• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 frågor om däck

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 2 frågor om däck

För det första så har jag inte slitna bakdäck.
För det andra så är knappast Audigänget representativt i detta sammanhang.
För det tredje så är alltså föregående inlägg rejält off topic.
För det fjärde så är min fråga nr. 1 tillfredsställande besvarad för längesedan.
För det femte så gäller fortfarande fråga nr. 2 om någon skulle råka intressera sig för ämnet! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

Fullständigt meningslös demo om man inte får se en andra sekvens med byta av hjul fram och bak. Och manövern under exakt samma omständigheter.

I övrigt ingen synpunkt.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: 2 frågor om däck

I test nr 2 är ju bilen redan i sväng, klart att det blir snurrigt. I test ett står framhjulen rakthela tiden.
>Blasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 2 frågor om däck

För det sjätte så är jag 74 år och har en liten plåtis som är så långt från racingvärlden man kan komma. Jag har kört bil, även buss yrkesmässigt i 56 år utan större problem och jag vet väldigt väl hur viktigt det är att ha bra däck på fordonet, både fram och bak!

Hade jag varit 18 år med nytt körkort och ägare av en 200-hästars Audi, så hade alla dessa goda råd säkert varit befogade men då hade jag nog skitit i dom ändå på grund av min ringa ålder och erfarenhet! :D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 2 frågor om däck

Det spelar liten roll vilken bil du har, är friktionen sämre på de bakre hjulen får du omedelbart sladd vid häftig inbromsning. Detta har varit känt sedan bilar utrustades med broms på alla hjulen. De tidigaste, bl.a. T-Ford hade endast broms på bakhjulen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 2 frågor om däck

Giv mig styrka!

Jag gör aldrig häftiga inbromsningar. Jag har inte gjort en häftig inbromsning på kanske 50 år och det beror på att jag kör som folk.

Vägtrafikförordningen stipulerar att man inte ska köra fortare än att man kan stanna för hastigt uppdykande hinder och den bestämmelsen har jag följt till punkt och pricka! Resultat: inga olyckor.

Jappe
 
Senast ändrad:

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: 2 frågor om däck

De däcken är nog bra, tillverkas av Michelin, mönstert verkar att passa både fram och bak. /Bernt
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Bara en fråga kvar vilket däck studsar högst ?:)
:mcride:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 2 frågor om däck

Naturligtvis skall bästa däcken fram. Mycket viktigare att slippa vattenplaning och understyrning och få bra bromsverkan och drag än att eventuellt i en tid passerad för länge sedan få bakändssladd på en då icke abs-utrustad och klantigt körd bil. Tänk själva.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 2 frågor om däck

Lika illa som de sämsta däcken bak är om bromsarna verkar tidigare bak än fram. Många bilar, kanske alla, har lastavkännare som påverkar bromsförmågan på bakhjulen efter lastvikt.

Det hände mig för många år sedan, vid en inbromsning låste sig bakhjulen med omedelbar sladd som följd. Den gången gick det bra men om jag haft möte hade det säkert slutat illa.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 2 frågor om däck

Orsaken till att jag startade den här tråden var att jag fick syn på det här:

kle.JPG

EU-märkningen ger bättre värden än för Michelin Agilis Alpin! Jag hittar inget däck med bättre värden. Frågan är om man kan lita på EU i det här fallet.

dat kle.JPG

Jappe

PS. 205/75 16C är den däcksstorlek som jag trivs bäst med! Has det synpunkter på det också? :D
 
Senast ändrad:

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: 2 frågor om däck

Kanske inte så stor hjälp till dig Jappe, men det fanns ett vinterdäck som hette Kleber Kapnor en gång i tiden som många här uppe i Norr åkte på när vintrarna var just vintrar med ej söndersaltade vägar. Var ett otroligt bra grepp på dessa Kleber däck och vetskapen att Michelin har lite med i spelet så kan dessa däck vara ett gott köp. Häggen i Umeå
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 2 frågor om däck

I test nr 2 är ju bilen redan i sväng, klart att det blir snurrigt. I test ett står framhjulen rakthela tiden.
>Blasse

Det är som med statistik. Man kan bevisa det man vill skall vara rätt.
Jag har ALLTID haft de bästa däcken fram & jag har ALDRIG fått någon sladd på bakvagnen vare sig vid regn eller snö. Mitt körsätt är väl heller inte det snällaste. Men, då dåligt väglag råder så är jag väldigt lätt på gasen & kör väldigt försiktigt. För övrigt ser jag alltid till att ha bra däck med bra mönsterdjup.

Men jag kanske bara har haft turen att ingenting hänt.:)

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 2 frågor om däck

Det är inte alltid lätt att ha tur när det gäller bilkörning i trafik! Det kräver en hel del skicklighet!

Jappe
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: 2 frågor om däck

Det är inte alltid lätt att ha tur när det gäller bilkörning i trafik! Det kräver en hel del skicklighet!

Jappe

Beror oxå på dem man möter, spelar ingen roll hur skicklig du är om den du möter är en galning bakom ratten eller har fått för mycket i sig.
Om du köper däcken så lämna gärna kommentar hur dom fungerar
/Pelle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen