• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 frågor om däck

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 2 frågor om däck

Ja, men du har rätt, med Mc under hela mitt vuxna liv (från 15år?) har man fått träna på att tänka åt alla med och mot- trafikanter för att överhuvudtaget överleva. Husbilen har ju den fördelen att man har bra sikt och rejäla backspeglar så det är ofta ganska lätt att förutse olika ageranden i trafiken. :)
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

För stabiliteten därför ska man ha bästa däcken bak
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Ove. G och jag kör inte så vårdslöst så att "det sladdar till" ibland! :D Dessutom har vi alltid bra däck på våra bilar, både fram och bak!

Jappe
Vid bra vinterväglag på vår byväg kan jag ibland inte låta bli att ta ett tag i handbromsen och göra en 90 gradare in på infarten. Extra krydda på moset är att om jag bommar stryker postlådan med. Ps, har inte köpt ny postlada än.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2 frågor om däck

Kleber Alpine var i mange år for meg et godt alternativ til Nokian Hakapelita som vinterdekk - men det var lenge siden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 2 frågor om däck

Testar om verkligen däck i den omfattningen, eller är det bara hopsamlade siffror någonstans ifrån? :wideeyed:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: 2 frågor om däck


Förbered dig på 2 olika svar (fram/bak) från så många olika individet att det till slut ändå är du som får tänka dig fram till vad du själv föredrar.
, tyvärr.

Själv sätter jag alltid de bästa däcken fram då jag:
1.) Vill ha mest mönsterdjup fram för att undvika vatten-/moddplaning.
2.) Vill ha mest grepp fram (ex. vintertid) för att inte tappa styrförmågan.

Detta strider mot vad många "experter" (ex. motorjournalister) rekommenderar där tänket ofta handlar om att undvika att få sladd.

Jag kör (idag) dock endast framhjulsdrivna bilar (såväl personbilen och husbilen är framhjulsdriven). Kör man tunga fordon som är framhjulsdrivna vill man nog, av framkomlighetsskäl ha bästa däcken bak (eller?) utifrån tänket "mest vikt (högst axeltryck) bak. Ni som kör lastbil/buss eller med liknande kompetens rätta mig om jag tänker fel.

Mvh!
Niklas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 2 frågor om däck

Jag har också de bästa däcken fram att undvika vatten-/moddplaning & få bra grepp.

Min åsikt är att tunga fordon (som i mitt fall) är framhjulsdrivna bör av framkomlighetsskäl ha bästa däcken fram där jag har högst axeltryck (boggie bak).

Det är min övertygelse att detta är det optimala med de förutsättningar min HB har. Tillsammans med en lugn & uppmärksam körning samt ABS känner jag mig säker.

Bennie
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Dessa rekommendationer avser troligen ovana förare för att minska risken för sladd som föraren kanske inte kan häva.
En van förare häver sladden lätt.

För vana förare är väl det viktigast att inte tappa styrförmågan, då kan man ju i vart fall styra undan ev hinder om bromssträckan inte räcker.

För en framhjulsdriven bil så är det dessutom inte fel att kunna ta sig fram och då bör man givetvis ha de bästa däcken på drivhjulen!
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Bästa däcken fram är rekommendationen, framhjulsdrift (ok), men t.ex vid en kraftig inbromsning är det framaxeln som belastas av fordonets "levande kraft" i förhållande till hastighet och tyngd.
Samtidigt vill man ju alltid behålla styrförmågan i det längsta, därför bästa däcken fram.
Något som "bakhjulsdrivna" (inkl mig själv) har lite svårt att inse...
Men har man bytt bromsbelägg några gånger, så talar allt för att det är helt riktigt. Beläggen slits alltid ner dubbelt så fort på framhjulen jmf med bak.
Å andra sidan är det en billig livförsäkring att alltid ha bra däck runtom.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Därför att bakändan är lättare och släpper först om det sladdar till, då är det inte så roligt när man helt plötsligt får en vridning på bilen och står i fel riktning, därav det bästa däcken bak.

Nu handlar det om däcken Kleber Transalp2 som Jappe söker svar på

/Pelle

Hur gör jag min väger 1650kg på framaxel 2300kg på bakaxel .totalvikt 4250kg vill nog ha bästa däck fram ,Håkan
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: 2 frågor om däck

En liten undran bara.

Om nu alla världens ledande experter, biltestare, däckfabrikanter mfl. säger med bestämdhet att de bästa däcken skall sitta bak, hur kommer det då sig att många i denna klubb anser att det skall vara tvärt om??
Filmen i inlägget visar ju vad som kommer att ske om man har kass bakdäck. Hur kommer det sig att ni inte tror på det? En sladd med en husbil där bakdelen sticker iväg går inte att hejda innan man ligger i diket eller har snurrat över på motsatta körbana, tro bara inget annat. Det spelar ingen roll hur mycket man kört eller hur proffsig man är, det är mycket svårt att få stopp på ekipaget. Det går för fort.

Vad skulle övertyga er om att bästa däcken skall sitta bak?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

En liten undran bara.

Om nu alla världens ledande experter, biltestare, däckfabrikanter mfl. säger med bestämdhet att de bästa däcken skall sitta bak, hur kommer det då sig att många i denna klubb anser att det skall vara tvärt om??
Filmen i inlägget visar ju vad som kommer att ske om man har kass bakdäck. Hur kommer det sig att ni inte tror på det? En sladd med en husbil där bakdelen sticker iväg går inte att hejda innan man ligger i diket eller har snurrat över på motsatta körbana, tro bara inget annat. Det spelar ingen roll hur mycket man kört eller hur proffsig man är, det är mycket svårt att få stopp på ekipaget. Det går för fort.

Vad skulle övertyga er om att bästa däcken skall sitta bak?


Är det inte bättre att ha bra däck runt om?????
HaDe Hasse
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: 2 frågor om däck

Jag har haft körkort sedan 1962, kört mycket på regnvåta, snöhala och isiga vägar. De första vinterdäcken köpte jag tror jag på 80-talet. Basera på erfarenhet skulle jag aldrig sätt bästa däcken bak. De tre dikeskänningar jag haft har alla berott på att styrförmågan förlorats. Första avkörningen berodde på att jag hamnade i rullgruset i ytterkurva på grusväg. Däcksmänster utan betydelse. Andra avkörningen. Framhjulsdriven 70-tals bil på snöig smal väg. För hög fart, tappade styrförmågan och plöjde i diket. Tredje gången modern framhjulsdriven bil snöhal väg. För hög fart i korsning. Tappade styrförmågan och plöjde snett framåt.

Jag skulle gissa att de flesta jämnåriga har ungefär samma erfarenheter. Att tappa greppet bak hände bara om man körde de gamla VW bubblan eller om man körde BMW 3-serien första modellen.

Dessutom. En bakhjulssladd är relativt enkelt att häva genom att styra emot, om man inte sitter och sover. En framhjulssladd däremot är mycket svår att häva, faktiskt omöjlig om man inte på något sätt lyckas får tillbaka greppet för framhjulen.

ERIKPER
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 2 frågor om däck

En liten undran bara.

Om nu alla världens ledande experter, biltestare, däckfabrikanter mfl. säger med bestämdhet att de bästa däcken skall sitta bak, hur kommer det då sig att många i denna klubb anser att det skall vara tvärt om??

Det finns alltid folk som sätter en ära i att gå emot strömmen trots all erfarenhet om motsatsen. Ingen större idé att försöka att få dem att ändra åsikt.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: 2 frågor om däck

för att belysa verkligheten så kan man ta en leksaksbil och tejpa bakhjulen så de står stilla. Släpp bilen på skiva som lutar ganska mycket Vad som händer är samma som händer om man måste bromsa kraftigt. Prova sedan att tejpa framhjulen och gör om. Tänk er en cirkel där radien är friktionen. Så fort man går utanför cirkeln så släpper det. Dvs hur man är gör så har måste man fördela friktionen mellan fram-bak och sidledes. Har man gått över så släpper det. Händer det bak (=sämsta däcken bak) så snurrar man. Händer det fram så understyr det och går i tangentens riktning. Det är av dessa vetenskapliga saker som gör att alla som sysslar med fordonsdynamik säger bästa däck bak. Den sladd man får är INTE kontrollerbar. Första generations BMW 323 är lätt kontrollerbar i jämförelse. Jag har provat!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Bästa däcken bak är en gammal rekommendation som kom till långt innan bilarna hade ABS, ESP, antisladd, antislir och allt vad det nu heter beroende på bilmärke.
Antisladdsystemen hjälper till att häva sladden genom att applicera bromsarna på lämpliga hjul och då är det mest framhjulen som gör jobbet.
Men det är klart, vill man göra en spektakulär video så kopplar man ur systemet och kör med alldeles för hög hastighet så man får vattenplaning.

Mina framdäck är slitna och skall bytas. Inte fasen skiftar jag och lägger dom bak. Speciellt inte som jag har fyra bakhjul som håller kursen.
:wideeyed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen