• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolflaska - vilken?

J

Jondalar

Guest
Hej alla HBK:are !

Vi ska köra i Sverige och kanske lite i Norden till att börja med.
Vilken sorts gasolbehållare ska vi ha i vår Plåtis ? Det verkar finnas många olika typer, beteckningar och sorter ?

Tacksamma för erfarna, klargörande råd !

Per o Eva
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Gasolflaska - vilken?

Hej du!
Har plats för en 11kg så kan du köpa en compositflaska (10kg) den blir ju lättast
Sen finns det ju PA 11 i aluminium något tyngre och P 11 i plåt (Tyngst) är kanske bäst om du åker bara i Sverige och även vinter då du får ut mer av gasen i en P11
Vill du däremot åka ut i Europa så finns det tuber som skruvas fast i bilen och påfylls på de flesta bensinstationerna Europa LPG men det finns inte så gott om såna mackar i Sverige ännu
Med vänlig hälsning,
CalleInvierno /Rolf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolflaska - vilken?

Sverige og Danmark er de eneste land i Europa hvor det er langt mellom stedene en kan fylle LPG. Men antall steder i Sverige har nesten blitt dobblet de siste 10 år - fra 16 til rundt 30 - i Norge er det over 130 og øker stadig.

Studer oversikter Velkommen til den Norske LPG guiden er bra for Norge og Sverige og se om du enkelt kan få fyllt - da er dette beste valg, en betaler kun for de liter en har plass til så en kan etterfylle når en er i nærheten av fyllesteder.

På mange biler kan en med list og lempe få inn en tankflaske som har plass til 14 kg om en skrur av kraven og setter på ekstern fylling. Det kan være vanskeliger å få plass til en PA11 som har fast krave.

Men det finnes plåtis som ikke har plass til en P11, men bare en mindre flaske - her blir det vanskelig. Vet at Wynen i Tyskland har et par tankløsninger spesiellt for slike biler.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Gasolflaska - vilken?

Hej du!
Har plats för en 11kg så kan du köpa en compositflaska (10kg) den blir ju lättast
Sen finns det ju PA 11 i aluminium något tyngre och P 11 i plåt (Tyngst) är kanske bäst om du åker bara i Sverige och även vinter då du får ut mer av gasen i en P11
Vill du däremot åka ut i Europa så finns det tuber som skruvas fast i bilen och påfylls på de flesta bensinstationerna Europa LPG men det finns inte så gott om såna mackar i Sverige ännu
Med vänlig hälsning,
CalleInvierno /Rolf

PA11 funkar bäst på vintern menar du väl. Aluminium leder värme bäst.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gasolflaska - vilken?

Där fins ( fans adapter att köpa som man kan använda till vanliga svenska gasoltuber, kanske du kunde klara dig med sådana, det gorde vi när vi dom fans till både utv -gänger oc invändiga,

det var i min ungdom och det är 100 år sedan men jag tror där fins ännu, jag skall ha sådana liggande bland alt bra och ha grej men jag hittar inte dem just nu,

mvh Bertil
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Gasolflaska - vilken?

Jag ser inga nackdelar med komposit dessutom brukar man kunna se nivån rätt så bra i flaskan, att flaskan går sönder vid en ev. krock hm…, får ett par år sidan blev jag påkört bakifrån i firmabilen, en komposit flaska som var lite mer än halvfull blev förvisso intryck, men ingen spricka eller läckage.
 
Toppen