• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell

F

F.d. 53165

Guest
Hej, är sugen på att skaffa en bränslecell (Efoy) och undrar om någon har lite erfarenheter att dela med sig av. Storlek mm ?
Har en solcell på 140 w men vill komplettera upp med en Efoy 80 eller kanske en Efoy 140.
Tacksam för inputs
/Per
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bränslecell

Jag har den äldre Efoy som ger 130Ah/dygn och tänker du använda Efoy under den mörka årstiden så skulle jag rekomendera minst Efoy 140Ah/dygn.
Annars kommer Efoy att gå nästan hela tiden och det är inte så bra.
Kolla din förbrukning när du tänkt använda den som mest och dubbla för att få lämplig storlek på Efoy.
 
F

F.d. 53165

Guest
Sv: Bränslecell

Tack för svar Håkan, jo det är väl mest på mörka årstiden som jag kommer ha nytta av den skulle jag tro.
Har Du solpaneler ? Vilken batterikapacitet har Du ?
Hur mycket Metanol förbrukar ni ca?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bränslecell

Hej, är sugen på att skaffa en bränslecell (Efoy) och undrar om någon har lite erfarenheter att dela med sig av. Storlek mm ?
Har en solcell på 140 w men vill komplettera upp med en Efoy 80 eller kanske en Efoy 140.
Tacksam för inputs
/Per

Jag har också Efoy. Jag rekommenderar dig att först öka antalet watt på taket, så att Efoyen slår på mer sällan. Den är ju ganska dyr och har en begränsad livslängd.

Jag har 280 Watt på taket och 190 Amp batterier. Vi lever i den ca: 10 mån/år och är söderut under vintern. Under de förutsättningarna, förbrukar vi 2 liter metanol/år.

Metanolen kostar i Sverige ca: 900 kr för 10 liter. I Spanien 44 €. Stor prisskillnad.

Tänk på att en större Efoy drar mera Metanol. Se till att ha stor batteribank och att solpanelerna normalt kan fylla den. Efoy:en ska vara som reserv och inte för daglig drift.

Det är min rek... Rackarns bra att ha när man behöver den. Lycka till.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bränslecell

Jag har inga solpaneler ännu men de ger inget att tala om under den mörka årstiden ändå.
Batteri har jag 190Ah AGM och Metanolförbrukningen har jag inte så bra koll på men det går åt knappt en liter per kWh.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

Hei.

Vi har unnagjort vår første sesong med Efoy. 1 bodelbatteri Exxide 95Ah gel. Største forbruker er ett Finlux 24" v som drar ca 2,3A.
Har 120w solceller og Egoy 80. Efoy fungerer perfekt og 3,2A lading holder for oss. Har brukt ca 4 l metanol på 106 timer drift.

Fantastisk deilig å være uavhengig av strøm tilkobling, og alltid ha nødvendig strøm tilgjengelig.
:)
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

Hej, är sugen på att skaffa en bränslecell (Efoy) och undrar om någon har lite erfarenheter att dela med sig av. Storlek mm ?
Har en solcell på 140 w men vill komplettera upp med en Efoy 80 eller kanske en Efoy 140.
Tacksam för inputs
/Per

Hej

Har en Efoy 1600 i kombination med 2 x 130 W solceller och en batteribank om 2 x 225 Ah.
Efoy är "ovärderlig" vid längre period av fricamping under den mörka årstiden...men .... det är som SirMcLain säger i ett tidigare inlägg: Den är ett komplement!

Det går antagligen inte att producera el på dyrare sätt .....

//Janne
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell

Under den mörka årstiden, alltså under midvintern här hemma i Norrland, så ger inte solpanelerna något och då skulle det bli orimligt dyrt att producera den el man behöver med Efoy (minst 30:-/kWh, även om man köper metanolkasetterna i Tyskland). Pga detta och eftersom jag oroar mig för att vinterkylan skall knäcka apparaten så monterar jag ur den inför vintern och förlitar mig på min Honda 20i. Även under den mörkaste tiden så klarar jag mig med att köra elverket omkring 1 - 2 timmar per dygn (längre om jag har min 50 L frysbox i drift).
aake
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell


Frakt tillkommer, så priset "hem till dörren" blir 704 kronor.

Enligt hemsidan innehåller flaskan 925 Ah, vilket motsvarar 11,1 kWh.

Priset per kWh blir således 63,42!

Om detta är dyrt, eller ej, är upp till var och en att bedöma.

(Till detta kommer sedan värdeminskningen på apparaten, för den håller ju inte "i evighet".)

Har även gjort en snabbkoll på tyska ebay, och hittat 10 l-flaskor för €35, vilket ger ett pris på drygt 31 kronor per kWh. Dock måste man hämta flaskan i Tyskland, eftersom de inte skickar...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränslecell

Precis som Åke m.fl. säger kan man inte se EFOY eller andra bränsleceller som en universallösning för elbristen. Alldeles för dyrt och även begränsad kapacitet.

Elverk krävs vintertid och EFOY kan vara ett bra komplement om man bara vill ligga ett tag på 50%-nivå av batteriet ett tag innan man kanske kör och laddar alternativt man står så dumt att det är störande med elverk.

Lithiumbatterier mycket bättre investering då - full styrka ner till 20% kvar av batteriet, massor av laddcykler och tåliga för konstiga kortladdningar och med 3 laddare i bilen och 2,4kw på elverket så laddar jag med 66Ah när jag drar igång systemet.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

Har solceller på taket och gör av med knappt 10L per säsong som är april t.o.m. oktober. Efoy:en är inställd på automatisk drift och sköter sig själv, om det är dyrt vet jag inte men förbaskat bekvämt. När andra måste släcka ner har jag alltid ström! / Carsten
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränslecell

Jeg ser mindre nytte nå med 400Ah Lithium av min etter hver gamle Efoy 1600 fra 2006 - har brukt omlag halve levetiden på selve cellen. Bilen klarer selv å pumpe 80A inn i de nye batteriene med orginal kabling - skulle jeg beholde bilen så ville jeg lagt opp mer direkte kabling utenom elblokken med grøvre kabler og sikret med 150A eller 200A sikringer i begge ender og en D+ styrt kontaktor som klarer denne strømmen. Generatoren i bilen klarer å gi 180A. Men grunnet flyttingen til Australia så må jeg selge husbilen i år så jeg gjør ikke flere store modifikasjoner. Denne sommeren blir vår siste i denne bilen.
 
Toppen