• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurs

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Då är den största konkursen i fritidsbranchen tydligen ett faktum. Av intresset för denna tråd att dömma tror jag många missat vad som har hänt.
Förutom Östgöta Campings 5 återförsäljare rammlar här Polar och Solifers fabrik i Dorotea, importen av Brustner, N-B och Solifer. här kan det bli riktigt bökigt ett tag framöver med garantier och reservdelar etc.
Garantifrågorna blir här något att bita i. För varumärkena Polar och Solifer försvinner de helt då varumärkerna ägs av bolaget i konkurs.
För Brustner och N-B blir garantin beroende på vilket avtal som importören hade med moderbolaget i tyskland när han köpte in bilarna. Det är troligt att en viss fabriksgaranti finns från moderbolaget i tyskland men alla utökade svenska garantier som ju finns på dessa båda märken är borta.
Mycket trist att detta skulle behöva ske men inte oväntat tyvärr. Man har länge försökt bekämpa marknadskrafterna och hålla en "svensk" konstlad prisbild på importen av husbilar med dubbla prislistor för reservdelar mm.
Hut går hem och marknaden straffar röveri hårt och rättvist.
Mina tankar går dock till de som nu kanske drabbas av denna konkurs.
De anställda hos de fem åf samt de som jobbar i Dorotea med att bygga fina kvalitetsvagnar har all min sympati.
En annan grupp som nu kan bli hårt drabbad är de som beställt nya bilar och lämnat sina inbyten i förtid utan bankgaranti. De kommer nu att förlora sin inbytesbilar vilket är hemskt även om man inte borde göra på det viset. Stor sympati för de bröder och systrar som blir drabbade av konkursen.
Man har totalt 393 fordon registrerade på sig så nu blir det stor utförsäljning när konkursförvaltaren skall likvidera tillgångarna. Med litet tur kan det bli litet pengar till de som är fodringsägare i konkursboet.
Om man har en bil stående på försäljningsuppdrag hos dessa Åf och fortfarande står som ägare för bilen hos transportstyrelsen är det nu hög tid att genast hämta hem sin bil med alla papper och nycklar etc. Här finns risk att den annars hamnar hos konkursboet. Har man släppt ägandet är det tyvärr för sent då bilen nu ägs av konkursboet. Det samma gäller för ev handpengar etc som man kan ha betalat för nya bilar. De är att se som oprioriterade fodringar mot konkursboet och de måste man registrera som fodringar hos konkursförvaltaren om det ev blir några återvunna fodringar att fördela.
Räkna inte med att bli kontaktad av konkursförvaltaren utan var aktiv själv om du är indragen i konkursen. Ev. avtal om leverans på nya bilar är nu med konkursboet och det är upp till förvaltaren om dom kommer att innehållas eller inte.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

En liten korrigering:

Husvagnstillverkaren SoliferPolar AB i Dorotea, som äger varumärket "Polar", berörs EJ av konkursen.

Dessutom tycker vi inte man ska spekulera i orsakerna till konkursen. Dessa kan vara helt andra än de som antyds i inlägget ovan...
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

En liten korrigering:

Husvagnstillverkaren SoliferPolar AB i Dorotea, som äger varumärket "Polar", berörs EJ av konkursen.

Är de utanför koncernen för SoliferPolar Scandinavia AB 556906-6110 är med i koncernen. De kan ju dock vara ett försäljningsbolag.
En mycket snårig bolagskonstuktion och tyvärr inte lätt att gräva ut.
Hoppas du har rätt
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Hur många HBK-medlemmar (och andra kunder) har sina "gamla" bilar inlämnade till diverse husbilshandlare runt om i Sverige just nu i väntan på sin nya husbil, som man kanske beställde redan under besöket på Elmia i september...???

Vårt råd, till er som beställt ny husbil av något annat företag, är mot bakgrund av denna konkurs: hämta hem din "gamla" bil på studs i väntan på din nya, alternativt be om en bankgaranti för värdet på din inbytta bil !!!

Bortsett från alla kunder som nu verkligen kommer i kläm, så lider vi alla även med de anställda på dessa företag !!!

PS. När vi bytte till vår nuvarande husbil 2012, så önskade försäljaren (på ett av de försäljningsställen som nu ingår i konkursen) att vi redan efter Elmia 2011 (där vi skrev på kontraktet) skulle lämna ifrån oss vår "gamla" bil - den nya skulle vi inte få levererad förrän i slutet av april 2012.
Det "erbjudandet" tackade vi vänligen men bestämt nej till och den gången gick det bra, men nu står helt säkert många kunder och ångrar sig djupt att man varit så tillmötesgående mot säljföretaget !

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Är de utanför koncernen för SoliferPolar Scandinavia AB är med i koncernen.
En mycket snårig bolagskonstuktion och tyvärr inte lätt att gräva ut.
Hoppas du har rätt

Man kanske borde ta reda på alla fakta först, innan man skriver alltför mycket.

Dessutom är strukturerna lättöverskådliga. Se bifogade filer.

Mer information om konkursen finns här: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund
 

Bilagor

  • Koncernstruktur - Mobile Living Group Sweden AB.pdf
    38,8 KB · Visningar: 370
  • Koncernstruktur - SoliferPolar AB.pdf
    40,4 KB · Visningar: 132
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Räkna inte med att bli kontaktad av konkursförvaltaren utan var aktiv själv om du är indragen i konkursen. Ev. avtal om leverans på nya bilar är nu med konkursboet och det är upp till förvaltaren om dom kommer att innehållas eller inte.

När konkursförvaltaren är utsedd agera i förhållande till konkursförvaltaren
• Var snabb! • Ifrågasätt! • Förlikning

Mycket viktigt att att få en villkorlig eller ovillkorlig bankgaranti vid förskott, men handlarna är vad jag förstår ovilliga till detta

Lycka till alla ni drabbade
Lennart
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Vad bra då klarar sig folket i Dorotea även om de tydligen behöver ett nytt försäljningsbolag i landet. Det kan ju även rädda ev garantier men det är ju upp till vilkoren i det avtal som fanns med försäljningsbolaget. Bra att vi fortfarande har husvagnsmärkena kvar.

Marknadsföring och försäljning har "i alla tider" (d.v.s. fram till för ett par år sedan, SoliferPolar Scandinavia AB grundades 2012) skötts från fabriken i Dorotea, så de ska nog klara av att ta tillbaka dessa arbetsuppgifter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Det är skrämmande att se alla vilda slutsatser som dras omedelbart här på forumet utan att bekväma sig att ta reda på sakförhållandena först. Fundera på hur många människor som blir uppskrämda alldeles i onödan innan ni skriver om sådant här. :confused:
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Konkurs

Att det har skett en konkurs är ju ingen spekulation! Fakta är fakta i målet! Det är väl bra att föra en diskussion om vad som kan hända om man nu ev. har lämnat sin gamla bil till handlaren i väntan på att den nya levereras. I ett sådant fall hade jag gärna fått information om vad jag kan och till och med börgöra för att skydda mig själv så mycket som möjligt!

Kan inte se att det är spekulationer i tråden utan man försöker istället bidra med kunskap om vad som händer vid konkurs och där enskilda individer riskerar att förlora stora summor.

//Ika
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Konkurs

Att det har skett en konkurs är ju ingen spekulation! Fakta är fakta i målet! Det är väl bra att föra en diskussion om vad som kan hända om man nu ev. har lämnat sin gamla bil till handlaren i väntan på att den nya levereras. I ett sådant fall hade jag gärna fått information om vad jag kan och till och med börgöra för att skydda mig själv så mycket som möjligt!

Kan inte se att det är spekulationer i tråden utan man försöker istället bidra med kunskap om vad som händer vid konkurs och där enskilda individer riskerar att förlora stora summor.

//Ika

Det var väl snarare de angivna skälen till konkursen som ansågs vara spekulation... :wink:
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Har man lämnat ifrån sig bilen och ägarepapper till företaget som gärna vill sälja inbytesbilen under tiden man väntar på sin nya då sitter man nog med skägget i brevlådan vid en konkurs.
Olle.

Finns många krångliga regler runt detta, är en snårskog!
Bara hoppas så få som möjligt blir drabbade.
Här är några regler till som ev. kan ha bäring här åt, beroende på hur skulderna ser ut.Fordonsrelaterade skulder - transportstyrelsen.se
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Det var väl snarare de angivna skälen till konkursen som ansågs vara spekulation... :wink:

Östgöta camping har varit en bastion för försvaret av en svensk prisnivå på husbilar. De har på alla vis bekämpat sidoimport genom dubbla prislistor på reservdelar mm samt ofta hävdat att man har lägsta prioritet i verkstäder och dyl. Detta förfarande har retat många och om man retar sina presumtiva kunder handlar de då ofta på annat ställe. Att man inte har lyckats göra den vinst man önskar visar sig nu i konkurs vilket jag tycker är sunt även om jag givetvis har stor sympati både för drabbade kunder, anställda och leverantörer.
Jag har ingen sympati för ledning och ägare för de har grävt en gropp och trillat i själva. Att vissa blir upprörda förstår jag då de troligen tillhör de som trot på sagorna som framförts av bolaget i fråga. Hoppas de som kommer att ta över verksamheten har en mera kundinriktad attityd än sina föregångare.
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Konkurs

Jag förfasas allt oftare över hur vuxna svenskar ögonblickligen drar egna slutsatser om vad som är anledningen till både det ena och det andra. Att man kan ha en egen åsikt och tankar om det behöver ju inte alltid basuneras ut som "sanningen". Du kanske har rätt... men du kan lika gärna ha fel...

Att läsa dina utläggningar om bastioner och andra tvivelaktiga kommentarer känns väldigt tröttsamt. Jag vet ingenting om dina erfarenheter om svenska husbilshandlare. Men det jag vet, är att du i hög grad raljerar över någonting som många här på forumet känner/känt stort förtroende för. Att det nu tyvärr är många privatpersoner och företag som riskerar pengar och därmed kan råka illa ut, tycker ju jag (och även du) är oerhört tråkigt. Och vi hoppas ju alla att det löser sig på bästa möjliga vis för samtliga parter.

Att sitta med ett "eget facit" är ju väldigt lätt... Och att komma med syrliga synpunkter om att andra gjort fel... etc. etc. liknar jag mest med de sk. kvällstidningarnas journalistik.
 
Senast ändrad:

pelle 39

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
747
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Jag har beställt service på husbilen den 19/3 på Östgöta Camping i Mantorp.
Kan det vara någon risk att fullfölja den. Verkstaden kan ju vara stängd då.
Skall jag beställa service på annan verkstad ( Bossings ) eller avvakta???
 
Toppen