• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Då kan man bara konstatera att Telenors begränsade abonnemang blir helt ohanterbara och att man inte tagit åt sig av kritiken. Hur skall någon någonsin rullande kunna hålla reda på både antal dagar man varit i Sverige och i utlandet OCH hur mycket man varje dag surfat i Sverige och i utlandet.

För de som reser längre tider och ganska frekvent blir det alltså att leva i ovisshet.

Dessutom, bör man, såsom vi påpekat, helt snurrigt undvika att använda Wifi i Sverige utan hela tiden maxa sin surfmängd. Man tar sig för pannan.

Skall nu försöka (igen) verkligen ta reda på vad som gäller för obegränsat.

Anders
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Denna beskrivning stämmer inte alls med den beskrivning jag fick från Telenor när jag ringde för att kolla 9/5 innan jag bestämde mig för att stanna kvar på mitt abonnemang. Ska bli spännande att se vilket som gäller.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Denna beskrivning stämmer inte alls med den beskrivning jag fick från Telenor när jag ringde för att kolla 9/5 innan jag bestämde mig för att stanna kvar på mitt abonnemang. Ska bli spännande att se vilket som gäller.

Och stod ju heller inte i några abonnemangsvillkor 10/5.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Denna beskrivning stämmer inte alls med den beskrivning jag fick från Telenor när jag ringde för att kolla 9/5 innan jag bestämde mig för att stanna kvar på mitt abonnemang. Ska bli spännande att se vilket som gäller.

Varför ifrågasätta, det är denna tolkning som gäller.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Varför ifrågasätta, det är denna tolkning som gäller.

Men om detta gäller, varför står det inte i villkoren och varför säger kundtjänst annat (olika). Det är ju trots allt villkoren knutna till abonnemangen som gäller juridiskt, inget annat!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Lite bakgrund i förhållandet mellan Telenor och Husbilsklubben.se

Jag har full förståelse för den frustration som alla känner efter den otydlighet som Telenor orsakat.
Deras kundservice informerades men förstod inte, misstolkade eller skarvade själva på med information som visade sig vara fel.
Det framgår med all tydlighet i samtliga trådar som handlar om Telenor Frihet och de ändrade villkoren.

Ett par år tillbaka i tiden:
På den förfrågan som sändes till åtta svenska operatörer svarade bara Telenor.
Husbilsklubben förhandlade fram ett surfavtal SURF50. Det avtalet har i praktiken upphört då abonnemangsformen Telenor Frihet lanserades.
(Det finns kvar för de som fortfarande har den tidigare abonnemangsformen)
Genom förhandlingarna Telenor - Husbilsklubben fick jag en mycket bra kontakt med en person i chefsposition som också hade rätten att teckna avtalet med oss.

Lanseringen av SURF50 gick inte smärtfritt. Kundtjänst visste inget om detta avtal och visste de något så var det oftast fel information.
I det läget fick jag löfte om att när kundservice uppenbart kört fast i förhållandet till abonnenten, skicka problemet vidare till min kontaktperson.
Detta har jag gjort även i fallet med Telenor Frihet.
Varför, vi har ju inget avtal med Telenor för den abonnemangsformen!?
Jo av den anledningen att försöka hjälpa våra medlemmar som varken vet ut eller in beroende på felaktig och otydlig information.

Därför nyttjade jag min kontakt igen och rapporterade "så här uppfattar våra medlemmar beskeden från er och från er kundservice.
Benämningen "missbruk" och alla böjningar av det uttrycket gjorde oss alla upprörda. Vi är inga missbrukare! Denna reaktion rapporterades varvid Telenor ändrade uttrycket till "extrem", "extremanvändare".
Detta är HBK:s förtjänst.
Detta förutom alla synpunkter på avtalet och dess tolkning - misstolkning.

Min ambition var att här kunna publicera en så lättförståeligt tolkning av avtalsreglerna som bara går att få till, både med text och ett exempel.
Bakom texten ligger stort antal mail fram-och-tillbaka bl.a. beroende på att jag inte förstod detta med utnyttjandevolym.

Jag anser att HBK:s arbetsgrupp via mig har gjort mer än vad gruppen skall arbeta med då detta arbete inte berör vårt numera inaktuella avtal.
Men det föll sig ändå naturligt att hjälpa medlemmarna via den kontakt vi har direkt in i Telenor.

Jag sätter nu punkt för detta arbete och inväntar årsmötet, den nya styrelsen och ett besked om ev. fortsatt arbete med att få till ett avtal om mobil kommunikation för HBK.
Därefter måste vi invänta den 15 juni då alla operatörerna har positionerat sig enligt de nya EU-reglerna.

Det blev ett långt inlägg men nu sätter jag punkt för denna tråden.
Ett positivt besked från styrelsen resulterar i starten av en ny tråd.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Varför ifrågasätta, det är denna tolkning som gäller.

Vilken tolkning som gäller vet varken du eller jag ännu. Det tolkning jag fått säger att jag får använda hela min surfpott under 4 månader. Skulle jag avbryta min resa t ex över jul/nyår under t ex 3 veckor efter att ha varit ute 3 månader innan avbrottet bygger jag på min kvarvarande tid med de 3 veckorna. Återstår då alltså ca 7 veckor när jag åker iväg igen. Hur mycket jag utnyttjar av surfen hemma respektive i EU ska inte ha någon betydelse. Ska bli spännande att se vilken tolkning som håller i verkligheten.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Den tolkning av avtalet som jag publicerade här har granskats och godkänts av Telenor.

Titta igen i vad jag skrev.
Svarar du JA på båda frågorna, då träder kontrollen in med ev. påföljd.
Svarar du NEJ på någon av frågorna så händer ingenting.

Ja, du kan under en rullande 4-månadersperiod använda din hela surfpott enligt din abonnemangsform, inom EU/EES.
Det är effekten av att du svarat nej på någon av frågorna.

Nu fortsätter vi diskussionen på kommande årsmötesträff.
Jag kommer att vara där från torsdag eftermiddag till söndag förmiddag.
"Haffa" gärna mig för en dialog om Gränslös Mobil Kommunikation.
Robert.jpg
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Lika förvirrat fortfarande. Inväntar den 15 juni.







Agge
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack Robert och arbetsgruppen för det stora jobb ninlagt ner för oss i detta ärende. Efter alla olika besked så känns det nu lugnt med det besked du ger oss. De flesta av oss i klubben( och alla andra semesterresenärer inom EU) kan nyttja "frihetabbonnemanget" och dessutom med förbättringar. Dessutom har vi ju fått en höjd surfpott.

Ännu en gång: Stort tack Robert!
 
Toppen