• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen Dovado TINY AC router

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Som svar på 2.4 o 5 GHz
Det finns en rad olika WLAN standarder.
De heter IEEE 802.11 sedan följt av en bokstav.

Först var a standarden den gick på 5 GHz sedan kom b standarden som fungerade på 2.4GHZ. Sedan har det rasat på för att nu hamna på ac den klarar både 2.4 o 5.
Fördelen med den högre frekvensen är att den har bättre bandbredd (mer data per sekund) än den lägre frekvensen. Nackdelen är sämre räckvidd.

Förenklat kan man säga att alla konsumentgrejor funkar på 2.4GHz och de alra nyaste även på 5GHz. Enbart äldre proffs laptop körde 802.11a o 5GHz.

Jag provar med riktantenn och den klarar enbart 2.4GHz men det får duga då det ändå är det som är vanligast och funkar bäst på längre avstånd.

Tror att jag kan få ner kontakten i mitt maströr (Y)
 

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Tack för svaren. Vi har inte hämtat ut husbilen från vinterförvaringen ännu. När så sker får jag titta på detta med att ev. kunna dra ner en sladd genom antennröret och om det går att fästa en antenn vid TV antennen. Annars får det bli en med magnetfot. Om jag förstått rätt är det 2,4 GHz som är det som gäller.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Underbar produkt, dovado TINY AC.

Hoppas på lite förbättringar i kommande uppdateringar bara:

1. Spara alla tidigare uppkopplade wifi-nät, och att routern själv kopplar upp på ett av dem automatiskt.

2. Vid scanning efter wifi, så vill jag se om det är låsta eller öppna nät.

3. Vid ändring av inställningar så vill man inte starta om.

Tror och hoppas att dovado utvecklar mjukvaran i framtiden.

Är det några andra funktioner ni saknar i TINY AC?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Fick svar från Dovado:

1) Den interna antenn är enbart 2.4GHz medan den externa är dual-band.

2) i framtiden kommer routern kunna spara ner och rotera mellan alla insparade wifi-nät, så att den kopplar per automatik till bekanta nät....om man vill!
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Nu finns Dovado Tiny AC med i Kjell & Company:s sortiment. Tyvärr finns den inte i butik förrän i vecka 13 och då har vi redan startat husbilsresan söderut för att möta våren. Jag hade gärna testat den under resan men nu får det vänta till hösten. Kanske någon annan hinner prova den innan dess. Jag är nyfiken på eventuella erfarenheter.

Leif Torså

Har i går och i dag gjort grundinställningarna och monterat den i husbilen.
Skall bli spännande att testa till Påsk!
Har noterat att jag har problem att logga in på 5 GHz-bandet?
Säger "auktoriserings problem"? Kör den nu med 3 G, har beställt ett 4G modem, kommer innan Påskhelgen.
Har även loggat in på mitt hemma WiFi-nätverk, men är osäker på hur jag ser att jag kör via det och inte via 3G?
VPN-klient fungerade klockrent!
Har inte hittat någon bra instruktion än, den som följer är väldigt minimalistisk. Letar bla efter hur komma åt internet via SpotBoostTM.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag har under flera år använt mig av Dovados produkter. Jag hjälper gärna till om ni har frågor!
Om man öppnar webläsare och skriver in ip-nummer till routern, så ser man vad man är uppkopplad mot.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    164,4 KB · Visningar: 17

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Du kan ju ta bort USB modemet då vet du säkert att du surfar på ditt trådlösa nät.
SpotBoostTM är just att du kopplar dig till dit trådlösa nät och delar ut det med din Tiny AC.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Nu har jag fått den att fungera som jag vill!
Men när jag tittar på rubriken i ”status” WIFI Tehering ,så kommer nu mitt hemma nät upp där och inga uppgifter under övriga rubriker.:)
I Routern fanns också en bra instruktion!
Så nu har jag kört med den och mot den, både med 4 G och via mitt hemma nät!
Går som tåget!
Den enda nackdelarna som jag kan hitta är de som "trevik" tar upp ovan, med omstarter och hans övriga önskemål. Så när de väl kommer är det en mycket bra produkt. Har även monterat, men ej än provkört WLAN-antenn > Antenner | Kjell.com
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Lärde mig en sak idag.
När man skannat efter wifi, så kan man klicka på ett man vill använda. Då ser man om det är öppna nät eller krypterade. Blir lite lättare nu att koppla upp på fria nät.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Re: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag är nöjd! Har märkt viss frånkopplong ibland på 3G. Men tror det var för jag ställt in automatiskt val av 2g/3g/4g, och stod i dålig täckning. Antagligen var det därför jag blev bortkopplad.
Har testat en gång med extern antenn, dock inomhus, det var på camping.
Blev kusligt bra! Bara att surfa på...


Testade internetdela på min iphone, men det lyckades jag inte få igång...får fördjupa mig i det
Tester fortsätter varje helg.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Nu har jag testat ytteligare en helg, med 3G, och det går inte bra. Inte med modemet e3372 i alla fall. Går långa tider helt ok, men helt plötsligt stannar det. Sidor laddar inte. Man har kontakt ned nätet på 3G, men ingen surf...
Efter några minuter går det igång igen...
Kanske 3G nätet som är överbelastat?
Hoppas det blir bättre med 4g när jag får det aktiverat på mitt abbonemang...
 
F

F.d. 53580

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Är det någon som har hittat en passande 12-Voltsadapter, så att man kan använda den i husbilen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Re: Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Finns risk att dovadon får för hög spänning vid laddning...därför köpte jag en omvandlade som håller konstant 12v
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag kör min utan att fega. Dålig konstruktion om det inte pallar lite överspänning :)

Hur som jag har testat en hel del och den fungerar utmärkt. Har inte fått upp riktantennen på TV-masten ännu men fått hem lite olika kinaantenner. En lång som gick sämre än original och en magnetfotsantenn som verkar lovande. Kostar runt 20:- på ebay.

Nu till det som inte är 100 ännu. Körde mot Telia Wifi och de kör ju sessionsinloggning.
Fick det att fungera ngn gång men problemet är att få paddan att uppfatta inloggningen genom routern. Fördelen om det lirar är ju att man kan dela på ett inlog.
Det borde gå att stödja funktionen i Dovado gränssnittet.

Vanligt Wlan med nyckel fungerar utmärkt. Fortsättning följer.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Menar du HomeRun? Om man kör mot deras 1x-SSID så ska den verifiera mot SIMkortet.
 
Toppen