• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurs

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Ikke alle konkurser er ekte, kjenner til et tilfelle fra finanskrisen rundt 1990. En bank fikk panik og sa opp all finansiering til et bilfirma, når boet var oppgjort var det 100% dekning til alle kreditorer og over 50% til aksjonærene til tross for et kostbart bostyre. En avvikling uten bobehandling ville gitt fortjeneste på aksjene i det tilfellet. Dette skjedde for min bror, som siden fikk tilbud om jobb som bedriftsrådgiver i den banken - han jobbet i noen år for en annen bank.

Jeg vil ikke med dette påstå at det er slik i tilfelle Mobile living konsernet, men så lenge tallene ikke finnes fremlagt så blir det bare tomme spekulasjoner. Om en projiserer utviklingen de siste 3 år kan det se ut som om egenkapitalen er blitt borte og et ansvarlig styre skal da melde oppbud.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

I ett mail från Husbil & Husvagn meddelas att verksamheten kommer att drivas vidare där så möjlighet finns - detta är mailet !

"Konkursförvaltaren för Mobile Living Group är nu utsedd. Det blir Mikael Kubu som redan bestämt sig för att driva all verksamhet vidare och att de enheter som får rimliga bud säljs."
Idag 9:53

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Undrar hur konkursförvaltaren löser inbyten garantier och dyl. Vem vågar handla där då ju ett husbilsköp ofta kräver service på längre sikt. Skulle nog dra mig om inte priset var riktigt lågt.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Konkurs

Undras om man kan gissa sig till sanningen, många tycks tro det, i så fall vill jag veta hur man gör. :twitcy:

Fakta är bra att framföra när man skriver. Uppfattningar och gissningar hör till en annan avdelning.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Konkurs

Tror nog inte att det går att göra några inbyten med en förvaltare men däremot kan man nog göra klipp om man har pengar i fickan, service går ju att göra var som helst.
Olle.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Tror nog inte att det går att göra några inbyten med en förvaltare men däremot kan man nog göra klipp om man har pengar i fickan, service går ju att göra var som helst.
Olle.

Precis, oavsett var du köpt den så är det ju Europagaranti på stort sett alla ingående delar annat än det som är specifikt Bürstner, vilket du kommer att få garanti på ändå så snart någon ställer sig ansvarig för Bürstner i Sverige.

I värsta fall får man åka till Tyskland och ta garantijobbet där .... Sällan problem med handlarna där.


Peter :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Precis, oavsett var du köpt den så är det ju Europagaranti på stort sett alla ingående delar annat än det som är specifikt Bürstner, vilket du kommer att få garanti på ändå så snart någon ställer sig ansvarig för Bürstner i Sverige.

I värsta fall får man åka till Tyskland och ta garantijobbet där .... Sällan problem med handlarna där.


Peter :)

I värsta fall får man åka till Tyskland och få garanti jobben är det värre att få jobben gorda där än Här jag fattar inget av resonemanget det är väl lika gott om Fiat verkstäder i Tyskland det är väl i första hand Fiat det handlar om så varför oja sig över det, en fråga som jag inte får något svar på.
 

goran19545

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14566
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Gjorde ett byte i Falkenberg våren 2013 och kan inte hålla med om något som du hävdar. De har hela tiden varit trevliga, tillmötesgående och ställt upp på alla sätt. Mellanskillnaden i pris var också helt OK, jag lyssnade med flera olika företag men "Falkenberg" var det som stämde bäst för oss. Hade kontakt med dem för en månad sen ang. CoC-intyg och de hjälpte mig på ett snabbt och bra sätt. Vore intressant att höra hur dina kontakter varit eftersom du är så negativ till dem, eller är det bara sägner som du refererar till?
Sen är det naturligtvis synd om de som drabbas, men vi får hoppas att det ordnar sig på ett bra sätt för dem.

Kan bara hålla med föregående, Falkenberg har varit tillmötesgående och hjälpsamma, inga problem
 

goran19545

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14566
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Undras om man kan gissa sig till sanningen, många tycks tro det, i så fall vill jag veta hur man gör. :twitcy:

Fakta är bra att framföra när man skriver. Uppfattningar och gissningar hör till en annan avdelning.

Man ska spekulera och fantisera om vad som kan hända, det är en bra analys
Vad resultatet eller sanningen är får man senare
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Jag begärde en bankgaranti i höstas om det skulle bli affär med MälarCamp. Dom hade aldrig tidigare fått frågan?????. Då förstår man att det blir några privatpersoner som råkar illa ut som litar på företaget att allt ska gå bra.

Köpte i Tyskland istället vilket jag tackar för.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Då behöver vi inte spekùlera längre utan vet att ett antal olyckliga blev drabbade av konkursen. Synd att sådant skall hända. Total brist i boet på nästan 500 miljoner är mycket.
 
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Konkurs

Skrämmande hur bolagen skötts,men det finns väl någon eller några som har gjorts sig en hacka som det brukar vara.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Konkurs

JA nu fick vi svaret i lördagens Östgöta Correspondent det fattas 497 miljoner i konkursen spekulationer överflödiga tillgångarna var obetydliga. Ser ut enligt tidningen i skuldordning.
1 Östgöta Camping-Gruppen -171 miljoner tillgångar bilar vagnar 36 mljoner (1,5 milner 11 kunder förskottsbetalda bilar förlust garanterad) Prioriterde fodringsägare Danske Bank 84 miljoner.
2 Burstner Sverige -84 milj fodringsägare Burstner Tyskland 40 miljoner kredriter (förväntas hämta levererade bilar) men vem är vems mot Camping Gruppen ( ord från insatt person)
3 Mälarcamp -72 milj. fodringsägare Nordea 18 mil.
4 Polar Scandinavia AB -60 milj. fodringsägare Danske Bank 10 mlljoner.
5 Mobile Living Holding AB (ägarbolag i koncernen) tillgångar 0 kronor men en skuld på 22 miljoner till Danske Bank.
6 Mobile Living Group AB en brist på 36 miljoner i boet interna skulder i koncernen 10 milj. till Hymer koncernen.
7 Niesmann Sverige AB brist -29 miljoner krav 17 miljoner
8 Movera Scandinavia AB brist 2 miljoner skulder inom koncernen.

Räkna med en komplex och tidsödande utredning med sannolik efterverkning inom rättssamhället. Tråkigt för alla inblandade anställda och fodringsägare vi får med säkerhet höra mycket om detta efter hand.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Konkurs

Jag begärde en bankgaranti i höstas om det skulle bli affär med MälarCamp. Dom hade aldrig tidigare fått frågan?????. Då förstår man att det blir några privatpersoner som råkar illa ut som litar på företaget att allt ska gå bra.

Köpte i Tyskland istället vilket jag tackar för.

Varför begärde du en bankgaranti? Varför förskottsbetalar man? Om man beställer en personbil förskottsbetalarman väl aldrig, en hantverkare ska man aldrig förskottsbetala. Om man får påståendet att förskottsbetala ska man naturligtvis dra öronen åt sig. Det låter hemskt men dom som förskottsbetalt sina husbilar och blir blåsta på dom pengarna får nog skylla sig själv. :confused::confused:
 
Toppen