• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsplatta

F

F.d. 55464

Guest
Hejsan!
Jag är på g att inhandla en läsplatta.
Det verkar vara ett smidigt sätt att ta med sig böcker på resan.
Vi brukar vara iväg ca 4 månader utomlands. Tar då med oss en bärkasse böcker.
Vill gärna ha synpunkter på att ha en läsplatta,från er som har en.
:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Har svårt med min Iphone 2 som läsplatta eftersom jag gärna sitter ute och läser. Skärmen är för blank så det är för mycket reflexer. Hade bärbar dator för länge, länge sedan som gick att använda ute också då skärmen var matt. Saknar dessa matta skärmar utan så mycket reflexer. Finns säker någon typ av film att klistra på men har inte lagt manken till och letat. Har gått in för ljudböcker i stället och då kan vi lyssna under körning. Börjar finnas rätt många ljudböcker eller historier som inte är så långa. En gång var vi tvungna att åka väldigt sakta för att hinna höra slutet innan vi var hemma.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Läsplatta

Hej
Jag har en Sony PRS-T3 Reader E-reader eftersom jag också sitter ute mycket och läser. Rymmer 2000 böcker. Otroligt bra batteritid. Läser varje dag i flera timmar på semestern och behöver ladda den efter ca 3.5 vecka. Eftersom det är en E-reader så är den i svartvit och har en skärm som inte blänker vilket gör den ypperlig att ha med på semestern. Du kan låna böcker på bibliotek och ladda ner, men jag köper mina på Dito.se. Finns i alla prisklasser, lätt att ladda ner samt att de lagras på din sida på nätet så du kan ladda ner dina köpta böcker på ett oändligt antal apparater om du vill.

Sylvia
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läsplatta

Har hatt Kindle i snart 10 år, det er som å lese god trykk på papir. Batteritid på alle Kindle uten backlight (Kindle Paperwhhite har backlight) er mange uker. Plass til mange tusen bøker, men utvalget er hovedsaklig på engelsk fra Amazone - andre bøker er plundrete å legge inn om de ikke er pdf eller mobi format. De fleste andre ebok-lesere bruker epub format.

For oss er engelsk ikke noe problem, vi leser helst bøker på orginalspråk uansett - norsk, svensk og engelsk samt litt tysk. Andre oversatte spiller det lite rolle hvilket spåk de er oversatt til.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Jag läser på en iPad. Fördelen är att den kan användas till mycket och nackdelen, som redan nämnts, den fungerar inte i starkt solljus.

Vi har också en Kobo Glo hemma, som är en ren läsplatta. Den har mycket bra batteritid - trots att den även har belysning av läsytan. Det var ett av våra krav på en läsplatta då det innebär att man kan läsa var som helst utan att vara beroende på läslampor.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en Kobo Glo igen, men jag skulle jämföra med Adlibris nya version av Letto "Letto Frontlight" och Sonys senaste (som jag dock inte vet om den har inbyggd belysning).

Amazon Kindle är väl också en stark konkurrent, som har många fördelar då den är närapå standard på många sätt - eftersom "alla" nätbutiker stödjer dess format. Men den har den stora svagheten att den inte klarar ePub, vilket var den största orsaken till att jag valde bort den tidigt.

Nu är iofs formatfrågan inte en stor sak, då man lätt kan konvertera mellan alla möjliga format med hjälp av programmet Calibre. Det har även många andra fördelar.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Läsplatta

En i klubben ökänd medlem berättade att även bibliotekslånade böcker kan sparas i iBooks på iPad för att kunna läsas offline. På det viset bör man kunna läsa böckerna även när lånetiden är slut. Sitter man i skuggan under tex ett parasoll eller markis funkar det utmärkt.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Läsplatta

Till det andra utom böcker har jag en Z2 4g platta, sonynerdar som vi är i vår familj.

Sylvia
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Läsplatta

Jag läser inte själv iBöcker pga tidsbrist men var nyfiken och kollade på nätet "hur" detta fungerar. Om jag kan förstå så ska det gå att lagra böcker på paddan även om den "okände" läsaren ännu inte har lyckats med det. Det ska gå att ändra bakgrund åt båda håll (svart eller vit), osv... Hittade iBooks på min Mac utan att ha vetat om det vilket betyder att läsning/lagring fungerar även på en dator som har mer minne och andra finesser...

iBooks.jpg
Källa: min Mac
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Ja !! du kan läsa på en vanlig platta. MEN i solen är de tämligen värdelösa.
En riktig läsplatta är som en bok. klar och tydlig. Dessutom drar den ström endast varje gång du bläddrar blad.
Äkta” läsplattor har ofta en skärm som använder tekniken e-ink, som är lika lättläst och skonsam mot ögonen som vanligt papper och dessutom mycket strömsnål.
Det betyder du kan ha den i flera veckor. Batteritid ca 14.000 sidor innan laddning. 5 timmar
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

En i klubben ökänd medlem berättade att även bibliotekslånade böcker kan sparas i iBooks på iPad för att kunna läsas offline. På det viset bör man kunna läsa böckerna även när lånetiden är slut. Sitter man i skuggan under tex ett parasoll eller markis funkar det utmärkt.

När du laddar ner en lånebok så finns det en "Timer" i DRM-skyddet som gör att boken inte går att läsa efter att lånetiden gått ut.
Letar man lite så finns det dock plugins till Calibre som tar bort DRM-skyddet när man importerar boken i det programmet.
När det är gjort kan man spara boken till ePub på Dropbox eller liknande för läsning i vilken ebokläsare man föredrar. Självklart kan man spara direkt till läsplattan via Calibre också. Man måste inte gå via dropbox, jag gör det för att alltid ha tillgång till mitt bibliotek.

Jag, som helst använder appen Marvin på min iPad, gör så med böcker jag köper. Marvin har fler inställningsmöjligheter än iBooks - men stödjer inte Adobes DRM-skydd som de flesta nätbutiker (och bibliotek) använder.
Har jag köpt dem tycker jag att jag har rätt att läsa dem var jag vill...

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Investerade i höstas i en Kindle Voyage. Hade haft min gamla Kindle Keyboard i flera år och min dotter som läser mycket behövde en riktig läsplatta. Testade att lägga böcker i hennes surfplatta men hon fick ont i huvudet vid långa läspass samt att den är värdelös utomhus.
Min nya Voyage har fri 3G, kan köpa böcker var som helst i världen där det finns mobiltäckning - gratis (böckerna kostar ju så klart). Inbyggd belysning, perfekt när man myser i sängen, slipper ha sänglampan tänd. "blädderknappar" är tillbaka, behöver inte "swipa" eller trycka på skärmen för att bläddra framåt/bakåt, sitter på bägge sidor om skärmen, stor för nästa sida, lite för föregående.


Rekommenderas starkt !!


Peter :) Storkonsument av böcker!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Läsplatta

Varför ens försöka spara böcker som lånats på biblioteket... det kostar ju inget att låna samma bok igen eller vilken annan bok som helst... en köpt bok kan du läsa in på flera läsplattor om ni är flera med vars en läsplatta... mycket bättre för ögonen med läsplatta än en padda och så kan man njuta av att sitta i solen och läsa eller ligga på solstolen utan problem med blänk i skärmen
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Jag tycker att det finns stora fördelar med en ren läsplatta. Att den är mycket nära pappersupplevelse, överlägsen batteritid och att det går att sitta i solen och läsa.
Vi har en läsplatta hemma men själv använder jag som sagt min iPad.

Just för att slippa det starka ljuset när jag läser så använder jag, som sagt, Marvin som jag både kan sänka ljuset och ändra till vit text på svart bakgrund, vilket jag tycker ger en behaglig läsupplevelse även på en iPad.

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läsplatta

Til daglig leser jeg på en Kindle DX av første generasjon, fortsatt etter mange års hardt bruk har den en tid mellom ladninger langt over en mnd. Den bruker bare strøm ved endring av skjermbildet. En paperwhite som vi har i familien holder noe over en uke ved tilsvarende bruk - en surfplatta holder en dag ved tilsvarende bruksfrekvens. Har gjennom årene kjøpt noen få bøker utenom Amazone og da på epub med ADRM (Adobe Digital Rights Management) - disse fikk seg en tur gjennom Calira og ble lagret som mobi format. Endre ebøker på pdf kan en dytte rett inn i Kindle.

DX utgaven var en av de første med inkludert 3G, samme hadde vi på en Kindle keyboard - denne ble knust ved et uhell. Jeg har demontert denne og funnet at det sitter et Vodaphon UK simkort der, med roaming enablet. Litt forskning på nettet viser at kortet bruker en spesiell apn som åpner for 3 servere hos Amazone - 2 dns-servere og 1 proxy. Hver Kindle er kodet med et unikt token som benyttes ved pålogging på proxyen. Og der stoppet muligheten for generellt bruk.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Den är gjord för Amazons böcker, läser du på engelska som jag gör är det en guldgruva. Bara någon promille av världens författare översätts till svenska så utbudet på engelska är enormt.
Men åter till din fråga; svaret är :Ja ! Men, inte utan vidare, du måste konvertera till ett format som Kindle läser (.mobi, .pdf), t.ex genom Calibre.


Peter :)
 
Toppen