• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Lämnar gärna resonemanget om work arounds till andra trådar så att denna får fortsätta om "Gränslös Mobil Kommunikation" med Telenor som huvudspår för närvarande - Heja Arbetsgruppen!

/Tommy

PS - Det SMS jag syftar på är det jag ska skicka till Telenor för att köpa 7 dagar med 1 GB



Tommy: Jag har uppfattat detta med SMS-problemet.
Kan vi hålla denna tråd just för arbetsgruppens information till medlemmarna så hade det varit bra.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Gå inte händelserna i förväg.
Vi återupptar förhandlingarna efter den 10 augusti gällande Husbilsklubbens avtal för telefoni resp. mobilt bredband.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/747093

Är kanske lite otålig men det har sin förklaring. Jag behöver en bättre lösning för mitt mobila bredband som jag har idag. Om det är lönt att vänta och se vad som kommer av förhandlingarna med Telenor eller jag ska slå till med Telia redan nu.
Så frågan är hur långt har ni kommit.
Du får ursäkta om vi är tjatiga men vi vill ju så mycket ........:(
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nej, ni är inte tjatiga, jag är lika angelägen som ni att få till ett avtal.
Läget är att jag sänt över några synpunkter på Telenors prissättning i förhållande till deras konkurrenter. Jag väntar på svar och besked om mötesdatum. Det kan ju ta någon månad att få detta på plats om vi lyckas i vår förhandling.
Mer kan jag inte informera om just nu.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kan bara konstatera att Telenor inte fungerar enl avtal i Spanien. I Tyskland och Frankrike gick det som tåget, Men när jag köpte ny GB i Spanien fungerar det mycket dåligt.:mad:

Tack för din beställning. Du kommer att få ett sms när tjänsten är aktiverad. Hälsningar Telenor
2015-08-31 09:22:33
Tack för ditt köp av Datapaket utomlands. Ditt saldo har fyllts på och är klart att användas. Hälsningar Telenor
2015-08-31 09:25:05

Skärmklipp 2015-08-31 18.02.52.jpg

Jag har testat automatiskt, Movistar, Vodafone och Orange. DÅLIGT Jag blev förbannad och ringde Masmovils Svenska kundtjänst på 2373 och köpte 1GB för 7 Euro som fungerade på en gång.

bbk_resultat (9).jpg

Skärpning Telenor så här kan vi inte ha det. Masmovil har samma operatör som Telenor i Spanien. Fult att lugga mig på 89 kr dom vill jag ha tillbaka...


På Telenor kunde jag inte ens köra bredbandskollen den var för slö. HBK gick efter en stund...
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hej är nu i Tyskland har beställt Telenor utland surf med HBK och fick svar att de var okej.Fick ej sms att det starta ringde i dag Telenor kundservice och fick
Svaret att erbjudandet inte är kvar .
Hur är avtalet ? Tur att vi även har Telia
Hälsningar Lars-Inge
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Svar:
1. Vi har kvar denna tilläggstjänst hos Telenor.
2. Spanien inkl. Kanarieöarna är ett av de 43 länder utanför Sverige där denna tjänst skall fungera.

Jag mailar direkt till min kontaktperson på Telenor.

Ett möte angående avtal om Mobilt Bredband och Telefoni kommer att hållas den 3 september.
Det är bara att hoppas att vi kan få till ett attraktivt avtal, jag är optimist men samtidigt realist. Det kan gå hur som helst men det är värt ett ordentligt försök.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu efter tolvsnåret vaknade Telenor till här i Spanien. Efter att jag hunnit aktivera mitt Masmovil...?

bbk_resultat (10).jpg

Helt ok, men denna väntan över dygnet det har inte de andra operatörerna...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SirMcLain:
kersa:
Telenor har kvitterat mitt mail med att de tittar på felen/problemen.

Efter beställningen tilläggstjänsten får du en kvittens via SMS.
"Taxametern" börjar dock inte att ticka förrän du är utanför Sverige och du kopplat upp dig och börjat använda tjänsten. Du skall alltså inte ha förlorat dina 89kr utan har kvar 1GB/7dagar till dess du börjat använda tjänsten.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SirMcLain:
kersa:
Telenor har kvitterat mitt mail med att de tittar på felen/problemen.

Efter beställningen tilläggstjänsten får du en kvittens via SMS.
"Taxametern" börjar dock inte att ticka förrän du är utanför Sverige och du kopplat upp dig och börjat använda tjänsten. Du skall alltså inte ha förlorat dina 89kr utan har kvar 1GB/7dagar till dess du börjat använda tjänsten.

Jag har varit ute och åkt i Europa sedan i Fredags. Fungerade alldeles utmärkt i Tyskland och i Frankrike. En GB tog slut i förrgår + 100 mb (29kr) vilket jag aldrig hann märka då simkortet sitter i router.

Jag beställde igår ytterligare en GB ca: kl 0900 här i Spanien vilket inte kom igång fören efter midnatt (15 tim efter jag fick beskedet att allt var klart). När jag beställde i Tyskland tog det ca: 5 min.
 

Kerstin o Dan

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
16639
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hej igen!
Ja det här var inte alls så enkelt som det verkade därhemma... Efter att ha köpt Telenors Respass för 149kr så går det iaf att få kontakt med omvärlden. Men inte för 89kr, trots upprepade kontakter med Telenors kundtjänst och löfte om att bli uppringd igår kl 13. Idag kommer jag inte ens fram på 222 alls. De vill nog inte prata med mig längre ...
Skönt att ha Husbilsklubben som stöd när vi är här i Frankrike för första gången!
Hälsningar Kerstin o Dan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kerstin o Dan:
Jag tar med mig denna information till mötet med Telenor.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har redan skickat denna info till Robert

1. När man beställer 1GB godtas det inte vid 1:a försöket utan man får ett felmeddelande.
2. När 1GB tar slut får man inget varnings SMS utan det går automatiskt via kostnadskoll till 100MB extra (29kr). Först när de är slut får man ett meddelande och de stänger ned Internet.
3. Beställer man en ny GB för 89kr kommer inte det igång fören efter midnatt då kostnadskoll har blockerat Internet.
4. Det ända sättet att få igång Internet är att svara JA på SMS:et som säger att man förbrukat 100MB, men då kostar det 29kr till.

Skulle vara kul att höra om någon annan har någon annan erfarenhet? Jag har mitt simkort i routern och inte i mobilen. Men även routern kan ju både skicka och ta emot SMS. Så där ser jag ju alla meddelanden när jag loggar in.

Nu vid månadsskiftet kör frugan alla fakturor och avräkningar och måste ha Internet hela tiden. Det betyder att våra utgifter ser ut så här.

1GB 89kr
100MB 29kr (här upptäckte vi att det var slut och beställde nytt)
100MB 29kr (är tvungen att beställa eftersom 1GB kommer nästa dag)
1GB 89kr (dagen efter)

I praktiken betalar jag 147kr för 1,2GB om jag inte ska ha avbrott i Internet.

Hoppas mötet med Telenor imorgon blir givande.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Status 2015-09-03.
Jag har idag haft ett möte med Telenor, Frankia kunde tyvärr inte delta.
I sammandrag resulterade mötet i följande:

1. Telenor skall informera sin kundtjänst om vårt avtal om surfpaket. Detta har de inte gjort fullt ut.
2. Den sammanställning av svenska operatörers kostnad för vissa datamängder som vi presenterat för Telenor har fått effekt.
3. Vi kommer att få ett speciellt avtal för Mobilt Bredband.
4. I det paketet ingår en funktion som löser problemet med den extra uppkopplingskostnaden som nämnts tidigare i denna tråd.
5. Vi kommer att få ett förslag på avtal för telefoni.
6. Vårt surfpaket gäller givetvis för befintliga Telenor-abonnemang samt för de kommande abonnemangen som beskrivits ovan.

Det återstår en del tekniska funktioner att lösa, t.ex. hur Telenor skall varna om att datamängden håller på att ta slut, detta vid användning av Mobilt Bredband med SIM-kortet i en router.

Mer detaljerad information om kostnad/datamängd kommer att lämnas inom 2-3 veckor.
Till dess kan jag inte gå in på mer detaljer.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det återstår en del tekniska funktioner att lösa, t.ex. hur Telenor skall varna om att datamängden håller på att ta slut, detta vid användning av Mobilt Bredband med SIM-kortet i en router.

Den bästa tekniska lösningen som många andra har. T.ex Comviq/Tele2 är att Internet helt enkelt tar slut och att man med ett sms köper mer. För man märker ju när man inte har Internet.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag skulle hellre vilja ha kraftigt nedsatt hastighet än att det tar stopp helt och hållet. Man kanske bara saknar något litet....
Möjlighet att knappa in ett mobilnummer för SMSnotifiering skulle underlätta, de flesta har väl en mobil med sej.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu har jag förflyttat mig till Portugal.

Jag är tvungen att koppla upp mig nu via mitt Comviq abonnemang (149kr/500MB/vecka) trots att jag i förrgår köpte en 1GB av Telenor som jag inte använde.

Tack för din beställning. Du kommer att få ett sms när tjänsten är aktiverad. Hälsningar Telenor
2015-09-02 10:24:50
Tack för ditt köp av Datapaket utomlands. Ditt saldo har fyllts på och är klart att användas. Hälsningar Telenor
2015-09-02 10:25:34
(började gälla 2015-09-03 00:00:01)


Nu skiftade vi land idag till Portugal då gäller tydligen inte mitt 1GB längre hos Telenor??? som jag betalat 89kr för. Det är inga problem med godkända master. Här är det full muff med allt.

Skärmklipp 2015-09-04 16.44.00.jpg

På Comviq kommer jag in på alla sändare med full muff (utan externa 4G antenner som jag har till Telenor) och vet vad jag betalar för. (149kr/500MB/vecka) Med Telenor måste jag krångla och vänta, samt betala extra. Inte vad jag förväntar mig.

Nu måste jag fundera över en ny fråga???

Förlorar jag min GB som är kvar när jag byter land??? Så är det inte med andra operatörer.

Är det någon som har annan erfarenhet? Nu när jag åkt genom Europa har jag försökt koppla upp mig till godkända 4G master och aldrig lyckats. Det verkar som om Telenor inte har tecknat avtal om 4G med operatörerna, utan bara 3G.

Lite info som kan vara bra att kolla upp. Kanske är vårt avtal felaktigt inställt rent tekniskt???

Nu ska jag gå och ta en öl i baren så att jag får deras WiFi kod. Då kommer jag in via min WiFi antenn senare ikväll. GRATIS:D


2015-09-04 15.56.06.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

GB:en kom så småningom. Efter ca: 6 timmar från gränsövergången till Portugal gav dom mig behörighet till Internet.:)

Varför så mycket krångel? Det hade jag aldrig med Tele2 Fast pris EU. Men det kostade iofs 495 kr i månaden.

Telenor
199 kr i månaden. abb
4x89 kr i månaden. surf 356 kr
Oj! Det blev 555 kr i månaden??? Men det kanske händer något med de 199 kr/mån...


Skit i pengarna. Jag vill bara ha krångelfritt och enkelt att köpa mer. Två gånger under en vecka har jag varit tvungen att gå in på andra abb (Masmovil och Comviq) och det är onödigt krångligt. Men det är klart. Jag ställer höga krav på att kunna ha Internet hela tiden.

Men det kanske löser sig? Jag som användare måste kanske lära mig mer. Operatören med Roberts hjälp kanske förstår vårt behov bättre?


Ps! Jag tror det är den där "kostnadskollen" som strular till allt. Istället för att stänga ner Internet så debiterar dom 29kr för 100Mb till och sedan stänger dom Internet till nästa dygnsskifte. Kosta 29 spänn till om man vill ha Internet före.

Alla ovetandes åker på 29kr. Och alla behövande åker på 29kr till om man inte kan vänta till midnatt.

Det är bättre att stänga ner Internet när det är förbrukat (med reducerad hastighet som det är hela tiden) och erbjuda möjligheten att köpa ny GB för 89kr. Då slipper jag kostnaden för kostnadskollen.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

När jag trodde allt var ok och under tiden jag skrev mitt förra inlägg, så var den där kostnadskollen in igen och stängde ner mitt Internet. Jag som trodde jag fick tillbaka min GB.:mad: Men dom lurade mig sonika på 29 kr till. Suck! Jag ger upp. I morgon går jag och köper ett Portugisiskt simkort... Känns som om man inte har kontroll över kostnaderna med Telenor.

Känns som om jag har totalt blivit debiterad en dryg hundring, samt förlorat min GB, utan min vilja. För att jag beställt kostnadskoll. Men om jag inte gjort det hade dom luggat mig på ordinarie pris för MB:en och då hade det blivit ännu dyrare.


Hej! Du har nu använt den här dagens (svensk tid) 100MB surf. Om du vill surfa mer idag kan du köpa ytterligare 100MB för 29kr genom att svara JA på detta sms. Självklart kostar det inget mer den här dagen om du väljer att inte köpa mer surf. Hälsningar Telenor
2015-09-04 22:51:20
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag felanmäler denna händelse men behöver ditt mobilnummer, datum och klockslag när det inträffade.
Dessa uppgifter skickar jag vidare till min kontaktperson på Telenor.

I fortsättningen, det finns en del intrimning som behöver göras, så skall felanmälan ske till Telenors kundtjänst.
Under intrimningsfasen, fram till dess vi har ett etablerat avtal för mobilt bredband och telefoni, kan synpunkter lämnas till mig via sms, internt meddelande här eller via mail.
Beskriv då störningen, ange mobilnummer, datum och klockslag.

På så vis håller vi denna tråd öppen för information från Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation till medlemmarna.
 

Kerstin o Dan

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
16639
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hej Robert!
Vill informera Dig om fortsättningen av min kontakt med Telenor. Jag har fortfarande inte blivit uppringd av kundtjänst som det utlovats. Två olika killar som "inte visste" skulle ta reda på hur det fungerade att koppla in på Husbilsklubbens avtal. Eftersom mitt Respass avtal med Telenor tar slut på måndag vill jag få igång SURF50.
Fick idag prata med Linus som heller inte visste något men gick iväg o kollade dom de andra.... Kom tillbaka och sa att han sett på Klubbens hemsidan att Robert har en kontakt person på Telenor men han kunde inte få fram vem det var.
Jag klargjorde att det inte är någon bra reklam för Telenor att behöva sitta här i telefon en vecka nere i Frankrike utan att detta skall kunna ordnas. Föreslog att de tar upp frågan på en arbetsplats träff för att få information och kunna svara kunderna direkt, inte lova ringa upp utan att detta görs.
Han skulle flytta fram 40kr som tillgodo för den här perioden men sedan får jag börja om nästa vecka att försöka sms:a SURF50.
Vi räknar med att vara ute flera veckor framöver så det betyder mycket att få till Husbilsklubbens fina avtal
Hälsningar Kerstin
 
Toppen