• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ja, om du inte har Husbilsklubbens/Telenors mobilt bredbands-abonnemang så är det 29kr/dygn som träder in om man missar att beställa ett nytt surfpaket.

Om du har en Huawei-router och app:en Huawei HiLink så kan man hantera detta på ett praktiskt sätt.
Testen är gjord med den app:en mot en Huawei-roter med SIM-kort från Universal Telecom (Telias nät). Bortse från operatören i detta test.
Anvisningar för att kunna hantera sms via en router jobbar vi med.

Huawei-1.jpg

Huawei-2.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack!

Tydligen svårt för Telenor att stänga det mobila internet:et när 1 GB är slut. 29 kr är tydligen en viktig inkomst.

Bra lösning för många som inte förbrukar så mycket som vi gör. Det fanns ingen diskussion om att kunna köpa större paket. ex 5 eller 10 GB?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har ett gammalt abonnemang med fri surf som jag pausar på vintern när vi inte är ute med husbilen, går det göra så med detta abbet också? Vi har fiber in i huset så vi behöver inte mobilt bredband när vi är hemma.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bra med 30 dagar i stället för 7 dagar. Dock är ju 1 GB under 30 dagar för lite men 89 kr per 1 GB kan man ju leva med om man smidigt kan köpa till när det är förbrukat, bara man får veta det. Väldigt viktigt.

Eftersom vi anser att surfen måste kunna nås från mobilen lika bra som från plattan, och löst det idag med ett tvillingkort i plattan, har vi ju mest nytta av SURF50.

En viktig faktor att tänka på för er som är mycket i Norge och Danmark, såsom vi är, är att i vanliga Telenor-abonnemanget ingår all svensk surf även i Norge och Danmark. Så jag har idag 24 GB i dessa tre lände via vanliga Telenor-abonnemanget och att byta detta till 40GB i Sverige och 1 GB i fler länder blir ju inte aktuellt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vi kan aldrig få till en tjänst/abonnemang som passar alla som handen i handsken.
Volymen har Telenor baserat på hur testgruppen använde uppkopplingen, hoppas att testgruppen var representativ för de flesta medlemmarna.

Det sänds ut ett SMS när datavolymen nått en viss nedre gräns. Den gränsen är nu satt till 20MB men vi kan sätta en annan gräns men den gäller för tjänsten SURF50, inte per abonnent.

Det är viktigt, som du påpekar, att kontrollera vad som ingår i det befintliga Telenor-abonnemanget så att man inte beställer surf-tjänst som redan ingår i befintligt abonnemang.

En detaljerad information om tjänsten SURF50 kommer i början av vecka 41 följt av information om abonnemanget för mobilt bredband.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hej
har fulgt denne tråd fra starten og læst om meget utilfredshed med Telenor.se abonnement.
Som et tip til hvad der i Danmark hos 3.dk virker tilfredsstillende for næsten alle, kan jeg fortælle at vi har 10 GB inkluderet i hvert Like Home abonnement.
Jeg har t.ex. 20 GB/ måned for telefon og bredbånd på hvert sit abonnement.
Tilkøb af mer GB kommer sjældent i brug.
Foreslå t.ex. Telenor om at se hvordan 3.dk Like Home fungerer - for det gør det :)
Desværre også med nogen reduktion - mest lavt 3G - men OK - det koster ikke ekstra hos 3.dk.
Bare tips.
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vi planerar att åka söderut om någon vecka.
Har en Dovado router och en tillkopplad dongel( i Spanien Vodafone).
Behöver vi en Telenor dongel med abonemang för att kunna utnyttja SURF50 paketet?
Vad måste vi ordna innan vi lämnar Sverige?

Ingemar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

För att SURF50 skall fungera måste du ha ett abonnemang från Telenor, telefoni eller mobilt bredband men inte kontantkort. Förändring i surfpaketet träder ikraft 9 oktober. Mer information kommer.
Du behöver inte en speciell dongle från Telenor. Om den inte är från Telenor får den inte vara låst till en annan operatör.

Mobilt bredband kräver lite extra hantering för att kunna sända och ta emot sms vilket vi håller på att testa ut.

Eftersom vi håller på att förhandla fram ett mobilt bredbands-alternativ för Husbilsklubben så bör man avvakta att köpa ett sådant nu, vi har ett måldatum 1 november då det avtalet skall finnas på plats.
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Något SMS fick vi inte. Vi försöker hålla reda på datamängden men lyckades tydligen inte för båda gångerna som vi köpt SURF har vi också fått en debitering av 29 kr.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Arbetsgruppen informerar:

SMS-hantering via mobilt bredband och SIM-kortet i ett modem eller i en router.
Vi har tagit fram några exempel och tips om hur man kan hantera detta.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/759516

Det vi jobbar med nu är ett avtal med mobilt bredband.
Vi har ett måldatum för detta, 1 november.
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vi använde telefonen, och några sms fick vi inte. Antar att detta är något vi får ta med telenors kundtjänst.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag gör en felanmälan av detta.
Vi skall ha detta med sms notifiering att fungera.

De sms-anvisningar som arbetsgruppen skrivit gäller då man har ett mobilt bredbands-abonnemang.
Med ett telefoni-abonnemang hanteras sms betydligt enklare.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

oavsett vilket abbonemang vi har så får ingen något SMS när vi närmar oss gränsen för förbrukad datamängd, så kan inte Telenor lösa det bättre så ska "Data Utland" stängas helt vid förbrukad mängd/tid och inga 29 kr extra debiteras... jag har också några 29kronor som jag vill få lösta med telenor, inte en enda gång har det fungerat.
Telenors kundtjänst har inte varit intresserad när jag ringt om detta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Mitt kontantkort hos Telenor berättigar mig alltså inte för SURF50 avtal. Vad har jag då för val, alltså "should i stay or should i go" med mitt kontantkort. Imorgon får jag väl pausa lite från HBK och lägga tid på att leta efter en operatör som bryr sig mer om sina kunder än enbart fokusera på rejäla vinster!

skrooge.gif
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Mitt kontantkort hos Telenor berättigar mig alltså inte för SURF50 avtal. Vad har jag då för val, alltså "should i stay or should i go" med mitt kontantkort. Imorgon får jag väl pausa lite från HBK och lägga tid på att leta efter en operatör som bryr sig mer om sina kunder än enbart fokusera på rejäla vinster!

Visa bilaga 104389

Utgångspunkten har väl hela tiden varit att hitta en lösning för Telenors abbonemangskunder. Flera operatörer är ju enligt Robert tillfrågade men bara Telenor som var intresserade att hitta en lösning. Naturligtvis kan ju inte personer som har andra abonnemang dra nytta av detta. Hoppas bara att man kan hitta lösningar på de uppkomna problemen.
Hälsningar från en nöjd Telenorkund
Bertil
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

"Sitt lugnt i båten!"
Vi återkommer snart med detaljer om erbjudandet/abonnemanget för mobilt bredband, som medlemmarna har prioriterat framför ett avtal om telefoni.

Vår förhoppning är att ha avtalet på plats den 1 november men skulle våra önskemål föranleda programändringar i Telenors system kan det innebära en fördröjning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack Robert! Vad jag (och troligen många andra) behöver, är ett SIM-kort för just mobilt bredband som täcker merparten av Europa. Ingen säger att detta skall vara gratis, men viss rimlighet bör finnas annars är vi tillbaka på ruta 1 (dvs. att behöva leta efter SIM-kort i respektive land). :yes:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Uteblivna SMS

För att kunna felsöka behöver vi telefonnummer från dig som använt SURF50 och tycker du saknar sms-meddelande om att datamängden håller på att ta slut.
Skicka ett internt meddelande eller e-mail till mig.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Uteblivna SMS

För att kunna felsöka behöver vi telefonnummer från dig som använt SURF50 och tycker du saknar sms-meddelande om att datamängden håller på att ta slut.
Skicka ett internt meddelande eller e-mail till mig.

Pm skickat.
 
Toppen