• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler vid kontrollbesiktning

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Lite bra att veta innan ni åker och besikta husbilen.

Nya anvisningar för besiktningsföretagen säger att KCR-box eller motsvarande ej är tillåtet därför att de utsläpp som tillverkaren angivit för fordonet kanske inte stämmer med en KCR-box eller motsvarande. Om besiktningföretaget hittar denna utrustning på bilen blir man förelagd om en reg.besiktning/alt.återställande.

Men det är lätt att förbereda sig genom att sätta i blindstycket eller montera bort utrustningen
 
Senast ändrad:

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Hej och tack Jostr
Vad är ett blindstycke? Är det ett plastskyd eller en sorts kontakt?

Hälsningar

Jes
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

KCR-box, eller liknande, har aldrig varit tillåtet utan registreringsbesiktning, såvida inte effekt- och vridmomentökningarna ligger inom godkänd värden. (Kommer inte ihåg procenttalen, men de är lägre än vad de flesta boxar ger.)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Lite bra att veta innan ni åker och besikta husbilen.

Nya regler säger att KCR-box eller motsvarande ej är tillåtet därför att de utsläpp som tillverkaren angivit för fordonet kanske inte stämmer med en KCR-box eller motsvarande. Om bilen har denna utrustning blir man förelagd om en reg.besiktning/alt.återställande.

Men det är lätt att förbereda sig genom att sätta i blindstycket eller gömma den så att den inte syns. Att gömma den är väl lämpligt för att minimera risken för upptäckt vid en flygande besiktning (Det är i strid med reglerna, men..), men ha alltid blindstycket med i bilen.


Nya regler ? Det har ALDRIG varit tillåtet med trimboxar. Jag har haft trimbox sedan 2006 och ingen har sagt något för den syns inte. Vad det gäller utsläppen så blir de mycket lägre med trimbox än utan. Det tjänar ju alla på. Dessutom blir bilen piggare och mer lättkörd. Enbart fördelar. På vår bil är max k-värde 1,2 och vid senaste bes var värdet 0,1. Kan alltså inte bli mycket bättre än så
:yes:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Lagar finns ju för att skydda samhället och medborgarna mot negativa händelser. Att själv välja vilka lagar man vill följa är vad vi här pratar om. Tycker nog inte det är ok. Nu blir mam säkert påhoppad igen men det gör det inte ok ändå.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Nya regler ? Det har ALDRIG varit tillåtet med trimboxar. Jag har haft trimbox sedan 2006 och ingen har sagt något för den syns inte. Vad det gäller utsläppen så blir de mycket lägre med trimbox än utan. Det tjänar ju alla på. Dessutom blir bilen piggare och mer lättkörd. Enbart fördelar. På vår bil är max k-värde 1,2 och vid senaste bes var värdet 0,1. Kan alltså inte bli mycket bättre än så
:yes:


Vad det gäller utsläppen så vet du inte det, gissar att du inte har mätt :)
Anledningen är att när man ökar på vridmomentet som alla boxar gör är det genom att berika med bränsle. Detta ställer till det för avgasvärdena. Vid besiktning kör man motorn obelastad! Upp i en bromsbänk och mät alla värden, det är så motortillverkaren gör.
Sjunker det ena värdet kan det andra gå upp osv. Box säljarna har inte dessa krav.
Förutom enstaka chippar (läs Polestar).

Sedan är det inte värsta miljöpåverkan med box.
Men man ska inte gissa. Hoppas du förstår min kritik.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Det är ett litet kontaktstycke som följer med KCR-boxar i alla fall som man sätter dit istället för boxen, så behöver man inte montera bort hela kabelhärvan.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Jag bara tipsar om nya kontroller som utförs av besiktningsorganen men du får ju ta de som du vill.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Du har rätt därför redigerade jag lite i texten.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Vad det gäller utsläppen så vet du inte det, gissar att du inte har mätt :)
Anledningen är att när man ökar på vridmomentet som alla boxar gör är det genom att berika med bränsle. Detta ställer till det för avgasvärdena. Vid besiktning kör man motorn obelastad! Upp i en bromsbänk och mät alla värden, det är så motortillverkaren gör.
Sjunker det ena värdet kan det andra gå upp osv. Box säljarna har inte dessa krav.
Förutom enstaka chippar (läs Polestar).

Sedan är det inte värsta miljöpåverkan med box.
Men man ska inte gissa. Hoppas du förstår min kritik.



Bilprovningen är nöjd och jag är nöjd. Har inga synpunkter på deras mätmetoder.Värdet ligger så lågt det kan.Det räcker för mig. Frid och fröjd. Du får kontakta bilprovningen så att de ändrar sina rutiner enligt dina krav omedelbart.Så här kan vi ju inte ha det. Lycka till
:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Utsläppstest bifogas.

Observera att denna test endast gäller denna bil, men kan kanske ses som en vägledning.
 

Bilagor

  • Miljötest med KCR box.pdf
    161,6 KB · Visningar: 257

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Ang. nya regler vid kontrollbesiktning

Tidigare var det bara effektändring man anmärkte på och med KCR-box eller motsvarande är inte den eventuella effekthöjningen så stor att man anmärkte på detta vid kontrollbesiktning (Boxarna är justerbara).
Numera stödjer man sig på avgasdirektiven som tillverkaren har intygat om.

Därför är det så att sitter det en KCR-box eller motsvarande under huven blir bilen underkänd.(!!):(

Detta skall inte blandas ihop med opacitetstesten vilket är en mätning av partiklarna i avgaserna.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Kopplar man effektboxars användning till försäkringsbolagens ersättningsregler så kan man läsa följande i If's villkor under rubrik "täckningsschema" (andra f-bolag har säkert motsvarande villkor);

# F.Maskin
--> Försäkringen gäller inte för - "Om effekthöjande åtgärder vidtagits av annan än generalagent eller av denne utsedd återförsäljare, så gäller inte denna försäkring" (sidan 9 i dagens villkor)!
--> Säkerhetsföreskrifter - "Serviceåtgärd ska vara fackmässigt utförd"!
# H.Vagnskada
--> Försäkringen gäller inte för - Betr olyckshändelser, "om de komponenter ... som kan vara hastighetshöjande inte överensstämmer med Svenskt typgodkännande" (förutom att maxlasten inte får överskridas)!

Inte vanligt att chippning kan anges olycksorsak men man ska inte säga aldrig. Kanske värt att fundera igenom, vid ex en rättegång där olycksorsak/fordon utreds så kan mycket väl chippning utpekas som bidragande av motpart alt polis ... (otillräckliga bromsar map fart, bromsar, fjädring, mm pga starkare motor ... )!
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ang. nya regler vid kontrollbesiktning

Tidigare var det bara effektändring man anmärkte på och med KCR-box eller motsvarande är inte den eventuella effekthöjningen så stor att man anmärkte på detta vid kontrollbesiktning (Boxarna är justerbara).
Numera stödjer man sig på avgasdirektiven som tillverkaren har intygat om.

Därför är det så att sitter det en KCR-box eller motsvarande under huven blir bilen underkänd.(!!):(

Detta skall inte blandas ihop med opacitetstesten vilket är en mätning av partiklarna i avgaserna.



Bilprovningen har ALDRIG mätt effekten och lär nog inte börja nu heller.För att kunna underkänna bilen måste man först misstänka att en trimbox är monterad och sedan hitta den. Varför skulle de misstänka det ? På vår bil från -06 finns varken partikelfilter eller katalysator och inte ens utsläppsvärde från Fiat. Här mäts ett k-värde och inget annat. När det är under maxvärdet är man nöjd. De bryr sig inte om effekten överhuvudtaget. Trimboxar har aldrig varit tillåtna. Vad exakt är det som har ändrats menar du och var har du fått detta ifrån ???
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Det borde väl vara hur enkelt som helst för motortillverkaren att programmera styrenheten för absolut maximal effektuttag. Men av någon anledning lägger man sig avsiktlig betydligt under detta maximala värde.

Kan det vara för att kunna garantera en optimal livlängd för motorn eller är det för att gynna tillverkarna av trimboxar?
För det är ju möjligt för motortillverkaren att höja effekten genom omprogrammering av styrenheten i efterhand, om man ansåg det som nödvändigt.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Höjer du effekten så höjer du vridmomentet och det är vridet som framförallt tar död på drivlinan. Och det är upp till va r och och ta det beslutet, men det finns en anledning att tillverkaren begränsar vridet. Sen är det ju så att godkända avgasvärden kostar bränsle tex bränsle behövs för att hålla värme i katten och partikelfilter. Tar man väck bränsle är det risk att katten och partikelfilter sotar igen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Det borde väl vara hur enkelt som helst för motortillverkaren att programmera styrenheten för absolut maximal effektuttag. Men av någon anledning lägger man sig avsiktlig betydligt under detta maximala värde.

Kan det vara för att kunna garantera en optimal livlängd för motorn eller är det för att gynna tillverkarna av trimboxar?
För det är ju möjligt för motortillverkaren att höja effekten genom omprogrammering av styrenheten i efterhand, om man ansåg det som nödvändigt.
Du får svåra saker att verka enkla, men så är det faktiskt inte utifrån en helhetsyn;
1) Map helt aktuellt fordon (hela drivlinan, bromsar, chassisättn, mm) så nyttjar man oftast "rätt motorkoncept" som då utgör en del i ett komplett fordon, man kan inte se själva motorn isolerat bara för sig!

2) Utlägget (på chippet en del) av en motor består ex av att den ska fungera väl också på 2.000m höjd, och ex att basmotorn ska klara 50.000 mils körning utan att öppnas gäller inte t.ex påhängsprylar som generator, mfl.

3) Effekt-/momentbegränsningar sker mot bakgrund av beräknad hållfasthet ... på ingående delar i motor, drivlina och i övrigt. Den utomstående som gräver i detta har ingen säker kunskap i detta.

4) Alla komplettbilstillverkare (men tydligen inte husbilspåbyggare/happening?) stämmer sedan av det kompletta fordonet i en slutlig utläggning i chippet, i en tidskrävande, mycket dyr och omfattande testserie (inget för småfirmor) så att man för komplett fordon får en "optimal" total körbarhet, komfort och funktion .... !

5) De helbilstillverkare som bevisligen sedan sysslar med att ta fram ändrade chip för sina fordom kan ju för sina produkter leverera specialchip - mig veterligt bara Volvo VCC som klarar detta i myndigheternas ögon!

Jag skulle inte skriva under på att detta är enkelt för "en motortillverkare" som dessutom har "mer att klara ut och ex också få myndighetsgodkänt" på alla de marknader där resp motor är avsedd att användas.
 
F

F.d. 55509

Guest
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning

Någon som kan länka till denna "nya" regel, så man kan få läsa den ?
 
Toppen