• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Användaren får en varning:

"20 MB innan 1GB har uppnåtts får medlemmen ett erbjudande att köpa ett nytt paket. Väljer man att inte köpa ett nytt paket och fortsätter att surfa så debiteras man det grundpris för dataroaming som varje enskild kund har."

Varningen kommer lite väl sent då 20 MB förbrukas på ett ögonblick tex vid uppdatering av appar och dylikt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bra jobbat! Det verkar vara ett riktigt bra avtal för oss som gör annat på våra resor än att titta på filmer på datorn/plattan och har stängt av automatisk uppdatering av olika slag. Jag antar att ip-telefoni tillåts. En månad hade varit bättre men detta är en bra början.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det börjar hända saker!

Jag hörde från en bekant att Telia har en tjänst som kallas Grannland för 39 kr/månad och som innebär samma avgifter som hemma för samtal och surf i våra grannländer.

Nu när det äntligen skall bli roamingfritt 2017 får vi hoppas att operatörerna rivstartar för att komma först för att kunna värva nya kunder senast under nästa år.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det stämmer att man kan teckna denna tjänsten "Grannland" för 39:-/mån. Men vi har bara 3st grannländer, Danmark, Finland och Norge. Tyvärr så räknas inte Tyskland och Baltstaterna som grannländer hos Telia. Hälsningar Göran Hellman
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Snyggt jobb, jag tycker det ser bra ut. Inte bara priset utan oxå enkelheten, slippa byta kort o routrar etc...

Förutom i Sverige så åker vi några gånger per år från Skåne till Norra Tyskland o hem via Danmark. Det tar max en vecka. För mail, nyheter, ställplatser o lite annat så klarar vi oss fint på 1GB. Om inte annat så får det väl bli en peng till...

Vi åkte Estland, Lettland, Litauen och gör gärna om det, med Telenor. Kanske vill vi se mer av södra Polen. Säkert åker vi till ett bröllop i Wales i januari.

Under året så har vi många kortare perioder i Grekland. Årsabonnemanget slopade vi i år, det har varit för dyrt. Nu använder vi Kontantsurf men det...

Vi har ett Telenorabonnemang och tackar stort för arbetet som arbetsgruppen lagt ner. 72:- (ex moms) för 1GB under sju dagar, passar oss perfekt.
Hälsar Björn o Lena
 
Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kanon, bra jobba alla som deltagit i detta projekt.

Konstigt att Danmark och Norge är med pga av fri surf redan ingår i mitt abonnemang som jag har nu med Telenor. Det kanske bara gäller vissa abonnemang från Telenor att Danmark och Norge ingår. Men men det är inga stora problem, jag är nöjd ändå :spinny:

En undran ska man ha telenors APN från sverige inställd och sedan sätta på dataroming så ska det fungera. är det rätt uppfattat?

Om någon testa detta nu hade det varit roligt hur det fungera dvs hastighet och täckning.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det stämmer att man kan teckna denna tjänsten "Grannland" för 39:-/mån. Men vi har bara 3st grannländer, Danmark, Finland och Norge. Tyvärr så räknas inte Tyskland och Baltstaterna som grannländer hos Telia. Hälsningar Göran Hellman

Åtminstone Soneras gäller baltstaterna i grannländer även Sverige, Norge o Danmark.

Leif
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tittat på abb. Ganska bra. Bara en sak kunde vara bättre. Efter en GB fortsätter man att surfa på ordinarie taxa om man glömmer att förlänga. Comviq stänger av efter en GB.

Det är svårt med ett Telenor abb att ha det i mobila routern då man inte med automatik upptäcker sms.

Jag vågar inte skifta till Telenor då jag troligtvis kommer att överskrida 1 GB utan att veta om det.

Men om man har den i mobilen kan det ju fungera. Router är dock bättre att använda då jag har externa antenner uppe på taket.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tittat på abb. Ganska bra. Bara en sak kunde vara bättre. Efter en GB fortsätter man att surfa på ordinarie taxa om man glömmer att förlänga. Comviq stänger av efter en GB.

Instämmer i kritiken. Jag hade samma tanke. Det vore bra om det stängde av eller fortsatte med reducerad hastighet, så reducerad att det verkligen märktes om man överskred 1 gb.

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tar till mig synpunkterna och tar upp dem i en dialog med Telenor.
Återkommer med besked.

Tack! Det känns ju lite som om dom vill tjäna pengar på de som missar varningen.

Men jag kan ju ha fel, men det märker du nog vid samtalet.

Bra jobb...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Lidt tips fron en dansk som har haft Gränslös Mobil Kommunikation i ca. 1½ år - stegvis.
Minimum 10 GB.

1) Pas på med roaming i grænse-egne til lande som ikke er med i aftalen - det kan koste kassen'.
2) Kolla hastigheten - den kan være væsentlig redusert for at gør afregningsprisen mellem mobil bolagen mindst mulig - discount t.ex. max. 1,5 Mbps.
3) Alt efter system - stäng inta mobilen till endast Telenor - lad mobilen själv vælge ud fra SIM-kart.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Status:
1.
Det har rapporterats att man får ett felmeddelande vid SMS-beställningen av SURF50 till 222. Detta är ett akutärende som Telenor lovat lösa omgående.

2. Önskan om en klarare signal vid 20MB kvar av surfpotten, (önskemål då man använder SIM-kortet i en router)
Svar från Telenor:
Vi ska ta med oss nedan förslag och se om det är något som vi kan applicera enbart på era paket, för vi får annan feedback från andra kundgrupper om att de absolut inte vill bli spärrade.
Då det är semestertider, så är det tyvärr inget vi kan lösa nu utan det får vi titta vidare på efter sommaren.
Era medlemmar ska inte känna någon större oro för att kostnaderna rinner iväg även om paket tar slut om de skaffar tjänsten ”Kostnadskoll”. Det skaffar man enkelt som kund med privatabonnemang genom att SMS:a ”koll” till 222.
Då har man i grunden 29 SEK/dag inkluderat 100 MB/dag.
När paketet på 1GB tar slut och kunden inte märkt detta eller valt att inte fylla på så kommer de att kunna använda ytterligare 100 MB den dagen för 29 SEK.
När de använt upp de ytterligare 100 MB (och inte gör någon påfyllning) kommer de att bli spärrade.
Notera dock att efter midnatt svensk tid så går ytterligare 29SEK/100 MB om man börjar använda data.
Detta innebär att risken för medlemmarna är 29 SEK/dag om de inte fyller på med ytterligare paket.


Jag uppdaterar Status: så fort jag får information från Telenor.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Som mångårig telenorare så fanns det i bakhuvudet att det går att ställa in beloppsspärr på hemsidan(mina sidor), och ja det fanns det.
så att få någon astonomisk räkning är jag inte ett dugg orolig över.

Saldospärr för Data i Utlandet

Om tjänsten
För att undvika oförutsedda utgifter och för att du ska känna dig trygg när du använder internet i utlandet, har alla våra mobila bredband- och talabonnemang (gäller endast för datatrafiken på ditt talabonnemang) en automatisk spärr för datatrafik i utlandet. Saldospärr Data Utomlands är kostnadsfri och finns på alla abonnemang. Spärrtjänsten gör att du enkelt kan sätta ett tak på hur mycket pengar du vill förbruka på datatrafik i utlandet per månad. Du kan välja mellan fem fördefinierade spärrbelopp och från början är spärren 625kr/mån.


Tecknade du ditt abonnemang innan den 1 juli 2010 har du en dataspärr som du måste kontakta Kundservice för att öppna. Då kan du också ta del av vår nya spärrtjänst med olika nivåer.

Stort tack till er som fått till denna lösning, laddade utan problem med 1 gb surf/mån och i eftermiddag så passerar vi gränsen och kan därefter uttala oss om hur det fungerar. 4 veckor i Europa kommer att kosta 4x89kr (356kr) och ger då totalt 4gb surf, utan att behöva söka nya sim-kort för varje land. riktigt bra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kul att vi verkar ha en bra dialog med Telenor.

Kostnadskoll är ju bra, men 7 dagar x 100 MB = 700 MB. Det blir ju kvar 300 MB som man har betalat för men inte kan använda? Sedan tycker jag att det borde ingå i paketet. Verkar fortfarande vara så att operatören inte vill missa de pengar vi surfar av misstag.

Kanske vi skulle få ett introduktionserbjudande som nya avtalskunder? Men det har ni kanske redan diskuterat?

Stort hopp att vi ska få till detta då dialogen verkar ok.
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

I mitt fall har jag ett abonnemang med samtal och en bestämd mängd surf som jag betalar med en fast summa. Om jag nu skall betala "fullpris" vid roaming bör jag bli krediterad för den tid som jag inte har möjlighet att utnyttja det jag betalar för - eftersom jag inte är uppkopplad i Sverige. Enklaste lösningen även administrativt är att betala något extra för den tid man är utomlands och då behålla de tjänster som avtalats gällande surfmängd och samtalsprissättning. Jag kan tänka mig ett påslag i storleksordningen 50 SEK per vecka eller 200 SEK per månad för att slippa rodda med att hålla reda på surfmängd o annat.
Öppna o stäng tjänsten med sms, då snackar vi...

Bengt
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Grunden för att kunna begära tilläggstjänsten SURF50 är att man har ett abonnemang hos Telenor.
Abonnemanget debiteras månadsvis med x kr beroende på vilket abonnemangstyp du valt. Tillkommande kostnad debiteras för ett eventuellt nyttjande som går utanför det som ingår i abonnemanget.
Detta oavsett om du befinner dig i eller utanför Sverige.

Tilläggstjänsten SURF50 ger dig 1GB datatrafik under max 7 dagar utanför Sverige och betalas utöver ordinarie abonnemang.

Någon återbetalning för något outnyttjad funktion/tjänst sker inte.

Jag hoppas jag utryckt mig klart nu.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SirMcLain:
Jag förstår inte din skrivning.

Du betalar för SURF50 en summa (se i avtalet) för 1GB data under max 7 dagar.

Kostnadskoll säkrar din kostnad med max 29kr och max 100MB data per dygn om du inte uppmärksammat att du behöver köpa ett nytt tilläggspaket SURF50.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kul att vi verkar ha en bra dialog med Telenor.

Kostnadskoll är ju bra, men 7 dagar x 100 MB = 700 MB. Det blir ju kvar 300 MB som man har betalat för men inte kan använda? Sedan tycker jag att det borde ingå i paketet. Verkar fortfarande vara så att operatören inte vill missa de pengar vi surfar av misstag.

Kanske vi skulle få ett introduktionserbjudande som nya avtalskunder? Men det har ni kanske redan diskuterat?

Stort hopp att vi ska få till detta då dialogen verkar ok.

Hur får du det till 300MB kvar?
Som jag uppfattar det är att när 1GB tagit slut (o man inte skulle råka märka det) så löper det på med 29kr/100MB/dygn om man har den tjänsten tills man fyller på för 7 dagar/89kr/1GB igen.

Tillägg: Såg precis att vi skrev samtidigt ;) då hade jag uppfattat rätt.
 
Toppen