• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Hej
Jag skulle starta laddningen av samtliga batterier efter vinterdvaln, då händer följande.
Lägger märke till att laddningen inte går igång via paneler.
Felsöker och hittar 25 A säkringen som har löst ut vid bodelsbatterierna, 2x95 Ah.
Vad kan det bero på?
Om jag har förstått det rätt ska den här säkringen vara för laddningsström.
Är det laddaren som är trasig?

Säsongsstarten är i fara:confused:
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Hej
Kan vara så att batterierna är helt urladde testa att ladda dom varförsig med en extern laddare och se om dom tar imot någon laddning och testa sedan när dom är laddade att koppla tillbaka och ladda ur lite och se om bilen laddare kan ladda

Jim
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Om det är huvudsäkringen till bodelsbatteriet som är på 25A, då är det inte så konstigt att säkringen går! Du har visserligen inte skrivit hur din anläggning ser ut, så lite gissning blir det, men när motorn startas slår ett relä i EBL till och kopplar in bodelsbatteriet till generatorn. Är bodelsbatterierna mer eller mindre urladdade orkar generatorn kanske ge 100A. Det blir en kortlivd säkring.
Så min fråga är: Är det rätt säkring som sitter där? Har inte nån bytt originalet mot något han hade tillgängligt?
// Göte J
 
Toppen