gasblåsor. Det finns i Dalarna en duktig och känd skidåkare som kör runt i en Concorde HB. Den har också ett antal (förvisso åtgärdade) gasblåsor. Har själv sett dom med egna ögon och storleken var ungefär som på vår HB. Det är tyvärr de fysikaliska lagarna som styr. De flesta icke Svenska och utlänska i det övre segmentet är isolerade med vanlig cellplast modell styren, som har öppna celler. Dessa bilar klarar sig från gasblåsor eftersom cellplasten är öppen och kan ta hand om gasen, liksom fukten kan lagras i cellplasten. De bilar som använder modellen extruderad cellplast typ Ecooprim kan däremot få dessa problem eftersom isoleringen är absolut tät och kan därför inte ta hand om de gaser som bildas. De åtgärder som Jankro beskriver är i stort det som tillverkarna gör om de inte byter hela väggen. Så alla ni som tror att ni har bra bilar för att det inte blir gasblåsor på just ert fabrikat borde forska lite i vad materialet väggen är byggd av så kanske ni får en förklaring varför just er bil är så "himla bra".
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Men här fins ju mycket kunskap på detta forum.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Tyvärr Knut. Inte ens den metoden hjälper och är garanti för att det inte ska bli gasblåsor. Det finns i Dalarna en duktig och känd skidåkare som kör runt i en Concorde HB. Den har också ett antal (förvisso åtgärdade) gasblåsor. Har själv sett dom med egna ögon och storleken var ungefär som på vår HB. Det är tyvärr de fysikaliska lagarna som styr. De flesta icke Svenska och utlänska i det övre segmentet är isolerade med vanlig cellplast modell styren, som har öppna celler. Dessa bilar klarar sig från gasblåsor eftersom cellplasten är öppen och kan ta hand om gasen, liksom fukten kan lagras i cellplasten. De bilar som använder modellen extruderad cellplast typ Ecooprim kan däremot få dessa problem eftersom isoleringen är absolut tät och kan därför inte ta hand om de gaser som bildas. De åtgärder som Jankro beskriver är i stort det som tillverkarna gör om de inte byter hela väggen. Så alla ni som tror att ni har bra bilar för att det inte blir gasblåsor på just ert fabrikat borde forska lite i vad materialet väggen är byggd av så kanske ni får en förklaring varför just er bil är så "himla bra".

Så då är sensmoralen att bilar utan bubblor är byggda av sämre material? :wink:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

......De flesta icke Svenska och utlänska i det övre segmentet är isolerade med vanlig cellplast modell styren, som har öppna celler. Dessa bilar klarar sig från gasblåsor eftersom cellplasten är öppen och kan ta hand om gasen, liksom fukten kan lagras i cellplasten....

Stämmer verkligen detta? Vilka tillverkare är det?
Jag trodde det endast var en del enklare (läs billigare) bilar som hade den öppna typen av isolering.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Stämmer verkligen detta? Vilka tillverkare är det?
Jag trodde det endast var en del enklare (läs billigare) bilar som hade den öppna typen av isolering.

Det finns allt mellanklass bilar med den typ av isolering. Knaus utom plussmodelen och Adria är exempel och det är inga billiga bilar. Vissa har lämnat den typen av isolering nyligen som Brustner och Rapido. De båda gjorde det för max två år sedan och det är heller inga lågprisbilar. Det finns säkert flera exempel.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Det finns allt mellanklass bilar med den typ av isolering. Knaus utom plussmodelen och Adria är exempel och det är inga billiga bilar.

Håller med Bestliner. Hade husbilsköpare varit lika intresserade av konstruktionen på bilen som av priset och utseende hade förmodligen inte så många av de "billigare" bilarna sålts. Min egen åsikt!!!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Ok,
Så även en del mellanklassbilar har den konstruktion.

Men hur var det med " De flesta icke Svenska och utländska i det övre segmentet.." ?
:D:D:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Styren isolasjon finnes i to former Styropor som er åpen som frigolit og Styroform som er lukket som Ecoprim. N+B har i alle år brukt Styroform blå - samme kvalitet som brukes i isolasjon for grunnmur i hus. Carthago bruker en noe lettere og mykere lukket celleplast som er grå. Har ikke selv skåret hull i en Concorde så jeg kan ikke med sikkerhet si hva de bruker.

Som jeg og skrev i mitt forrige innlegg så er en også ved bruk av kanaler i plasten avhengig av eksakt rett mengde lim som dekker 100% av flaten. For mye eller for lite og de blir bobler. Tid fra påføring av lim til en har flatene i press er og kritisk. Herdingen av limet skal og være ferdig før presset fjernes, så det er mange ting som kan gå galt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Ok,
Så även en del mellanklassbilar har den konstruktion.

Men hur var det med " De flesta icke Svenska och utländska i det övre segmentet.." ?
:D:D:D

Jag kan tycka att kostar bilen från 800.000:- och uppåt bör väl denna bil ligga i de övre segmentet. I den här klassen kan man väl förvänta sig samma isolering som i Kabe, N+B, Concorde, Carthago m.fl. Men det finns många som har vanlig öppen frigolit. T.ex Adria, Laika och TEC och LM. Det finns fler modeller.
Jag vill på inga vis klanka ner på dessa bilar men ni som undgör er på Kabes bekostnad för att de bilarna har gasblåsor men inte era bilar, kolla först hur er bil är byggd innan ni kasserar de som är lite "dyrare".
 
Toppen