Relax
HBK Medlem
Sv: Nya regler vid kontrollbesiktning
I Fiats fall har man förbättrat/optimerat motorerna för att förbättra körbarhet, komfort och bränsleeffektivitet (= lägre bränsleförbrukning bla) än tidigare;
# tom 2011 hade man max vridmoment 400Nm från 1.600 (till ?) r/m samt max effekt 157Hp/vid 3.500 r/m
# from 2012 har man max vridmoment 400Nm från 1.400 (till 3.000) r/m samt max effekt 177Hp/vid 3.500 r/m (dvs vid max effekt har man ex <400Nm).
Effekten i en diesel är oftast mindre intressant, det viktiga på "typ" husbilar/bruksfordon är momentet och att det finns till för normal körning. Fiat är ett bra exempel på att ta ut max vridmomentet från låga varv och det är där de jobbat och förbättrat. Man kan fundera över den som normalt ligger och varvar dieslar på 3.500 r/m för att få ut en "toppeffekt" som inte tillför mycket mer än störande ljud!
Det finns ingen självklar automatik i det, jfr t.ex Fiats 3 litersmotorer före 2012 (157Hp/400Nm) resp 2012 (177Hp/400Nm) och därefter!Höjer du effekten så höjer du vridmomentet och det är vridet som framförallt tar död på drivlinan. Och det är upp till va r och och ta det beslutet, men det finns en anledning att tillverkaren begränsar vridet. Sen är det ju så att godkända avgasvärden kostar bränsle tex bränsle behövs för att hålla värme i katten och partikelfilter. Tar man väck bränsle är det risk att katten och partikelfilter sotar igen.
I Fiats fall har man förbättrat/optimerat motorerna för att förbättra körbarhet, komfort och bränsleeffektivitet (= lägre bränsleförbrukning bla) än tidigare;
# tom 2011 hade man max vridmoment 400Nm från 1.600 (till ?) r/m samt max effekt 157Hp/vid 3.500 r/m
# from 2012 har man max vridmoment 400Nm från 1.400 (till 3.000) r/m samt max effekt 177Hp/vid 3.500 r/m (dvs vid max effekt har man ex <400Nm).
Effekten i en diesel är oftast mindre intressant, det viktiga på "typ" husbilar/bruksfordon är momentet och att det finns till för normal körning. Fiat är ett bra exempel på att ta ut max vridmomentet från låga varv och det är där de jobbat och förbättrat. Man kan fundera över den som normalt ligger och varvar dieslar på 3.500 r/m för att få ut en "toppeffekt" som inte tillför mycket mer än störande ljud!