• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

så här står det på telenors sida just nu.......

Vi har även uppdaterat villkoren gällande tillfällig och extremanvändning av roamingtjänsten. Om du spenderar mer än 4 månader i EU/EES samtidigt som du använder mer än 50% av din surf räknas det som extremanvändning av data-roaming.

samtidigt ser ju bra ut? använder man bar 50% kan man var ute o resa hela året?
Svårt o skriva avtal.....?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

....... och bäst lämpad är troligen "Arbetsgruppen Mobil Kommunikation" att diskutera/förhandla fram en formel, som alla förstår. Den blir självklart inte heltäckande, men det blir sällan generella regler. Det kommer troligen att finnas en del udda, extrema situationer som faller mellan stolarna.

Att hålla på att ringa kundsupporten och ge dem kvistiga "gåtor" kommer inte att ge något. De som sitter på supporten har ofta inte mera information, än den vi själva kan läsa.

Vår förhandlingsgrupp är troligen på en annan nivå i organisationen och kan påverka besluten.

TommyD

Suck. Otack som vanligt i Husbilsklubben. Ge dom kvistiga frågor - skitsnack. Det är Telenor som inte klarar av sina egna erbjudanden och internkommunikation - trots hur många miljarder i omsättning. Tycker du man då bara skall sitta där och fundera vad som gäller?

Monica och Robert gör ett jättebra jobb men tror inte heller de har alla scenarier klara för sig alltid och de har själva, på min direkta fråga, sagt att de tycker det är bra att vi pratar med Telenor och rapporterar vad vi får tillbaka.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

så här står det på telenors sida just nu.......

Vi har även uppdaterat villkoren gällande tillfällig och extremanvändning av roamingtjänsten. Om du spenderar mer än 4 månader i EU/EES samtidigt som du använder mer än 50% av din surf räknas det som extremanvändning av data-roaming.

samtidigt ser ju bra ut? använder man bar 50% kan man var ute o resa hela året?
Svårt o skriva avtal.....?

Jo, men detta har de nu tagit bort. Läs mitt inlägg idag.

Killen jag pratade med idag beklagade att kundtjänsten själva får en massa felaktig information men att detta gäller nu - 4 månader utomlands sedan 1 dag i Sverige=1 dag utomlands.

Sedan får vi hoppas att detta dyker upp skriftligt också.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Min övertygelse är att Telenor själva inte hade funderat igenom sina egna kvistiga frågor så att säga, och gick ut med ogenomtänkta villkor som man nu får pudla från, kanske mycket tack vare vår input från Husbilsklubben.

Sedan kan man ju ta sig för pannan och fråga sig hur detta kan ske i ett så stort företag - gränsar ju till helt ofattbart, speciellt som man sedan inte heller ändrar i sina villkor direkt på webben och ut till kund.

Både kundservice och skriftliga villkoren har varit ganska tydliga med 30-dagar utomlands och 4 månader och 50%, även om det sedan har varit lätt att påvisa stora oklarheter i implementeringen av dessa regler. Av detta återstår nu inom EU bara 4 månader. Hur gick det till?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack alla medlemmar/Telenor-kunder för de synpunkter som ni skrivit i trådarna. Dessa har jag vidarebefordrat till vår kontaktperson på Telenor.

Vid dagens telefonmöte har jag fått förklaring på de frågor som ställdes.
För att kvalitetssäkra fråga - svar så kommer jag att skriva ner dem så som jag uppfattade svaren och skicka det till Telenor för granskning.
Omständligt, ja, men det har varit så många olika tolkningar av villkoren så vi måste kvalitetssäkra svaren.

Tyvärr har Kundtjänst gjort en del felaktiga tolkningar av avtalsreglerna, detta skall rättas till och har nog redan gjorts.
Ett exempel på en feltolkning:
I en dialog med en abonnent tar Kundtjänst ett exempel med att 20 dagar är mer än 50% av en månad. Då tolkar abonnenten detta som att en regel på 20 dagar gäller. Någon regel med 20 dagar existerar inte.

Jag återkommer med mer information när jag fått kvalitetssäkrat dem.

50%-regeln har inte slopats men hur den skall tolkas i förhållande till övriga regler återkommer jag till.
4-månadersregeln gäller.
30-dagarsregeln gäller användningen av Telenor Frihet utanför EU/EES.

För "gamla" abonnemang dvs föregångaren till Telenor Frihet, där kan man fortfarande beställa SURF50 1GB/89kr.
SURF50 fungerar inte ihop med Telenor Frihet.
Däremot kan du beställa extra surfpaket 1GB/89kr till ditt Telenor Frihet men då har detta paket en annan beteckning.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

För "gamla" abonnemang dvs föregångaren till Telenor Frihet, där kan man fortfarande beställa SURF50 1GB/89kr.
SURF50 fungerar inte ihop med Telenor Frihet.
Däremot kan du beställa extra surfpaket 1GB/89kr till ditt Telenor Frihet men då har detta paket en annan beteckning.

Vill bara informera om att de nya priserna för ordinarie data Utomlands inom EU när man inte har fri roaming är 1GB/90kr. Så man tjänar en hel krona på SURF50 om inte Telenor debiterar 1kr för SMS:et vilket dom har gjort trots att de inte ska.
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jo, men detta har de nu tagit bort. Läs mitt inlägg idag.

Killen jag pratade med idag beklagade att kundtjänsten själva får en massa felaktig information men att detta gäller nu - 4 månader utomlands sedan 1 dag i Sverige=1 dag utomlands.

Sedan får vi hoppas att detta dyker upp skriftligt också.

står kvar just nu?

Vi har även uppdaterat villkoren gällande tillfällig och extremanvändning av roamingtjänsten. Om du spenderar mer än 4 månader i EU/EES samtidigt som du använder mer än 50% av din surf räknas det som extremanvändning av data-roaming.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

står kvar just nu?

Vi har även uppdaterat villkoren gällande tillfällig och extremanvändning av roamingtjänsten. Om du spenderar mer än 4 månader i EU/EES samtidigt som du använder mer än 50% av din surf räknas det som extremanvändning av data-roaming.

Förstår inte riktigt ditt inlägg men som du kan se ovan verkar killen som ringde mig, trots 3 följdfrågor och på heder och samvete och hela baletten ha sagt fel igen när han sade att 50% inte gäller, bara 4 månader. För mig var hans svar logiskt eftersom de ju har svårt att få ihop logiken annars, speciellt i samband med Familjepaketet och flera utlandsresor där varje SIM skall räknas individuellt. Att hålla koll på tiden långt bakåt kan ju gå med visst besvär men skall man dessutom ha koll på hur mycket man surfat utomlands under tiden utomlands, bakåt i tiden och dessutom röra in flera SIM i ett Familjepaket som delar på surfpotten så blir det ju extremt komplicerat.

Nu har ju arbetsgruppen skrivit att de skall följa upp detta och kräva skriftligt svar från Telenor. Allt annat verkar ju omöjligt att tro på. Dock har vi ju fått flera olika skriftliga svar på mailförfrågningar också så egentligen kan man ju bara lita på de villkor de knyter till abonnemangen, allt annat blir ju svårt i en juridisk tvist, så just nu verkar ju Telenor helt ute och cyklar och jag vilar mitt case lite i avvaktan på vad Monica och Robert får fram i skriftlig form.

Anders
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Förstår inte riktigt ditt inlägg men som du kan se ovan verkar killen som ringde mig, trots 3 följdfrågor och på heder och samvete och hela baletten ha sagt fel igen när han sade att 50% inte gäller, bara 4 månader. För mig var hans svar logiskt eftersom de ju har svårt att få ihop logiken annars, speciellt i samband med Familjepaketet och flera utlandsresor där varje SIM skall räknas individuellt. Att hålla koll på tiden långt bakåt kan ju gå med visst besvär men skall man dessutom ha koll på hur mycket man surfat utomlands under tiden utomlands, bakåt i tiden och dessutom röra in flera SIM i ett Familjepaket som delar på surfpotten så blir det ju extremt komplicerat.

Nu har ju arbetsgruppen skrivit att de skall följa upp detta och kräva skriftligt svar från Telenor. Allt annat verkar ju omöjligt att tro på. Dock har vi ju fått flera olika skriftliga svar på mailförfrågningar också så egentligen kan man ju bara lita på de villkor de knyter till abonnemangen, allt annat blir ju svårt i en juridisk tvist, så just nu verkar ju Telenor helt ute och cyklar och jag vilar mitt case lite i avvaktan på vad Monica och Robert får fram i skriftlig form.

Anders

Stod kvar på Telenors www menade jag , klipp texten därifrån
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

En fundering, eller fråga till dagordningen med Telenor.

Om man har ett kontrakt nyligen skrivet, på säg 24 månader, kan man då ensidigt från Telenor sida ändra villkoren innan kontraktstiden går ut?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

En fundering, eller fråga till dagordningen med Telenor. Om man har ett kontrakt nyligen skrivet, på säg 24 månader, kan man då ensidigt från Telenor sida ändra villkoren innan kontraktstiden går ut?
Det var en kuggfråga Arkilles med "nyligen", och som följdfråga (det kunde du kanske räknat ut själv skulle hända), är NÄR skrev du kontraktet?

Jag skrev på kontraktet kanske inte så "nyligen", sa upp kontraktet den 6/4 och fick idag ett brev där det stod att mitt abonnemang skulle avslutas den 11/5 (om en månad altså, dvs enl. 30 dagars uppsägningsregel). Detta ville jag inte acceptera då villkoren för fortsatt nyttjande av tjänsten var ABSOLUT till min nackdel. Varför ska jag då behöva betala under 30 dagar när abonnemanget redan har upphört, mobilnumret reddan är flyttat (igår) till en annan operatör?

Ringde Telenor i e.m. och allt ordnade sig. Jag tycker att Telenor sköter sig helsjysst in i det sista. Synd att det blev så här när det fungerade så bra förra året, men klart, ingen ska behöva gå i konkurs eller friställa folk bara för att min fru och jag ska kunna ringa och surfa billigt i 6 månader. Nu surfar jag med Telia (i skrivande stund) och märker ingen skillnad... ...hmmm, det går kanske lite fortare om man tittat på alla gröna staplar.

resan fortsätter.jpg

Tack för bra avslut Telenor, vi kanske möts igen i framtiden (som inget vet något om ännu... enl. Jappe ; )
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack Monica& Robert för ert arbete.
Jag kommer att säga upp mitt abonnemang på Måndag och hoppas på en lösning från dom, då vi befinner oss i södra Europa ca 6 veckor till.
Men i dagsläget är det ju så att man annars fastnar i ett värdelöst abonnemang. Tyvärr Telenor så tappar ni era långtidsresande. Sen förstår ändå inte jag varför man ska betala för 50GB och kunna utnyttja hälften 25GB eller för 20GB och kunna utnyttja 10GB??
Gun
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Inväntar verkligen vederhäftiga, bekräftade villkor från Telenor!
Har litat på att det är 4 månader och hela surfpotten som gäller! Annars blir det ju som senaste inlägget (och mitt tidigare) påpekar att man måste dubbla potten för att behålla det man har hemma!
Nu kommer olika bud i varje inlägg!?!
Har också pratat med två säljare i butik i Norrköping och de var, milt sagt, helt snurriga! Orkar inte ens referera vad de sa!
Det vettigaste var att de bekräftade att hela potten gäller och löpande 4 månader. Däremot hade jag inte rätt att säga upp mitt bundna avtal, eftersom "jag ju skrivit på ett avtal" och "de ändrar ju hela tiden, så det är inget konstigt"! Men att jag skulle ha rätt att komma ur avtalet, var inte möjligt!
Kanske, om Kundtjänst, (som enligt denne hade ansvaret för avtalen, trots att jag tecknat det med en säljare i butik) skulle bevilja uppsägning av "goodwill"! Ja, jag säger bara, vilka snurriga killar!
Avvaktar alltså ytterligare, annars får jag ta en ny runda på mejlen högre upp i Telenor! För att prata med okunniga säljare kommer inte att hända igen!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Inväntar verkligen vederhäftiga, bekräftade villkor från Telenor!
Har litat på att det är 4 månader och hela surfpotten som gäller! Annars blir det ju som senaste inlägget (och mitt tidigare) påpekar att man måste dubbla potten för att behålla det man har hemma!
Nu kommer olika bud i varje inlägg!?!
Har också pratat med två säljare i butik i Norrköping och de var, milt sagt, helt snurriga! Orkar inte ens referera vad de sa!
Det vettigaste var att de bekräftade att hela potten gäller och löpande 4 månader. Däremot hade jag inte rätt att säga upp mitt bundna avtal, eftersom "jag ju skrivit på ett avtal" och "de ändrar ju hela tiden, så det är inget konstigt"! Men att jag skulle ha rätt att komma ur avtalet, var inte möjligt!
Kanske, om Kundtjänst, (som enligt denne hade ansvaret för avtalen, trots att jag tecknat det med en säljare i butik) skulle bevilja uppsägning av "goodwill"! Ja, jag säger bara, vilka snurriga killar!
Avvaktar alltså ytterligare, annars får jag ta en ny runda på mejlen högre upp i Telenor! För att prata med okunniga säljare kommer inte att hända igen!

Det är bara att ringa kundtjänst, som kommer att säga samma sak, men då ber du att få bli kopplad till reklamationsavdelningen och hänvisar till att avtalsförändringen har varit negativ för dig. Då går det bra att säga upp eller få obundet.

Jag ändrade från bundet till obundet fr.o.m. 1 maj så hinner jag under sommaren välja det abonnemang som passar mig. Tack vare de 4 månaderna behöver jag inte strula under resan till Sverige under maj, juni.

Gör inte misstaget att säga upp det på stående fot. Då klipper dom abonnemanget samma sekund, men du får ivarjefall betala 30 dagar och får ev. problem med porteringen av ditt nr senare. Säg upp det till ditt sista betalningsdatum eller gör det obundet.
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack för tipsen!
Behöver nu lugna ner mig efter ett antal omgångar med okunnig personal i butik, Kundtjänst och på nätet!
Dina alternativ låter förnuftiga! Tack igen!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Min åsikt är att Husbilsklubben ska gå ut med en ny omgång till alla telebolag och försöker få till ett avtal som passar klubben.

Det enda avtal som Husbilsklubben har är SURF50 som Robert kämpat med. (Tack för det Robert)

SURF50 har nu spelat ut sin roll nu när ordinarie priserna för 1GB är 90kr och SURF50 kostar 1GB/89kr.

Vill ge Robert ett erkännande för allt engagemang och noggrannhet. Hoppas att vi kan hitta något nytt avtal som passar klubben. Och bättre person än Robert är nog svårt att hitta för att teckna ett nytt.

Problemen för kortare vistelser ute i EU har ju de nya EU reglerna ordnat med automatik, det som återstår är ju att titta på:

1. Priser
2. Avtal för övervintrare.

karta2.jpg


För min del känns det som att Telenor bränner sina broar. Mera krångliga besked är svåra att hitta och kundtjänsten har mycket ojämn kvalitet. Det var samma när SURF50 avtalet skulle implementeras.

Men jag måste säga att jag har varit mycket nöjd över Telenor Frihet och kanske därför kände jag mig extra (be)sviken när de ändrade villkoren till rent oförskämda (missbruk).

Tror just nu att det kan vara svårt att hitta en operatör när alla avvaktar vad som händer 15 juni hos konkurrenterna. Men till hösten kanske....:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag vill ta det i rätt ordning.
1. Få rätt avtalsinformation från Telenor om Telenor Frihet och presentera det för HBK-medlemmarna på ett förhoppningsvis begripligt sätt och därmed få bort all felaktig information och felaktiga tolkningar.

2. Invänta HBK-årsmöte och den då aktuella styrelsen och då ställa frågan om jag skall driva detta projekt.

3. Invänta 11 maj(?) då ev. Telenor kommer med uppdaterade villkor för Telenor Frihet.

4. Invänta 15 juni då EU-reglerna träder i kraft och då ev. göra en ny rundfråga med tänkbara operatörer.

Jag är inte på något sätt bunden till Telenor och vi har inget gällande avtal med dem. Däremot har vi ett antal medlemmar som har tecknat abonnemanget Telenor Frihet och nu lindrigt sagt är förvirrade för att inte ta till starkare uttryck. De skall jag försöka hjälpa att få klar och riktig information för deras ställningstagande om Telenor Frihet är rätt abonnemang för dem.
Eftersom jag har en bra kontaktperson inom Telenor nyttjar jag den kontakten.

Så ser min plan ut.
 

Lartzi

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
16726
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Pressmeddelande

Pressmeddelande • Apr 25, 2017 12:24 CEST

EU-kommissionen har den 25 april 2017 inlett en utredning i Telenor Sveriges lokaler i Stockholm. Utredningen gäller möjligt missbruk av kollektivt dominerande ställning och/eller möjligt konkurrensbegränsande samarbete mellan nätoperatörerna på mobilmarknaden.

Telenor har stränga interna regler och procedurer för efterlevnad av lagar och regelverk. Telenor kommer att samarbeta med EU-kommissionen för att utredningen ska kunna genomföras så effektivt som möjligt. Telenor har utöver detta för tillfället ingen ytterligare kommentar.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Pressmeddelande

Pressmeddelande • Apr 25, 2017 12:24 CEST

EU-kommissionen har den 25 april 2017 inlett en utredning i Telenor Sveriges lokaler i Stockholm. Utredningen gäller möjligt missbruk av kollektivt dominerande ställning och/eller möjligt konkurrensbegränsande samarbete mellan nätoperatörerna på mobilmarknaden.

Telenor har stränga interna regler och procedurer för efterlevnad av lagar och regelverk. Telenor kommer att samarbeta med EU-kommissionen för att utredningen ska kunna genomföras så effektivt som möjligt. Telenor har utöver detta för tillfället ingen ytterligare kommentar.

Det gäller inte bara Telenor utan alla Sveriges stora operatörer
 
Toppen