• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schablonbeskattning av husbilar

R

Rolfevert

Guest
Som relativt ny husbilsåkare(3 säsonger) har jag reagerat på den höga beskattningen av nya(nyare) bilar.
Jag har läst på så mycket jag kan om vad som gäller och hur det fungerar, eller kanske hellre hur det INTE fungerar.
Inte minst på detta forumet har det skrivits spaltmeter men väldigt lite negativa reaktioner.
Mina slutsatser är att den här så kallade schablonbeskattningen är rena rama Vilda Western.
Många lyckas skaffa fram oseriösa intyg som ger dom lägra skatt än vad schablonen säger.
Har funnit exempel på helt skattebefriade bilar. Bilar som lyckats bli lastbilsregistrerade etc etc.

Schablonbeskattningen har absolut ingen koppling till någon miljöpåverkan!

Förvånar mig gör också att så få röster i vårt forum höjs mot orättvisorna som råder.
Rolf
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Jag kan dock hålla med Rolf om att så få protesterar mot att bli schablontaxerade.

:confused:
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Har sedan jag skrev inlägget gått ett steg till i frågan.
Transportstyrelsen svarar mig att hade den som registrerar bilen skickat med Fiats COC dokument som då gäller utan påbyggnad så hade Transportstyrelsen godkänt detta intyg och använt dom värdena för co2 som finns där.
Skatten för mig hade då blivit halverad.
Generalagenten vill inte lämna ifrån sig COC dokumentet då dom tycker det är olagligt att använda!
Jag kommer inte att ge mig i den här frågan och uppmanar alla som hamnat i samma situation att agera!
Skatteverket meddelar att dom just idag sitter i möte med Transportstyrelsen i just denna frågan då den tydligen blivit "giftig".
Rolf
 
J

Jarn

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hhhmm, långt möte.....
Jag fick svaret igår att de satt i möte då om just detta.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Jag håller med om orättvisan att man får betala nästan 8 500 :- i årsskatt
fast det finns partikelfilter. Hoppas de hittar någon lösning på detta.
Leif

Partikelfilter ökar bränsleförbrukningen, och därmed också CO2-utsläppet.

Eftersom det är endast CO2-utsläppet, och inte övriga utsläpp som till exempel partikelutsläpp, som ligger till grund för beskattningen, borde förekomsten av ett partikelfilter leda till högre skatt.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Som jag tidigare sagt jobbar jag stenhårt med denna frågan och vill gärna att så många som möjligt berättar varifrån dom fått dessa COC dokument som behövs
för att Transportstyrelsen skall kunna fastställa en lägre skattesats än schablonen.
Är det bara misstag att husbilsleverantörerna skickat med det i bilarna eller?????

Rolf
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Om det är "av misstag", eller av annan anledning, som husbilstillverkarna skickar med ett CoC-dokument som inte hör till den bil de tillverkat låter vi vara osagt.

Vidare finns det de som lyckat få fram intyg som visar att den färdiga husbilen, trots att inga tester har gjorts, har samma CO2-utsläpp som ett Ducato originalskåp. Vad generalagenten för Fiat anser om detta oskick, framgår av inlägg # 5.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Läs här https://www.skatteverket.se/downloa...ordonsskattetabeller20150101senaste150108.pdf

En skattebefriad bil beror enbart på att den gammal nog, att "skaffa intyg" som på något sätt minskar skatten utan saklig grund är nog ganska omöjligt.
Ove.G

Även nyare husbilar med, framförallt, hög tjänstevikt och ett CoC intyg innan påbyggnaden blir skattebefriade i 5 år (jag har sett exempel på det).
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Femarig-skattebefrielse/
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Som jag tidigare sagt jobbar jag stenhårt med denna frågan och vill gärna att så många som möjligt berättar varifrån dom fått dessa COC dokument som behövs
för att Transportstyrelsen skall kunna fastställa en lägre skattesats än schablonen.
Är det bara misstag att husbilsleverantörerna skickat med det i bilarna eller?????

Rolf

Jag antar att du förstår att det här arbetet om det går igenom, med största sannolikhet kommer att innebära höjd skatt för väldigt många husbilsägare? :confused:
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Jag antar att du förstår att det här arbetet om det går igenom, med största sannolikhet kommer att innebära höjd skatt för väldigt många husbilsägare? :confused:
Tror du att det är väldigt många som har fordonsskatt baserad på fel underlag?
Om så skulle vara fallet är det väl bra att man rättar till det.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Min fordonsskatt är tämligen hög, pga automatlåda och fyrhjulsdrift (detta trots att denna är in- och urkopplingsbar), men jag lider inte av att andra har lägre skatt än jag.

aake
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Tack för dom uppmuntrande orden Montreal!
Rolf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Kan ju vara bra att tänka utanför "boxen". Hur ofta har vi sett en utredning av något slag som resulterat i sänkta skatter på fordon? Dessutom med en regering som till stor del styrs av MP?! Hoppas att man blir överraskad, men det är inte sannolikt..? :cool:
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

En tanke bara.

FIAT kan ge ett COC-dokument för en Ducato-skåp, som kan ha en totalvikt på 3500 kg eller högre. Detta dokument baserar sig på en olastad bil. Denna bil kan gå i trafik med maxlast utan att skatten förändras, trots att utsläppen naturligtvis då blir klart högre än vad som redovisats i COC-dokumentet.

Skulle man inte kunna betrakta husbilen på Ducato-chassie på samma sätt? Bodelen skulle kunna betraktas som last. Dessutom rullar en husbil betydligt kortare körsträcka än motsvarande Ducati-skåp.

(Blev detta begripligt?)
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Tror inte man behöver oroa sig för MP i den här frågan. Den handlar nog mer om att tjänstemännen på Skatteverket och i Transportstyrelsen skall hitta ett sätt att rätta till sina fadäser uran att tappa ansiktet!
Rolf
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Min fordonsskatt är tämligen hög, pga automatlåda och fyrhjulsdrift (detta trots att denna är in- och urkopplingsbar), men jag lider inte av att andra har lägre skatt än jag.

aake
Hade jag som Du haft en fordonsskatt på 5642 kr hade jag inte heller lidit om någon haft lägre skatt.
Jag betalar 9184 kr trots att jag inte har fyrhjulsdrift som är in- och urkopplingsbar.:D
 
Toppen